| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Adi Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri | MAT4250 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Lisans Programı Seçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Nuran Güzel |
| Dersi Veren(ler) | Selmahan Selim, Nuran Güzel |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin mühendislikte ve diğer uygulamalı bilim kollarında karşılaşılaşacakları diferansiyel denklem ya da diferansiyel denklem sistemlerinin analitik çözümünün zor ya da imkansız olduğu durumlarda, nümerik metotlarla da çözümünü hesaplayabilecek metotları öğrenme veya deneysel olarak elde edilen ölçüm sonuçlarını nümerik yolla çözümleme becerileri kazandırmaktır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Adi diferansiyel denklemlerin tanımı; adi diferansiyel denklemlerde başlangıç değer problemleri tanımı; elemanter çözüm teorisi ve temel kavramları; seriler ile sayısal çözüm yöntemleri; tek adım yöntemleri; çok adım yöntemleri; kestirici düzeltici yöntemler; yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve denklem sistemlerinin yaklaşık çözümleri; sonlu farklar ile lineer sınır değer problemlerinin çözümleri. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler:
Diferansiyel denklemlerin sayısal analizini yorumlayabileceklerdir.
- Sayısal yöntemlerin matematiksel arka planını ve Sayısal yöntemleri kullanırken nelerle karşılaşabileceğini dair bilgileri ifade edebileceklerdir.
- Teorik çözümlere ihtiyaç duymadan adi diferansiyel denklemi ve sistemleri çözebilme becerisini kazanabileceklerdir.
- Sayısal yöntemlerde hata analizini yapabileceklerdir.
- Sayısal yöntemlerin algoritmasını yazabileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Adi diferansiyel denklemlerin tanımı, adi diferanisyel denklemlerde başlangıç değer problemlerinin tanımı, elemanter çözüm teorisi ve temel kavramları ve teoremleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Nümerik hesaplamalarda doğruluk ve hata ile ilgili uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Nümerikte hata ve yanlış kavramının matematik içinde ve diğer disiplinlerde önemiyle ilgili tartışmanın yapılması |
|
| 2 | Konu Anlatımı: Seriler ile sayısal çözüm yöntemleri: Birinci ve yüksek mertebeden Taylor seri yöntemleri, Picard yöntemi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Nümerik hesaplamalarda doğruluk ve hata ile ilgili uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Nümerik hesaplamalarda doğruluk ve hata ile ilgili uygulamalar ve bunların karşılaştırılmasına ilişkin tartışmanın yapılması |
|
| 3 | Konu Anlatımı: Tek adım yöntemleri: Euler yöntemi ve hata Analizi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Tek adım yntemleri: Euler yönteminin disiplinler arası uygulamasının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Tek adım yöntemleri: Euler yönteminin sayısal çözümlerinin geometrik yorumunun tartışılmasıKısa Sınav 1 (20 dk.): Ders sonunda, 1. hafta ve 2. hafta derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması |
|
| 4 | Konu Anlatımı: Değiştirilmiş Euler yöntemi, Euler orta nokta yöntemi, Huen yöntemi, geometrik yorumları ve hata analizleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Değiştirilmiş Euler yöntemi, Euler orta nokta yöntemi, Huen yönteminin sayısal örneklerinin disiplinler arası uygulamasının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Değiştirilmiş Euler yöntemi, Euler orta nokta yöntemi, Huen yöntemi gibi tek adım sayısal yöntemlerin disiplinlerarası yapısının tartışılması |
|
| 5 | Konu Anlatımı: Runge Kutta yöntemleri ve uygulamalar, hata kontrolü Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Runge Kutta yöntemleri ve hata kontrolünün yaklaşık çözüm yöntemleri üzerine sayısal uygulamasının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Runge Kutta yöntemleri ve hata kontrolünde yaklaşık çözümlerin disiplinlerarası bakış açısı ile tartışılması |
|
| 6 | Konu Anlatımı:Çok adım yöntemleri: dördüncü-derece AdamsMoulton yöntemi ve hata analizi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çok adım yöntemleri yaklaşık çözüm yöntemleri üzerine uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Çok adım yöntemleri yaklaşık çözüm yöntemlerinin disiplinlerarası bakış açısı ile tartışılması Kısa Sınav 2 (30 dk.): Ders sonunda, 5. hafta ve 4. hafta ve 3. haftada derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması |
|
| 7 | Konu Anlatımı: Üç adım Adams-Bashforth yöntemi ve hata analizi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Adams kestirme yönteminin yaklaşık çözümünün hesaplanmasıyla ilgili uygulama yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Adams kestirme yönteminin yaklaşık çözümlerinin tartışılması |
|
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Kestirici-düzeltici yöntemler: Adams-BashforthMoulton yöntemi ve hata analizi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kestirici-düzeltici yöntemler: Adams-Bashforth-Moulton yöntemi ile uygulama yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kestirici-düzeltici yöntemler: AdamsBashforth-Moulton yönteminin yaklaşık çözümlerinin tartışılması |
|
| 10 | Konu Anlatımı: Kestirici-düzeltici yöntemler: Milne yöntemi. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Kestirici-düzeltici yöntemler: Milne yöntemiyle ve diğer yöntemlerle ilgili uygulama yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kestirici-düzeltici yöntemler: Milne yöntemi ve diğer yaklaşık yöntemleri arasındaki farkların tartışılması Kısa Sınav 3 (25 dk.): Son 2 dersin konusuyla ilgili kısa bir sınav yapılması |
|
| 11 | Konu Anlatımı: Verilen yöntemlerin yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve adi diferansiyel denklem sistemlerinin yaklaşık çözümlerinde kullanılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve adi diferansiyel denklem sistemlerinin yaklaşık çözümlerinin sayısal uygulamasının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve adi diferansiyel denklem sistemlerinin yaklaşık çöz çözümlerinin disiplin içi ve disiplinlerarası uygulamalarına ilişkin tartışmanın yapılması |
|
| 12 | Konu Anlatımı: Adi diferansiyel denklem sistemlerinin yaklaşık çözümleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Adi diferansiyel denklem sistemlerinin yaklaşık çözümlerinin hesabıyla ilgili sayısal uygulama yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Adi diferansiyel denklem sistemlerinin yaklaşık çözümlerinin hesaplanmasına ilişkin tartışmanın yapılması Kısa Sınav 4 (20 dk.): Ders sonunda, 10. hafta ve 11. hafta derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması |
|
| 13 | Konu Anlatımı: Lineer Sınır değer problemlerinin çözümleri: Atiş yöntemi Sınıf-içi Uygulama: (5 dk.) Atiş yöntemi ile ilgili uygulamanın yaptırılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Atiş yöntemi ve hata analizlerinin disiplinler arası alanlarda uygulamalarının tartışmasının yapılması |
|
| 14 | Konu Anlatımı: Lineer sınır değer problemlerinin çözümleri: Sonlu farklar yöntemiyle ilgili temel bilgiler Sınıf-içi Uygulama: (5 dk.) Sonlu farklar yöntemiyle ilgili temel bilgileri içeren basit bir uygulama yaptırılması Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Lineer sınır değer problemlerinin çözümleri: Sonlu farklar yöntemiyle kulanım alanlarıyla ilgili tartışmasının yapılması |
|
| 15 | Genel tekrar ve uygulamalar Sınıf-içi Uygulama (25 dk.): İşlenen sayısal metodlar için bir örnek bilgisayar programının yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Programlamanın bilinmesinin bu ders için öneminin tartışılması | Matlab, Maple veya Python dillerinin birinde dersin konuları üzerine yapılacak bir uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi. |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 4 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|