Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Yapay Zekaya Giriş | MTM2602 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ Matematik Lisans Programı Seçmeli @ Elektrik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Birol Aslanyürek |
Dersi Veren(ler) | Birol Aslanyürek |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Yapay Zeka’nın gelişimi ve temel algoritmları hakkında bilgi sahibi olma ve yapay zeka tekniklerini kullanarak uygulama geliştirme becerisi kazanmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Yapay zekaya giriş ve temel kavramlar, yapay zekanın tarihçesi zeki etmenler, problem çözme: problem çözen etmenler ve problemlerin formüle edilmesi Arama stratejileri, sezgisel olmayan arama: genişlik öncelikli arama (breadth-first search), derinlik öncelikli arama (depth-first search), uniform-cost arama, derinine limitli arama (depth-limited search), iteratif derinine arama, iki-yönlü arama, Sezgisel arama yöntemleri; Greedy, A* arama, benzetimli tavlama yöntemi, tepe tırmanma algoritması, yerel ışın (local beam) algoritması, genetik algoritmalar, genetik algoritmalar ve uygulamaları, non-deterministik hareketlerde arama, gözlem yapılamayan durumlarda arama, kısmi gözlemde arama, oyunlarda arama, minimax algoritması, alfa-beta budaması, stokastik oyunlarda arama, koşul tatmin problemleri |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Yapay zekanın tarihini öğrenme
- Yapay zekanın temel kavramlarını anlama
- Yapay zeka temelli arama algoritmalarını öğrenme
- Probleme uygun yapay zeka metodlarını kullanabilme
- Temel yapay zeka tekniklerini kullanarak uygulama geliştirme
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | 1 | 4 | 1 | 1 |
PÇ-2 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-3 | 1 | 3 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-4 | 2 | 4 | 4 | 5 | 5 |
PÇ-5 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-6 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
PÇ-7 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
PÇ-8 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 |
PÇ-9 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
PÇ-10 | - | 1 | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | 1 | 1 | 3 | 5 | 5 |
PÇ-15 | 1 | 1 | 3 | 5 | 5 |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | 1 | 1 | 1 | 5 | 5 |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | 4 | - | - | - | - |
PÇ-30 | 4 | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapay zekaya giriş ve temel kavramlar, yapay zekanın tarihçesi | |
2 | Zeki etmenler( Intelligent agents) | |
3 | Problem çözme: problem çözen etmenler ve problemlerin formüle edilmesi | |
4 | Arama stratejileri, sezgisel olmayan arama: genişlik öncelikli arama (breadth-first search), derinlik öncelikli arama (depth-first search), uniform-cost arama, derinine limitli arama (depth-limited search), iteratif derinine arama, iki-yönlü arama | |
5 | Sezgisel olmayan arama yöntemlerinin uygulamaları | |
6 | Sezgisel arama yöntemleri; Greedy ve A* arama | |
7 | Sezgisel arama yöntemlerinin uygulamaları | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Tepe tırmanma algoritması, benzetimli tavlama yöntemi, yerel ışın (local beam) algoritması, genetik algoritmalar | |
10 | Genetik algoritmalar ve uygulamaları | |
11 | Non-deterministik hareketlerde arama, gözlem yapılamayan durumlarda arama, kısmi gözlemde arama | |
12 | Oyunlarda arama, minimax algoritması, alfa-beta budaması, stokastik oyunlar | |
13 | Proje sunumları | |
14 | Proje sunumları | |
15 | Proje Sunumları | Kaynaklardaki ilgili bölüm |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 1 | 15 |
Projeler | 1 | 15 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 20 | |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|