Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Bilgisayar Grafikleri ve Çoklu ortam | MTM4652 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Aydın Seçer |
Dersi Veren(ler) | Aydın Seçer, Nilgün Güler Bayazıt |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu ders bilgisayar grafikleri ve çoklu ortamlar konusunda temel, ileri ve güncel kavramları, teknikleri ve uygulamaları kapsar. |
---|---|
Dersin İçeriği | Giriş ve Temel Kavramlar: Dersin tanımı ve hedefleri, Bilgisayar grafiklerinin tarihçesi, Grafik donanımı ve yazılımı, Grafikte kullanılan temel matematik kavramları, Dönüşümler: 2D ve 3D dönüşümleri, Transformasyon matrisleri, Perspektif projeksiyonu, Raster Grafik: Piksel tabanlı resim oluşturma ve manipülasyonu, Renk modelleri ve renk işleme teknikleri, Bitmap veri yapıları ve işleme yöntemleri, Vektör Grafik, Vektör tabanlı grafik oluşturma ve manipülasyonu, 2D ve 3D çizim teknikleri, Bezier eğrileri ve yüzeyleri, Işık ve Renk: Işık kaynakları ve ışık modelleme teknikleri, Gölgelendirme yöntemleri, Global aydınlatma modelleri, Görüntü İşleme ve Dijital Fotoğrafçılık: Dijital görüntü işleme ve manipülasyon teknikleri, İşleme algoritmaları ve uygulamaları, Fotoğrafçılıkta kullanılan kavramlar ve teknikler, Çoklu Ortam: Çoklu ortam teknolojileri ve standartları, Multimedya içeriği oluşturma ve düzenleme teknikleri, Ses, video ve animasyon teknikleri, Gerçek Zamanlı Grafik: Gerçek zamanlı grafik teknikleri ve uygulamaları, Oyun grafikleri ve interaktif grafik teknikleri, Animasyon teknikleri ve uygulamaları, Yapay Zekâ ve Bilgisayar Grafikleri: Yapay zekâ teknikleri ve uygulamaları, Grafiklerde yapay zekâ kullanımı, Bilgisayar grafikleri ve yapay zeka etkileşimi, Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik: Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknikleri ve uygulamaları, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte grafiklerin kullanımı, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte interaktif grafikler, Grafik Optimizasyonu: Grafiklerin performansı ve optimizasyonu, İleri Konular: Sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojileri, 3D modelleme ve animasyon teknikleri, Havuzlu ışın izleme (ray tracing) ve giysi simülasyonları gibi yüksek performanslı grafik teknikleri, İleri Konular: Görüntü işleme ve görüntü analizi teknikleri, Ses sentezi ve işleme teknikleri, |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bu müfredat öğrencinin bilgisayar grafikleri konusunda kapsamlı bir anlayış oluşturmasına yardımcı olur.
- Öğrenciler bilgisayar grafikleri ile ilgili tarihsel gelişimler hakkında bilgi edinirler.
- Öğrenciler, görüntü işleme teknikleri konusunda detaylı bir anlayışa sahip olurlar.
- Öğrenciler, gerçek zamanlı grafiklerin uygulanmasına dair bilgi edinirler, bu da oyun geliştirme ve interaktif grafiklerin oluşturulmasında yardımcı olabilir.
- Öğrenciler, dijital fotoğrafçılık konusunda farkındalık kazanırlar ve grafikler için yapay zeka teknikleri hakkında bilgilendirilirler.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-4 | 3 | 3 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-6 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-8 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-9 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-10 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-11 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-12 | 2 | 2 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-13 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-14 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-15 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-16 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-17 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-18 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-19 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-20 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-21 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-22 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-23 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-24 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-25 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-26 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-27 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-28 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-29 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-30 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar: Dersin tanımı ve hedefleri, Bilgisayar grafiklerinin tarihçesi, Grafik donanımı ve yazılımı, Grafikte kullanılan temel matematik kavramları | Kaynaktaki ilgili bölüm |
2 | Dönüşümler: 2D ve 3D dönüşümleri, Transformasyon matrisleri, Perspektif projeksiyonu | Kaynaktaki ilgili bölüm |
3 | Raster Grafik: Piksel tabanlı resim oluşturma ve manipülasyonu, Renk modelleri ve renk işleme teknikleri, Bitmap veri yapıları ve işleme yöntemleri | Kaynaktaki ilgili bölüm |
4 | Vektör Grafik, Vektör tabanlı grafik oluşturma ve manipülasyonu, 2D ve 3D çizim teknikleri, Bezier eğrileri ve yüzeyleri | Kaynaktaki ilgili bölüm |
5 | Işık ve Renk: Işık kaynakları ve ışık modelleme teknikleri, Gölgelendirme yöntemleri, Global aydınlatma modelleri | Kaynaktaki ilgili bölüm |
6 | Görüntü İşleme ve Dijital Fotoğrafçılık: Dijital görüntü işleme ve manipülasyon teknikleri, İşleme algoritmaları ve uygulamaları, Fotoğrafçılıkta kullanılan kavramlar ve teknikler | Kaynaktaki ilgili bölüm |
7 | Çoklu Ortam: Çoklu ortam teknolojileri ve standartları, Multimedya içeriği oluşturma ve düzenleme teknikleri, Ses, video ve animasyon teknikleri | Kaynaktaki ilgili bölüm |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Gerçek Zamanlı Grafik: Gerçek zamanlı grafik teknikleri ve uygulamaları, Oyun grafikleri ve interaktif grafik teknikleri, Animasyon teknikleri ve uygulamaları | Kaynaktaki ilgili bölüm |
10 | Yapay Zekâ ve Bilgisayar Grafikleri: Yapay zekâ teknikleri ve uygulamaları, Grafiklerde yapay zekâ kullanımı, Bilgisayar grafikleri ve yapay zeka etkileşimi | Kaynaktaki ilgili bölüm |
11 | Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik: Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknikleri ve uygulamaları, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte grafiklerin kullanımı, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte interaktif grafikler | Kaynaktaki ilgili bölüm |
12 | Grafik Optimizasyonu: Grafiklerin performansı ve optimizasyonu | Kaynaktaki ilgili bölüm |
13 | İleri Konular: Sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojileri, 3D modelleme ve animasyon teknikleri, Havuzlu ışın izleme (ray tracing) ve giysi simülasyonları gibi yüksek performanslı grafik teknikleri | Kaynaktaki ilgili bölüm |
14 | İleri Konular: Görüntü işleme ve görüntü analizi teknikleri, Ses sentezi ve işleme teknikleri | Kaynaktaki ilgili bölüm |
15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | Kaynaktaki ilgili bölüm |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 1 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 20 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 6 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 20 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|