Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Bilimsel Düşünme ve İstatistikIST117235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİstatistik Bölümü
Dersin KoordinatörüAtıf Evren
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBilimsel düşünme ve metodoloji , bilim felsefesi, matematiğin ve istatistiğin yapısı, kısa bilim tarihi hakkında öğrenciye bilgi vermektir.
Dersin İçeriğiBilimsel düşünme, bilim felsefesi, matematiksel ve istatistiksel düşünme .
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Karasar N., Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Kitabevi, 1999
  • Yıldırım C., Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, İstanbul
  • Tekeli vd., Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayın ,7. Basım, 2012
  • Tez, Z., Matematiğin Kültürel Tarihi, Doruk Yayınevi
  • Yıldırım C., Bilimsel Düşünme Yöntemi, İmge Kitabevi, 2008, Ankara
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler Bilimsel araştırmanın ve çalışmanın yapısını öğrenirler.
  2. Öğrenciler Matematiksel düşünmenin yapısını öğrenirler.
  3. Öğrenciler İstatistiğin matematiksel bilimler içindeki yerini öğrenirler.
  4. Öğrenciler Kısa bilim tarihini öğrenirler.
  5. Öğrenciler Kısa matematik ve istatistik tarihini öğrenirler.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel yöntem .Temel kavram ve yaklaşımlar.Karasar, Birinci kesim
2Bilimsel araştırma süreç ve teknikleri.Karasar, İkinci kesim
3Bilim dallarının sınıflandırılması. Matematiğin kökeni ve gelişimi.Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, 9-51 sayfalar
4Matematiksel düşünme yöntemi . Matematik ve mantık.Tümevarım. Tümdengelim.Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 1-4 bölümler
5Matematiksel kesinlik. Matematikte bunalımlar.Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 5-8 bölümler
6Matematiksel yöntemin aksiyomatik yapısı . Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 9 bölüm
7Kuramsal ve uygulamalı bilimler ayrımı. Cemal Yıldırım, Matematiksel Düşünme, 10 bölüm
8Ara Sınav 1
9Bilim felsefesinin bazı sorunları.Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, 51-215
10Matematiğin bilimdeki rolü.Cemal Yıldırım, Bilimsel Düşünme Yöntemi, 51-215
11İstatistiğin matematiksel bilimler arasındaki rolü. Notlar
12Bilim tarihine giriş. İlkçağlarda bilim. Ortaçağ ve İslam Dünyası’nda bilim. Tekeli vd, Bilim Tarihine Giriş, 1-204
13Yeni ve modern çağlarda bilim. / Bilimsel çalışmanın yapısı üzerine çağdaş tartışmalar.Tekeli vd, Bilim Tarihine Giriş, 205-257, 310-356
14Kısa İstatistik Tarihi.Notlar
15Genel tekrar.Genel tekrar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev120
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev110
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok