| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Fiziğin Tarihsel Gelişimi | FIZ3520 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Fizik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Çiğdem Oruç |
| Dersi Veren(ler) | |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin fiziğin temel kavramlarının tarihsel gelişimini öğrenmeleri ve anlamalarını sağlamaktır. Ders kapsamında, farklı dönemlerde ortaya çıkan bilimsel yaklaşımların açıklanabilmesi, bilim insanlarının katkılarının ve düşünsel dönüşümlerin analiz edilebilmesi, farklı fiziksel kuramların güçlü ve zayıf yönlerinin değerlendirilebilmesi ve modern fiziğin teknolojik gelişmelerle birlikte tarihsel bir bağlam içinde yorumlanabilmesi hedeflenmektedir |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Bilim tarihine genel bakış ile yola çıkılarak Thales’ten-Aristo’ya bilim; ortaçağ bilimi ve ilk kurulan üniversiteler; Kopenik’ten-Galileo’ya evren kavramı; Newton ve mekanik; Newton-Huygens ve optik; Franklin’den-Kirchoff’a elektrik; Ampere-Faraday-Maxwell-Tesla ve manyetizma; istatistik ve termodinamik; modern fizik, görelilik ve kuantum fiziği; hızlandırıcılar-çarpıştırıcılar; nanoteknoloji, kuantum bilgisayarlar. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Fizik ile ilgili tarihsel gelişmeleri kronolojik olarak tanımlayabileceklerdir
- Fizik ile ilgili tarihsel gelişmeler arasındaki neden-sonuç ilişkisini belirleyebileceklerdir.
- Fizik tarihindeki gelişmelerin, bilimsel düşünceyi nasıl şekillendirdiğini açıklayabileceklerdir.
- Fiziğin son yıllarda ortaya çıkan problemlerini ve yönelimlerini açıklayabileceklerdir
- Fiziğin genel olarak tüm konularını bütüncül biçimde sentezleyebileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim ve Bilim Tarihine Giriş. Thales’den-Aristo’ya Bilim ve Metafizik. | Bölüm 1,2 - Bilim Tarihi (Cemal Yıldırım) |
| 2 | Ortaçağ Biliminde Doğu Etkisi. İlk Kurulan Üniversiteler ve Bilimde Batı Etkileri. | Bölüm 3 - Bilim Tarihi (Cemal Yıldırım) |
| 3 | Kopernik’ten-Galileo’ya Evren Kavramları. | Bölüm 3 - Bilim Tarihi (Cemal Yıldırım) |
| 4 | Newton ve Mekanik. Newton-Huygens Optik. | Bölüm 3 - Bilim Tarihi (Cemal Yıldırım) |
| 5 | Franklin’den-Kirchoff’a Elektrik. | Bölüm 2,3 - Büyük Fizikçiler (Ioan James) |
| 6 | Ampere-Faraday-Maxwell-Tesla ve Manyetizma. | Bölüm 4 - Büyük Fizikçiler (Ioan James) |
| 7 | İstatistik ve Termodinamiğin Ortaya Çıkışı. | Bölüm 5 - Büyük Fizikçiler (Ioan James) |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Modern Fizik-Görelilik-Kuantum Fiziğinin Temelleri. | Bölüm 6,7,8 - Büyük Fizikçiler (Ioan James) |
| 10 | Hızlandırıcılar-Çarpıştırıcılar. Nano teknoloji. | Bölüm 9 - Büyük Fizikçiler (Ioan James) |
| 11 | Yapay Zeka-Robotik-Kuantum Bilgisayarlar. | Bölüm 10 |
| 12 | Öğrenci Sunumu | |
| 13 | Öğrenci Sunumu | |
| 14 | Öğrenci Sunumu | |
| 15 | Uygulama veya Konu Tekrarı | |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 5 |
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | 1 | 25 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 1 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 19 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 18 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 18 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|