Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Şehir Sosyolojisi | SBP2082 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ebru Seckin |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Planlamanın, toplumsal alanlarla etkileşim içinde olduğunu, kentsel mekanlarda uyum ve çatışma dinamiklerini sosyolojik kuramlarla ilişkilendirerek anlama becerisini geliştirmek. |
---|---|
Dersin İçeriği | Komün; Sosyal Sermaye; Toplum Tabanlı Örgütlenme; Katılım; Yönetişim; Toplumsal Cinsiyet; Kamusal Alan; Mekan; Yer; Kent kimliği; Komünler; Yerellik; Özerklik; Örgütlenme tipleri açısından komünler; Birincil ve ikincil küme ilişkileri; Modern Kente İlişkin Klasik Sosyal Teoriler; Çağcıl Kuramlar, kent hakkı |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Kent sosyolojisinin temel kavramlarını tanır.
- Kent mekânına ve kentsel değişime ilişkin sosyolojik kuramlar, modeller, plancının kimliği ve işlevi hakkında bilgi edinir.
- Kentsel olguların temelindeki sorunları saptayabilme becerisi ve bakış açısı edinir.
- Kentsel sorunları, ekonomik-toplumsal-politik düşünce iklimiyle ilişkilendirerek anlamayı öğrenir.
- Planlamanın mekân düzenlemesinden öte, tüm toplumsal alanlarla etkileşim içindeki bir süreç olduğunu öğrenir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | - | - | - | - | - |
PÇ-30 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyolojinin yapıtaşları/Toplum, toplumu oluşturan unsurlar/ Toplumsal yapı/ Toplumsal örgütlenme/Toplumsal yapı dinamikleri içinde mekânın rolü | NA |
2 | Toplumsal yapı öğeleri/Toplumsal örgütlenme/ Toplumsallaşma/ Kurumsallaşma/ Toplumsal etkileşim / Toplumsal sınıflar | Sennett, R.,1996 Bumin, K.,1990 Giddens, A., 2012 |
3 | Mekân ve yer kavramları/Mutlak mekân/Göreli mekân/Ekonomik Mekân/Siyasal Mekân | |
4 | Kamusal alan ve kamusal mekân kuramları | Güney, Z., 2007; Habermas, J. (2010), Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, İletişim Yayınları; Sennett, R.(2014), Ten ve Taş, Batı Uygarlığında Beden ve Şehir; Sennett, R. (1996), Kamusal İnsanın Çöküşü, Ayrıntı Yayınları. |
5 | Toplumsal, ekonomik ve siyasal yapının mekâna yansıması | |
6 | Toplumsal, ekonomik ve siyasal yapının mekâna yansıması | |
7 | Toplumsal, ekonomik ve siyasal yapının mekâna yansıması | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Mahalle –– Sosyal Sermaye – Katılım; ‘Sosyal sermaye’nin temel özellikleri; toplum tanalı örgütlenmeler ve katılım. Çağdaş mahallede toplum tabanlı örgütlenme sorunları.. | Ders kitapları ve notlar; ÖKTEN, A., Şengezer, B., Hökelek, S. (2003). “Muhtarlık ve Mahalle: İstanbul’da Mahalleye Bir Katılım Birimi Olarak” ... |
10 | Modern toplumun sorunlarına getirilen çeşitli açıklamalar - Klasik Makro ve Mikro Kuramlar | Ders kitapları ve notlar |
11 | Yerel örgütlenme/Mahalle/ Sosyal sermaye ve katılım/Toplum tabanlı örgütlenmeler | Seçkin, E., 2001 |
12 | Kent Sosyolojisi Kuramları ile Planlama Yaklaşımları Arasındaki İlişki: Plancılar; Ütopyalar | Ders kitapları ve notlar |
13 | Güncel sorunlar için kuramsal çerçeve: Süzülme, soylulaştırma, farklılaşma, ayrışma, ötekileştirme gibi güncel olguları açıklayan klasik ve çağdaş kuramlar | Habermas, J.(2010), Öteki Olmak, Ötekiyle Yaşamak, Yapı Kredi Yayınları; Lefebre, H. (2015) Mekanın Üretimi, Sel Yayıncılık. |
14 | ÇAĞCIL KURAMLAR: Kentsel Dinamiklere Getirilen Farklı Açıklamalar ve Modeller. Chicago Okulu; Eleştirel Yaklaşım. | Ders kitapları ve notlar |
15 | GÜNCEL SORUNLAR İÇİN KURAMSAL ÇERÇEVE: Dönüşüm, süzülme, soylulaştırma, farklılaşma, ayrışma, ötekileştirme gibi güncel olguların klasik ve çağdaş kuramlar çerçevesinde tartışılması. | Ders kitapları ve notlar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 1 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 13 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 13 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|