Dersin Amacı | Bu dersin amacı fiziki coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Coğrafya biliminin gelişimi ve bilimsel kimlik kazanma süreçleri; dünyanın oluşumu ve jeolojik geçmişi içyapısı, şekli, hareketleri ve buna bağlı oluşan sonuçlar; yeryüzünün şekillenmesi ve bu süreçte etkili olan faktörler (jeomorfoloji); dünya atmosferi ve iklim sistemi (klimatoloji); yeraltı ve yerüstü sularının dağılışı, özellikleri ve etkileri (hidrografya); toprak coğrafyası (oluşum, çeşitleri, dağılışı, toprak sorunları); bitki coğrafyası (sınıflandırma, yetişme ortamı şartları, dağılışı), harita bilgisi |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Atalay,İ.,(2005), Genel Fiziki Coğrafya(5.Baskı),META Basım Matbaacılık,İzmir.
- Doğanay,H.,(1993), Coğrafya´ya Giriş "Metotlar,İlkeler ve Terminoloji"2.baskı,Gazi Büro Kitapevi,Ankara.
- Şahin,C.,(2001), Coğrafya´ya Giriş,Gündüz Eğt.Yay.,Ankara.
- Atalay,İ.,Açıklamalı Türkçe-İngilizce Doğa Bilimleri Sözlüğü.Coğrafya-Ekoloji-Ekosistem : META Basım Matbaacılık Hizmetleri,Bornova, İzmir.
- Atalay,İ.,Vejetasyon Coğrafyasının Esasları:T.C.Dokuz Eylül Üniversitesi Yay. ISBN:0901 DK-89-004-056,Dokuz Eylül Üniversitesi Basımevi, İzmir
- Güney,E.,(1996),Yerbilim Terimleri Sözlüğü:Öz.Eğt.Yayın. İstanbul.
- Atalay,İ.,(1986),Uygulamalı Hidrografya:Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No:38, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova-İzmir
- Hoşgören,M.Y.,(1987),Jeomorfolojinin Ana Çizgileri I:İ.Ü. Rektörlük Yayınları No:3132, İÜFM, İstanbul
- Atalay, İ.,(1989),Toprak Coğrafyası (Genişletilmiş 2.Baskı):Ege Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay.,No:8, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova-İzmir.
- Erinç,S.,(1968) Jeomorfoloji ,Cilt I, Cilt II: Der Yayınları,sayı: 284, İstanbul.
- Erinç,S.,(1984), Klimatoloji ve Metodları:İstanbul.
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin alan eğitimi sağlamaya yönelik katkısı:
Bu ders, aşağıdaki Sosyal Bilgiler Öğretmeni Özel Alan Yeterlilikleri ile doğrudan ilişkilidir.
1- Öğrencilerin, insan, yer ve çevre etkileşimini algılamalarını sağlayabilme
a) Öğrencilerin yakın çevreden başlayarak uzak çevresini tanımasını,
b) Öğrencilerin mekânı algılama becerisi kazanmalarını,
c) İnsan, çevre ve yer etkileşimini fark etmelerine yönelik çeşitli etkinlikler yapmalarını,
d) Örnek olaylardan yola çıkarak insan, çevre ve yer etkileşiminde karşılaşılan sorunları fark etmelerini,
e) Öğrencilerin insan, çevre ve yer etkileşiminde karşılaşılan sorunlara yönelik kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak çözüm önerileri üretmelerini ve geleceğe yönelik fikirler ortaya koymalarını sağlar.
2- Sosyal Bilgiler Öğretimine ilişkin kişisel ve mesleki gelişimini sağlayabilme
TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanı Kuramsal ve Olgusal Bilgi altında yer alan aşağıdaki yeterliklerle doğrudan ilişkilidir.
a) Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
b) Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanı Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler arasında yer alan aşağıdaki yeterliklerle doğrudan ilişkilidir:
a) Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
b) Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanında aşağıdaki alana özgü etkinlikler arasında:
a) Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
b) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
c) Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap, işbirlikli öğrenme, grup çalışması gibi yöntem ve teknikler uygulanmaktadır.
Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yıl sonu sınavlarının yanısıra dönem içindeki ödev vb. alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarından yararlanılmaktadır.
|