Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Bilgisayar Grafikleri ve Çoklu ortam MTM465235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Mühendisliği Bölümü
Dersin KoordinatörüAydın Seçer
Dersi Veren(ler)Aydın Seçer, Nilgün Güler Bayazıt
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu ders bilgisayar grafikleri ve çoklu ortamlar konusunda temel, ileri ve güncel kavramları, teknikleri ve uygulamaları kapsar.
Dersin İçeriğiGiriş ve Temel Kavramlar: Dersin tanımı ve hedefleri, Bilgisayar grafiklerinin tarihçesi, Grafik donanımı ve yazılımı, Grafikte kullanılan temel matematik kavramları, Dönüşümler: 2D ve 3D dönüşümleri, Transformasyon matrisleri, Perspektif projeksiyonu, Raster Grafik: Piksel tabanlı resim oluşturma ve manipülasyonu, Renk modelleri ve renk işleme teknikleri, Bitmap veri yapıları ve işleme yöntemleri, Vektör Grafik, Vektör tabanlı grafik oluşturma ve manipülasyonu, 2D ve 3D çizim teknikleri, Bezier eğrileri ve yüzeyleri, Işık ve Renk: Işık kaynakları ve ışık modelleme teknikleri, Gölgelendirme yöntemleri, Global aydınlatma modelleri, Görüntü İşleme ve Dijital Fotoğrafçılık: Dijital görüntü işleme ve manipülasyon teknikleri, İşleme algoritmaları ve uygulamaları, Fotoğrafçılıkta kullanılan kavramlar ve teknikler, Çoklu Ortam: Çoklu ortam teknolojileri ve standartları, Multimedya içeriği oluşturma ve düzenleme teknikleri, Ses, video ve animasyon teknikleri, Gerçek Zamanlı Grafik: Gerçek zamanlı grafik teknikleri ve uygulamaları, Oyun grafikleri ve interaktif grafik teknikleri, Animasyon teknikleri ve uygulamaları, Yapay Zekâ ve Bilgisayar Grafikleri: Yapay zekâ teknikleri ve uygulamaları, Grafiklerde yapay zekâ kullanımı, Bilgisayar grafikleri ve yapay zeka etkileşimi, Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik: Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknikleri ve uygulamaları, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte grafiklerin kullanımı, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte interaktif grafikler, Grafik Optimizasyonu: Grafiklerin performansı ve optimizasyonu, İleri Konular: Sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojileri, 3D modelleme ve animasyon teknikleri, Havuzlu ışın izleme (ray tracing) ve giysi simülasyonları gibi yüksek performanslı grafik teknikleri, İleri Konular: Görüntü işleme ve görüntü analizi teknikleri, Ses sentezi ve işleme teknikleri,
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Kitap: "Computer Graphics: Principles and Practice" by James D. Foley, Andries van Dam, Steven K. Feiner, and John F. Hughes
  • Kitap: "3D Computer Graphics" by Alan Watt and Mark Watt
  • Kitap: "Fundamentals of Computer Graphics" by Peter Shirley and Michael Ashikhmin
  • Online Kaynak: Coursera
  • Online Kaynak: Pluralsight
  • Online Kaynak: Khan Academy
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bu müfredat öğrencinin bilgisayar grafikleri konusunda kapsamlı bir anlayış oluşturmasına yardımcı olur.
  2. Öğrenciler bilgisayar grafikleri ile ilgili tarihsel gelişimler hakkında bilgi edinirler.
  3. Öğrenciler, görüntü işleme teknikleri konusunda detaylı bir anlayışa sahip olurlar.
  4. Öğrenciler, gerçek zamanlı grafiklerin uygulanmasına dair bilgi edinirler, bu da oyun geliştirme ve interaktif grafiklerin oluşturulmasında yardımcı olabilir.
  5. Öğrenciler, dijital fotoğrafçılık konusunda farkındalık kazanırlar ve grafikler için yapay zeka teknikleri hakkında bilgilendirilirler.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-155555
PÇ-244444
PÇ-333555
PÇ-433555
PÇ-544555
PÇ-633444
PÇ-744444
PÇ-844555
PÇ-955444
PÇ-1022444
PÇ-1122444
PÇ-1222444
PÇ-1333444
PÇ-1422333
PÇ-1522333
PÇ-1622333
PÇ-1744555
PÇ-1833333
PÇ-1933333
PÇ-2033444
PÇ-2122333
PÇ-2233444
PÇ-2344444
PÇ-2444444
PÇ-2533444
PÇ-2633444
PÇ-2733444
PÇ-2833444
PÇ-2933444
PÇ-3033444

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş ve Temel Kavramlar: Dersin tanımı ve hedefleri, Bilgisayar grafiklerinin tarihçesi, Grafik donanımı ve yazılımı, Grafikte kullanılan temel matematik kavramlarıKaynaktaki ilgili bölüm
2Dönüşümler: 2D ve 3D dönüşümleri, Transformasyon matrisleri, Perspektif projeksiyonuKaynaktaki ilgili bölüm
3Raster Grafik: Piksel tabanlı resim oluşturma ve manipülasyonu, Renk modelleri ve renk işleme teknikleri, Bitmap veri yapıları ve işleme yöntemleriKaynaktaki ilgili bölüm
4Vektör Grafik, Vektör tabanlı grafik oluşturma ve manipülasyonu, 2D ve 3D çizim teknikleri, Bezier eğrileri ve yüzeyleriKaynaktaki ilgili bölüm
5Işık ve Renk: Işık kaynakları ve ışık modelleme teknikleri, Gölgelendirme yöntemleri, Global aydınlatma modelleriKaynaktaki ilgili bölüm
6Görüntü İşleme ve Dijital Fotoğrafçılık: Dijital görüntü işleme ve manipülasyon teknikleri, İşleme algoritmaları ve uygulamaları, Fotoğrafçılıkta kullanılan kavramlar ve tekniklerKaynaktaki ilgili bölüm
7Çoklu Ortam: Çoklu ortam teknolojileri ve standartları, Multimedya içeriği oluşturma ve düzenleme teknikleri, Ses, video ve animasyon teknikleriKaynaktaki ilgili bölüm
8Ara Sınav 1
9Gerçek Zamanlı Grafik: Gerçek zamanlı grafik teknikleri ve uygulamaları, Oyun grafikleri ve interaktif grafik teknikleri, Animasyon teknikleri ve uygulamalarıKaynaktaki ilgili bölüm
10Yapay Zekâ ve Bilgisayar Grafikleri: Yapay zekâ teknikleri ve uygulamaları, Grafiklerde yapay zekâ kullanımı, Bilgisayar grafikleri ve yapay zeka etkileşimiKaynaktaki ilgili bölüm
11Sanal Gerçeklik ve Artırılmış Gerçeklik: Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik teknikleri ve uygulamaları, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte grafiklerin kullanımı, Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklikte interaktif grafiklerKaynaktaki ilgili bölüm
12Grafik Optimizasyonu: Grafiklerin performansı ve optimizasyonuKaynaktaki ilgili bölüm
13İleri Konular: Sanal gerçeklik (VR) ve artırılmış gerçeklik (AR) teknolojileri, 3D modelleme ve animasyon teknikleri, Havuzlu ışın izleme (ray tracing) ve giysi simülasyonları gibi yüksek performanslı grafik teknikleriKaynaktaki ilgili bölüm
14İleri Konular: Görüntü işleme ve görüntü analizi teknikleri, Ses sentezi ve işleme teknikleriKaynaktaki ilgili bölüm
15Konu Tekrarı ve UygulamalarıKaynaktaki ilgili bölüm
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım110
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler120
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması136
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler120
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok