Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Lineer Programlama Teorisi | MTM3691 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Matematik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Hale Gonce Köçken |
Dersi Veren(ler) | Hale Gonce Köçken, Gökhan GÖKSU |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Mühendislik Problemlerinde optimal çözümü bulmaya yönelik matematiksel model oluşturma becerisi kazandırmak ve elde edilen modelin çözülmesinde gerekecek metodların verilmesi. |
---|---|
Dersin İçeriği | Genel Lineer Programlama Problemi; Kanonik ve Standart Formları,İki Değişkenli Lineer Programlama ProblemlerininGrafik Çözümü/Simpleks Metod;İlave Değişkenler Tekniği / Lineer Programlamada Görülen Bazı Durumlar,Sınırsız Amaç Fonksiyonu,İşaret Kısıtlaması Olmayan Değişkenler,Alternatif Optimal Çözümler ,Sınırlı Değişkenler/Dual Problem;Dual-Simpleks Metod,Duyarlık Analizi/Taşıma Problemi.Aktarmalı Taşıma Problemi,Atama Problemi/Tamsayılı Lineer Programlama. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler matematiksel model kurma becerisi kazanırlar.
- Lineer programlamanın çözüm tekniklerini öğrenirler.
- Öğrenciler lineer programlamanın uygulama alanlarını analiz etme becerisi kazanırlar.
- Matematiksel programlama teknikleri hakkında temel bilgi edinirler.
- Bir ulaştırma problemini modellemeyi ve çözmeyi öğrenirler.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | 1 | - | 1 | - | 1 |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | - | - | - | - | - |
PÇ-30 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Lineer Programlama (LP) Problemi: Tanımı, İki Değişkenli LP Modeli ve Model kurma | Ders kitabı, Bölüm 2 |
2 | LP Modelinin Özellikleri, Grafik Çözüm Metodu (max / dak) | Ders kitabı, Bölüm 2 |
3 | Eşitlik formunda LP modeli, Grafik çözümden cebirsel çözüme geçiş, Cebirsel Yöntem | Ders kitabı, Bölüm 3.1,3.2 |
4 | Simpleks yöntemi: Optimallik ve Uygunluk koşulları | Ders kitabı, Bölüm 3.3 |
5 | Yapay Başlangıç Çözümü: M-Metodu | Ders kitabı, Bölüm 3.4 |
6 | Simplex Metodunda Özel Durumlar: Dejenerasyon, Alternatif optimal, Sınırsız çözüm, Uygun olmayan çözüm. | Ders kitabı, Bölüm 3.5 |
7 | Bir LP'yi standart forma dönüştürme: Alt / üst / aralık sınırlı değişkenler, Serbest değişkenler | Ders kitabı, Bölüm 2&3 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Optimallik ve Uygunluk koşulları, bazı temel teoremler ve ispatları | Ders Kİtabı, Bölüm 2&3 |
10 | Duyarlılık Analizi: Grafik ve Cebirsel | Ders kitabı, Bölüm3.6 |
11 | Dualite: Kanonik Form, Primal dual ilişkiler, Ters Matris, Optimal Dual Çözüm | Ders kitabı, Bölüm4.1,4.2,4.3 |
12 | Dual Simplex Algoritması: Dual uygunluk ve optimallik koşulları | Ders kitabı, Bölüm 4.4 |
13 | Taşıma Problemi (TP) ve Algoritması: TP'ini dengeleme, Başlangıç çözümünün belirlenmesi | Ders kitabı, Bölüm 5.1,5.3 |
14 | TP algoritmasının optimizasyon hesaplamaları. 2. Arasınav | Ders kitabı, Bölüm 5.3 |
15 | TP'nin alternatif çözümleri | Ders kitabı, Bölüm 5.3 |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 60 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|