Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
SeminerTDE600117.5020
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu @ Türk Dili ve Edebiyatı ABD Türk Dili ve Edebiyatı Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTürk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Dersin KoordinatörüAyşe Melek Özyetgin
Dersi Veren(ler)Yakup Çelik, Zühal Ölmez, Ali Emre Özyıldırım, Ali Yıldız, Didem Ardali Büyükarman, Sevim Yılmaz Önder, İbrahim Sona, Fikret Yıldırım, Ayşe Melek Özyetgin, Alparslan Oymak, Banu Öztürk, Aynur Koçak, Meriç Harmancı, Özlem Yiğitoğlu, Büşra Çelik Vural
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÖğrencilerin Türk dilleriyle ilgili tartışılan konular üzerinde araştırmalar yapmaları ve araştırma sonuçlarının sınıf ortamında sunularak tartışmaları sağlanacak.
Dersin İçeriğiTürk dilleriyle ilgili çeşitli sorunların incelenmesi, tartışılması
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Räsänen, Martti, Materialien zur Morphologie der türkischen Sprachen, (=Studia Orientalia XXI), Helsinki 1957
  • Tekin, Talat, Türk Dillerinde Birincil Uzun Ünlüler, Ankara 1985
  • Tekin, Talat, Mehmet Ölmez, Türk Dilleri / Giriş, İstanbul 1999
  • Akerson-Fatma Erkman, Dile Genel Bakış, İstanbul, 2000.
  • Tekin, Talat, “New Classification of the Turkic Languages”, Türk Dilleri Araştırmaları 1991, Ankara 1991: 5-18
  • Menges, K. H., The Turkic Languages and Peoples, Wiesbaden 1968
  • Radloff, Wilhelm, Opıt slovarya tyurkskih nareçiy (Versuch eines Wörterbuches der Turk-Dialecte) I-IV Leiden 1960
  • Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü , I-II, Kültür Bakanlığı, Ankara 1991
  • Ceylan, Emine, “Ana Türkçede Kapalı e Ünlüsü”, Türk Dilleri Araştırmaları 1991, s. 151-165
  • Ölmez, Mehmet, “Fu-yü Kırgızcası ve Akrabaları”, Türk Dilleri Araştırmaları 11 (2001): 137-152
Opsiyonel Program Bileşenleri.

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Türk dili ve edebiyatıyla ilgili tartışmalı konulara vakıf olarak Türk dili ve edebiyatıyla ilgili yorum yapma becerisi edinmek.
  2. Türk dili ve edebiyatıyla ilgili belli bir bakış açısı kazanmak yorum yapma becerisi edinmek.
  3. Türk dili ve edebiyatı için yapılan farklı bakış açılarını görmek
  4. Türk dili ve edebiyatının tartışmalı konuları hakkındaki literatüre hakim olmak.
  5. Yok olmaya yüz tutmuş diler hakkında bilgi edinmek.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Türk dillerinin tasnifiyle genel bilgilerin gözden geçirilerek yapıbilgisine giriş yapılacakKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
2Türk dillerinin yapı bilgisinin karşılaştırmalı olarak incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
3Türk dillerinin yapı bilgisinin karşılaştırmalı olarak incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
4Türk dillerinin yapı bilgisinin karşılaştırmalı olarak incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
5Tarihi ve Çağdaş Türk dillerindeki kapalı /e/ foneminin varlığının incelenmesi, tartışılmasıKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
6Tarihi ve Çağdaş Türk dillerindeki kapalı /e/ foneminin varlığının incelenmesi, tartışılmasıKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
7Tarihi ve Çağdaş Türk dillerindeki kapalı /e/ foneminin varlığının incelenmesi, tartışılmasıKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Yok olmaya yüz tutmuş Türk dillerinin araştırılıp incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
10Yok olmaya yüz tutmuş Türk dillerinin araştırılıp incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
11Yok olmaya yüz tutmuş Türk dillerinin araştırılıp incelenmesiKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
12Türk dillerindeki birincil uzun ünlülerin incelenmesi, tartışılmasıKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
13Türk dillerindeki birincil uzun ünlülerin incelenmesi, tartışılmasıKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
14Türk dillerindeki birincil uzun ünlülerin incelenmesi, tartışılmasıKonu ile ilgili kaynakların araştırılması
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev160
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması139
Derse Özgü Staj
Ödev140
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)140
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok