Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Özgürlük SorunuFEL512537.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD Felsefe Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFelsefe Bölümü
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)Songül Demir Koca
Asistan(lar)ıÇağrı Taşgetiren
Dersin AmacıÖzgürlük, insanın sadece fiillerinden dolayı sorumluluk taşıması için gerekli şart değildir. Aynı zamanda ahlak ve hukuk felsefesinin sorunlarını anlama ve açıklamada da önemli rol oynar. Bu dersin amacı özgürlük kavramının düşünce tarihi içinde irdelenmesiyle birlikte „Niçin özgür olmalıyız?“ „Eğer determinist bir dünya da yaşıyorsak, irade özgürlüğü bir yanılgı mıdır?“ gibi temel felsefi sorular ele alınacaktır.
Dersin İçeriğiÖzgürlük probleminde “negatif özgürlük“ ve „pozitif özgürlük” arasındaki fark oldukça önemlidir. Öte yandan, Özgürlük problemi daima determinizm problemi ile birlikte ele alınmıştır. Bu derste bir yandan özgürlük kavramı düşünce tarihi içinde tanımlanarak ele alınırken, diğer yandan da, determinizm problemi ayrıntılarıyla incelenecektir. Ayrıca özgürlük problemlerinden olan „irade“ ve „fiil“ özgürlükleri de detaylı olarak ele alınacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Immanuel Kant „Grundlegung zur Metaphysik der Sitten“, Karl Jaspers „Die unabhängigkeit des philosophischen Menschen“, John Stuart Mill „Über die Freiheit“, Charles Taylor „Negative Liberty“ Ted Honderich „Determinism and Fredoom“, Daniel Dennet „Elbow Room“, „Fredoom Evolves“
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrencinin insanın „Özerk“ (Autonomous) bir varlık olup olmadığını kavraması ve özgürlük probleminin farklı felsefi görüşler içinde nasıl temellendiğini irdelemesi ve inceleme becerilerini kazanması beklenmektedir.
  2. Öğrenciler temel araştırmaları yürütebilir ve ilgili konferans ve dergilerde makaleler yayınlayabilirler.
  3. Öğrenciler elde edilen sonuçları analiz edebilir ve yorumlayabilirler.
  4. Öğrenciler metod tartışmalarındaki terminolojiye vakıf olur.
  5. Öğrenciler kendi çalışmalarını mevcut akademi literatür içinde doğru konumlandırabilmeyi öğrenir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Özgürlük kavramının tanımlanması Ders kitabından ilgili bölüm
2Pozitif ve Negatif Özgürlük ayrımı Ders kitabından ilgili bölüm
3Diğer ayrımlarDers kitabından ilgili bölüm
4Antik dönemde ÖzgürlükDers kitabından ilgili bölüm
519. ve 20 yüzyılDers kitabından ilgili bölüm
621. YüzyılDers kitabından ilgili bölüm
7Toplumsal düzenleme ve Özgürlük Prensibi Ders kitabından ilgili bölüm
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Diğer DeğerlerDers kitabından ilgili bölüm
10Sorumluluk ve ÖzgürlükDers kitabından ilgili bölüm
11Özgürlüğün sınırlarıDers kitabından ilgili bölüm
12İrade ÖzgürlüğüDers kitabından ilgili bölüm
13Fiil ÖzgürlüğüDers kitabından ilgili bölüm
14Mutlak özgürlükDers kitabından ilgili bölüm
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev260
Sunum/Jüri140
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması166
Derse Özgü Staj
Ödev220
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer155
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok