Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Matematik TarihiIMO113123200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Dersin KoordinatörüElif Bahadır
Dersi Veren(ler)Elif Bahadır
Asistan(lar)ıŞevval Gökcen
Dersin AmacıÖğrencilerin Çin ve Babil matematiğinden başlayarak matematiğin tarihsel gelişimi hakkında fikir sahibi olmaları, günlük ihtiyaçlardan doğan matematiğin tarihsel gelişim içerisinde nasıl formal bir yapı kazandığını fark etmeleri, doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özelliklere vurgu yapılarak matematiğin çok kültürlü yapısını kavramaları, bugün kullanmış olduğumuz matematiksel kavramların kökenlerine ilişkin bir bakış kazanmaları amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiMatematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri; Eski Mısır matematiği; Eski Yunan matematiği; Uzak Doğu matematiği; İslam dünyası matematikçileri; çağdaş matematiğin doğuşu; matematiksel kavramların tarihsel gelişimi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Mankiwicz, R. 2000; History of Mathematics, Güncel Pub., İstanbul
  • Struik, Dirk J. 2002 ; A Brief History of Mathematics, Doruk Publications
Opsiyonel Program BileşenleriBu ders, MEB Ölçme ve Değerlendirme Mesleki Beceri Yeterlikler'nde yer alan şu madde ile doğrudan ilişkilidir: -Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. -Milli, manevi ve evrensel değerleri gözetir. TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel Alanı'nda yer alan şu maddelerle ilişkilidir: -Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. -Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır. -Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Önemli matematiksel kavramların tarihsel gelişimini açıklarÖğrenciler temel fonksiyonların grafiklerini çizebilir.
  2. Matematiğin çok kültürlü yapısını kavrar
  3. Eski Mısırlılarda hesap tekniğini ve sayı sistemlerini açıklar.
  4. Sıfır ve pi sayısının tarihini yorumlar.
  5. Tarihte önemli yere sahip matematikçileri tanır

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Matematik tarihinin matematik eğitimindeki rolü
2Günlük ihtiyaçlardan doğan matematik
3Eski Mısır ve Babil matematiğine genel bakış
4Eski Mısır ve Babil matematiğinden Eski Yunan Matematiğine geçiş
5Doğu ve batı matematiğini birbirinden ayıran özellikler
6Eski Yunan Matematiğine genel bakış
7Eski Yunan Matematiği: Thales, Pythagoras , Hippocrates ve Eudoxous
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9
10İslam Dünyası Matematikçileri: Harizmi, Ömer Hayyam
11İslam Dünyası Matematikçileri
12İslam Dünyası Matematikçileri
13Öğrenci ödevlerinin sunumları
14Öğrenci ödevlerinin sunumları
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev115
Sunum/Jüri115
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması131
Derse Özgü Staj
Ödev110
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer110
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)18
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok