Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Kimya TarihiKIM257135300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Kimya Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimKimya Bölümü
Dersin KoordinatörüNevim SAN
Dersi Veren(ler)Nevim SAN
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, kimya lisans eğitimine yeni başlamış olan öğrencilerin, ikinci sınıftan itibaren meslek derslerini ağırlıklı olarak öğrenmeye başladıkları yılda, kimyanın antik çağlardan günümüze kadar, temel bilim haline dönüşüm sürecinin dönemler halinde öğrencilere aktarılması amaçlanmaktadır. Modern kimya temel bir bilim olarak kabul edilmeden önce de insanoğlu bilinçli ve/veya bilinçsiz biçimde maddenin yapısı ve değişimleri hakkında bilgi edinmek istemiştir. Fransız devrimine kadar madde ile ilgili çalışmalar modern kimya olarak kabul görmemiştir. Dünya bilim tarihi ve teknoloji alanındaki gelişmeler kimya alanındaki çalışmaları da olumlu yönde etkilemiştir. Yapılan deneysel çalışmaların teorilerle ispat edilmesi sonucunda da 1800’lü yılların başlarında kimya temel bir bilim olarak kabul edilmiştir. Bu ders kapsamında ilk olarak modern kimya öncesi (simya dönemi) yapılan çalışmalar ve sonuçları incelenecektir. 19. yy dan itibaren çok hızlı bir gelişim gösteren kimya biliminin temel konuları ayrıntılı olarak incelenecektir. Ayrıca ülkemizdeki kimya biliminin gelişimi de kapsamlı olarak incelenecektir. Konular arası geçişler, öğrencilerin katılımı ve soru-cevap şeklinde irdelenecektir
Dersin İçeriğiModern Kimya öncesi, kimya (simya) alanın yapılan çalışmalar ve bu çalışmaları yapan kişilerin çalışma koşullarının incelenmesi; modern kimyaya geçiş sürecini hazırlayan çalışmaların incelenmesi; modern kimyanın temel konuları ve konular arasındaki geçişlerin ayrıntıları; ülkemizdeki kimya alanında yapılan çalışmalar ve bu çalışmalar öncülük etmiş bilim insanlarının katkılarının değerlendirilmesi
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • John, Hudson. The History of Chemistry. 1st ed., Springer US.,1992.
  • Trifiro, Feruccio. Fundamentals of Chemistry –Vol1- A History of Chemistry
  • Required Reading: Keinan, Ehud. (Editor), Schechter, Israel (Editor). Chemistry for the 21st Century. SBN: 978-3-527-61295-6, Wiley VCH, 2008
  • https://www.euchems.eu/wp-content/uploads/2015/08/38-Morris_.pdf
  • https://www.chemistryviews.org/significant-milestones-in-chemistry-a-timeline-ofinfluential-chemists/
  • Waldron, Kimberly. 21st Century Chemistry, Second Ed., 2019. https://store.macmillanlearning.com/us/product/21st-CenturyChemistry/p/131910617X?srsltid=AfmBOoqu-Gek0_cdu_Z2FGmnXg5DnUtl9ycmc3nRAJqyZ2pJWKanLTL
  • Roscoe Henry E., John Dalton and The Rise of Modern Chemistry, Paradigma Academia, 2021.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Kimyanın neden bir temel bilim olduğunu ve önemini kavrayabileceklerdir.
  2. Antik çağlarda yapılan çalışmalar hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
  3. Kimyanın modern bir bilim olarak kabul edilmesine kadar bu alanda yapılan çalışmaları anlayabileceklerdir.
  4. Günümüz kimyası için olmazsa olmaz konuları ve bu konuda çalışan bilim insanlarının çalışmalarını anlayabileceklerdir.
  5. Geçmişte yapılmış çalışmalarının nasıl yapıldığını, eksik ve/veya yanlışların nelerden kaynaklandığını değerlendirebileceklerdir.
  6. Kimyadaki temel kavramlar hakkında bilgi edinebileceklerdir
  7. İslam Dünyasında bilime hizmet etmiş bilim insanlarını ve çalışmalarını anlayabileceklerdir.
  8. Türkiye de kimya eğitimi alanında yapılan çalışmalarının tarihsel sürecini anlayabileceklerdir.
  9. Kimyanın temel bir bilim olarak ne kadar geniş bir alana hitap ettiğini ve halen yapılabilecek çok şeyin olduğunu ve bilgiye nasıl ulaşabileceklerini anlayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Bilgi, Bilim, felsefe, medeniyet, bilim tarihi kavramlarının açıklanması ve önemi Sınıf-içi Tartışma (20 dk.): Öğrencilerin neden kimya eğitimini seçtiği sorusunun irdelenmesi. Kimyanın öneminin vurgulanmasıAntik çağlarda kimya ile ilgili olabilecek çalışmaların kaynak kitapların ilgili bölümünden araştırılması
2Konu Anlatımı: Antik çağlarda “simya” adı altında yapılan çalışmalar. Bu konularda yapılan çalışmaların toplum üzerindeki etkisi. Simya alanında çalışma yapan önemli kişilerin hayatları ve çalışmaları Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Simya alanına giren ilk çalışmaların neler olabilir? Sorusunun cevabının araştırılmasıSimya ile ilgili çalışmaların ve bu konuda çalışan kişilerin çalışmalarının kaynak kitapların ilgili bölümünden araştırılması
3Konu Anlatımı: Simya’dan modern kimya’ya geçiş süreçleri ve yapılan çalışmalar Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Simya çalışmalarında kullanılmış olan tekniklerin ve aletlerin neler olacağının tartışılmasıSimya ile ilgili çalışmaları ile tanınan kişilerin çalışmalarının ve çalışmalarında kullandıkları tekniklerin ilgili kaynaklardan araştırılması
4Konu Anlatımı: Flogiston kavramı ile yanma olaylarının açıklanması, yanma işleminin aydınlatılma süreci Sınıf-içi Tartışma (10 dk.): Flogiston kavramının eksiklerinin ve yanlışlarının neler olduğu? Flogiston teorisinin kimya tarihindeki öneminin tartışılması1. Flogiston kavramınının ve bu konuda çalışma yapan bilim insanlarının kaynak kitapların ilgili bölümünden araştırılması. 2. Günümüzde kullanılan yanma teorisi ile flogiston kavramının karşılaştırılması için, Genel Kimya kitaplarından yanma teorisinin araştırılması
5Konu Anlatımı: Flogiston teorisinin çöküşü, havanın bir karışım olduğunun ispatlanması ve antik çağlardan beri kullanılan Aristo’nun 4 element öğretisinin son bulması. Modern Kimya oluşumundaki öncü çalışmalar Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Avrupa’da orta çağın son bulması ile bilimde ve sanatta ortaya çıkan akımların, kimyanın gelişimine katkısının tartışılması1. Van Helmont ile kimya bilimine giren gaz kavramının deneysel çalışmalarla desteklenmesi ve havanın tek bir element olmadığını ispatı ile ilgili konuların kaynak kitapların ilgili bölümlerinden araştırılması 2. Bilim tarihindeki gelişmelerin kimyaya katkısının araştırılması (internet ve AI uygulamalarından)
6Konu Anlatımı: Modern Kimya ve Lavosier’in kimyaya katkıları ve 18.yy sonları ile 19.yy. başlarında Kimya alanında gerçekleşen diğer çalışmaların anlatılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Lavoisier’in çalışmaları ve modern kimyaya katkılarının tartışılması1. Lavosier’in hayatının, çalışmalarının ve kimyaya katkısının ilgili ders kitaplarından ve internet kaynaklarından araştırılması 2. 19. Yy başlarında Bilim tarihindeki gelişmelerin gözden geçirilmesi (kaynak kitaplardan, AI uygulamalarından)
7Konu Anlatımı: Elektriğin kimya alanında uygulamalarının keşfedilmesi, elektrokimya doğuşu ve elektrokimyanın modern kimya’da önemi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Elektriğin keşfinin Kimya Tarihindeki öneminin tartışılmasıVolta’nın ilk basit pili keşfetmesi ile elekriğin kimya ile birleştirilmesi ve elektrokimya’nın doğuşu Kaynak: Ders kitaplarının ilgili bölümleri ve AI uygulamaları
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Anorganik kimyadaki gelişmeler. Fizikokimya alanında yapılan çalışmalar ve temel kimya kanunlarının nasıl oluştuğunun irdelenmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Fizikokimya’da matematiğin öneminin tartışılması 1. Bilim ve teknoloji alanında yapılan çalışmalar ve sanayii devriminin Kimya’ya olumlu etkisinin araştırılması Kaynak: Ders kitaplarının ilgili bölümleri ve AI uygulamaları 2. Fizik alanında aynı dönemde yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi
10Konu Anlatımı: Vitalist teorisi ve üre sentezin yapılması ile Vitalist teorisinin çürütülmesi ve bunun sonucu olarak Organik Kimya alanında yapılan çalışmaların büyük bir ivme kazanması, Organik Kimya alanında yapılan çalışmalara toplu bir bakış Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Vitalist teorisinin çürütülmesinin organik kimyanın gelişimine katkısının tartışılması1. Vitalist teorisi ile ilgili ön araştırma 2. Organik Kimya alanına yapılan çalışmaların neler olduğunun araştırılması Kaynak: Ders kitaplarının ilgili bölümleri ve AI uygulamaları
11Konu Anlatımı: Radyokimya alanında yapılan çalışmalar, II. Dünya savaşının Kimya alanındaki çalışmalara yansımaları, 19. yy başlarında radyoaktif elementlerin keşfedilmesi, çekirdek kimyası Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Savaşların kimya bilimi üzerine etkilerinin tartışılması2. Dünya savaşının kimya tarihi üzerindeki etkilerinin araştırılması Kaynak: Ders kitaplarının ilgili bölümleri ve AI uygulamaları
12Konu Anlatımı: Kimya sanayinin doğuşu ile Kuantum Kimyası ve biyokimya alanındaki gelişmeler Kuantum Kimyası alanındaki çalışmalar ile atomun yapısının aydınlatılması ile ilgili temel bilgilerin keşfedilmesi Sınıf-içi Tartışma (15 dk.): Kimya alanındaki gelişmelerin sanayiye uygulanması, örneğin şeker pancarından endüstriyel şeker eldesi ve şekerin günlük hayatta kullanımı 1. 20. yy’da kimya alanında yapılan çalışmalara toplu bir bakışın araştırılması Kaynak: Ders kitaplarının ilgili bölümleri ve AI uygulamaları 2. DNA’nın çift sarmal yapısının keşfi ile ilgili çalışmaların araştırılması
13Konu Anlatımı: Günümüz kimyacılarının çalışma konularına toplu bir bakış. Türkiye de Kimya eğitiminin geçmişten günümüze geçirdiği evrelerin anlatılması Sınıf-içi Tartışma: (15 dk.) Günümüzdeki kimya eğitiminin geldiği noktanın tartışılması1. 20. yy’ın son 50 yılında kimya biliminde yapılan temel çalışmaların araştırılması 2. Nobel Kimya ödüllerinin hangi yıllarda ve özellikle son 21. yy da hangi çalışmalar verildiğinin araştırılması https://www.nobelprize.org/prizes/chemistry/
14Öğrenci sunumları, dönemin 4. Haftasında belirlenen ve her öğrencinin bireysel olarak hazırlamış olduğu konuların sunumlarının yapılması Sınıf-içi Tartışma: (15 dk.) Sunum konularının genel bir değerlendirmesi 4. Haftada belirlenen konuların her öğrenci tarafından hazırlanarak, sınıf ortamında bilgisayar ortamında görsel destekli olarak 5-8 dakika aralığında anlatılması
15Öğrenci sunumları, dönemin 4. Haftasında belirlenen ve her öğrencinin bireysel olarak hazırlamış olduğu konuların sunumlarının yapılması Sınıf-içi Tartışma: (10 dk.) Sunum konularının genel değerlendirmesi 4. Haftada belirlenen konuların her öğrenci tarafından hazırlanarak, sınıf ortamında bilgisayar ortamında görsel destekli olarak 5-8 dakika aralığında anlatılması
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev00
Sunum/Jüri125
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması144
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer120
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok