| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Deterjanlara Giriş ve Deterjan endüstrisinin gelişimi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Deterjan endüstrisinin ilerleme sürecinde gelişim aşamalarının yorumlanması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Deterjan tarihçesinde kullanılan doğal hammaddeler ile günümüzde kullanılan sentetik hammaddeler arasında avantaj üstünlüğü tartışmasının yapılması | 1. Deterjan üretiminin endüstriyel tarihçesi, deterjan ürünlerde kullanılan hammaddeler ile ilgili ön araştırma yapılarak temel kavramlarla tanışma Kaynak: Ders Kitap ve notları. 2. Evde kullanılan herhangi bir deterjan etiketini inceleyerek en az 3 hammaddenin isminin belirlenmesi |
| 2 | Konu Anlatımı: Deterjan Türleri, Bileşenleri, Deterjanların İnorganik Bileşenleri ve İnorganik Katkı Maddeleri Sınıf İçi Uygulama (5 dk.): Deterjanların uygun inorganik bileşenleri seçilerek, temizlenecek yüzeye uygun basit bir yüzey temizleme formülü tasarlanabilir. Sınıf İçi Tartışma (5 dk.): Yüzey temizliğinde etkili inorganik bileşenler üzerine tartışma. | 1. Temizlik ürünlerinin içeriğindeki inorganik bileşenler ile ilgili ön bilgi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. İnorganik bileşik tipleri ve uygun temizleyici özelikleri ile ilgili küçük bir araştırma |
| 3 | Konu Anlatımı: Deterjanların Organik Bileşenleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Deterjanların uygun organik bileşenlerin seçimi yapılarak temizlenecek yüzeye uygun basit bir yüzey temizleyici formül tasarlanabilir Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yüzey temizliğinde etkili organik bileşenlere ilişkin tartışmanın yapılması | 1. Temizlik ürünlerinin içeriğindeki inorganik bileşenler ile ilgili ön bilgi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. İnorganik bileşik tipleri ve uygun temizleyici özelikleri ile ilgili küçük bir araştırma |
| 4 | Konu Anlatımı: Deterjanların gruplandırılması ve Sabunlarla Kıyaslanması, Çamaşır suyu Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Farklı ürün kategorilerine ilişkin örnek olarak belirtilen temel hammaddelerin işlevlerine uygun olarak saptanması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Deterjanlarda kullanılan doğal hammaddeler ile sentetik hammaddelerin kıyaslanarak deterjan etkinliğinin tartışılması Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Deterjanların sınıflandırılmaları, belirlenen bir deterjanın içeriğindeki hammaddelerin incelenmesi. Sabun yapımı hakkında bilgi edinilerek sabun ile deterjan arasındaki farkların belirlenmesi. 2. Deterjan tip ve içeriklerinin belirlenmesi Kaynak: Ders Kitabı ve notları |
| 5 | Konu Anlatımı: Anyonik Deterjanlar Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Anyonik deterjan tipleri için farklı hammaddelerin belirlenmesi, ürün tipine uygun hammadde belirlenmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu tarz deterjanların tüketimi gerçekten tüketici ihtiyacından mı yoksa deterjan endüstrisindeki pazarlamadan mı kaynaklandığının belirlenmesi | 1. Belirlenen bir anyonik deterjanın içeriğindeki hammaddeler incelenir. 2. Anyonik deterjan tip ve içeriklerinin belirlenmesi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. |
| 6 | Konu Anlatımı: Katyonik Deterjanlar Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Katyonik deterjan tipleri için farklı hammaddelerin belirlenmesi, ürün tipine uygun hammadde belirlenmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu tarz deterjanların tüketimi gerçekten tüketici ihtiyacından mı yoksa deterjan endüstrisindeki pazarlamadan mı kaynaklandığının belirlenmesi | 1. Belirlenen bir katyonik deterjanın içeriğindeki hammaddeler incelenir. 2. Katyonik deterjan tip ve içeriklerinin belirlenmesi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. |
| 7 | Konu Anlatımı: Noniyonik ve Amfoterik Deterjanlar Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Noniyonik ve amfoterik deterjan tipleri için farklı hammaddelerin belirlenmesi, ürün tipine uygun hammadde belirlenmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu tarz deterjanların tüketimi gerçekten tüketici ihtiyacından mı yoksa deterjan endüstrisindeki pazarlamadan mı kaynaklandığının belirlenmesi | 1. Belirlenen bir noniyonik ve amfoterik deterjanın içeriğindeki hammaddeler incelenir. 2. Noniyonik ve amfoterik deterjan tip ve içeriklerinin belirlenmesi Kaynak: Ders Kitabı ve notları. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Deterjanların sentez yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Ürün tipine uygun birkaç bileşenlik basit bir formül tasarlamak Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu bileşenlerin ürünün dayanıklılığı, uygulanan yüzeyin renginin korunması, suya karşı uyumu üzerindeki etkilerinin tartışılması Sunum/Jüri 1 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Deterjanların yaygın sentez yöntemlerinin önceden araştırılması ve öğrenilmesi. Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. Deterjan örneklerinin içeriğindeki bazı hammaddelerin belirlenerek işlevlerinin araştırılır. |
| 10 | Konu Anlatımı: Deterjanların üretimleri, Deterjanlarda kullanılan parfümler ve Deterjanların çevreye etkileri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Belirlenen ilgili hammaddelerin ürünün işlevine nasıl katkı sağladığını açıklamak Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Piyasada çok pahalı deterjanlar ile uygun fiyatlı ürünler arasında büyük fark olup olmadığı tartışılabilir. Sunum/Jüri 2 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Deterjanların içeriğindeki bazı hammaddeler ve koku maddeleri belirlenerek işlevleri araştırılır. 2. Deterjanların üretim aşamaları, bileşenleri ve koku maddelerinin önceden araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı ve notları. |
| 11 | Konu Anlatımı: Deterjan formülasyonları ve uygulamaları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Deterjanlar gruplara ayrılarak her bir grup için basit bir formül şeması hazırlanır Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Seçilen hammaddelerin ürün üzerindeki işlevleri tartışılır. Sunum/Jüri 3 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Deterjan içerikleri hakkında bilgi edinilmesi. Kaynaklar: Ders Kitabı ve notları. 2. Deterjanların kullanım alanlarının belirlenmesi |
| 12 | Konu Anlatımı: Deterjanlarda diğer bileşenler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen hammadde listesinden seçilen ürünler için temel bileşenli basit bir formül şeması hazırlanır. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İncelenen ürünlerin içeriklerindeki bileşenler açısından hassas yüzey uyumları tartışılır Sunum/Jüri 4 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Floresan beyazlatma maddeleri, polimerler, nüanslama boyamaları, enzimler köpük baskılayıcılar, şelatlar, çözgenler, tamponlar ve stabilizatör kavramlarına ilişkin ön bilgilerin edinilmesi. Ders Kitabı ve notları. 2. Deterjanlarda kullanılan parfüm bileşenleri, tuzlar ve elektrolitler hakkında ön bilgi toplanması |
| 13 | Konu Anlatımı: Anyonik, katyonik ve noniyonik deterjan analiz metodları Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Anyonik, katyonik ve noniyonik deterjanların analizi olmak üzere bir tablo hazırlanarak önerilebilecek analizlerin bu tabloya yerleştirilmesi. Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Bir deterjanın analizi açısından uygulanan testlerden hangisinin öncelikli olduğunun tartışılması. Sunum/Jüri 5 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Deterjanlarda analiz metodlarının araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. Gündelik kullanılan bir deterjan ürünün hangi türe girdiğinin incelenmesi |
| 14 | Konu Anlatımı: Deterjan ürünlerin test edilmesi, ambalajlanması, raf ömürleri Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Raf ömrü, ürün stabilitesi ve ambalaj analizi olmak üzere bir tablo hazırlanarak önerilebilecek testler ambalajların avantaj ve dezavantajları ile raf ömrünü etkileyen faktörlerin bu tabloya yerleştirilmesi. Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Bir deterjan ürünün güvenilirliği açısından ambalajın mı yoksa içeriğinin mi daha belirleyici olduğunun tartışılması. Sunum/Jüri 6 (10 dk): Ders sonunda, ilgili haftaya ait her bir gruptaki öğrenci sunumlarının 10’ar dk dinlenerek tartışılması | 1. Deterjanlarda uygulanan stabilite testlerinin ve ürünlerin ambalajlarının öneminin araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı ve notları. 2. Evde kullanılan bir deterjan ürünün ambalajının incelenmesi |
| 15 | Konu Anlatımı: Deterjan endüstrisinin geleceği üzerine değerlendirmelerde bulunulması ve kapanış Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Öğrencilere derste kazandıkları edinimler doğrultusunda çeşitli sorular sorularak deterjan kimyası ve üretimi hakkında yansıtıcı değerlendirme yapılır. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerle Ar-Ge laboratuvarında çalışsalardı hangi ürünü geliştirmek istedikleri tartışılır | 1. Güncel deterjan ürün trendleri ile ders bilgilerinin bağdaştırılması |
| 16 | Final | |