| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Pozitif Operatörlere Giriş | MAT4440 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Erdal Gül |
| Dersi Veren(ler) | Erdal Gül |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin Riesz uzayı, pozitif operatörler, sıralı izdüşümler, sıralı sürekli operatörler, pozitif lineer fonksiyoneller, homomorfizmalar, otomorfizmalar ve bileşkeler gibi fonksiyonel analiz konularını derinlemesine öğrenmelerine yardımcı olmaktır. Özellikle, öğrenciler sıralı vektör uzayların pozitif elemanlarını yine pozitif elemanlara taşıyan lineer operatörler olarak pozitif operatörlerin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenecektir. Yine öğrenciler, operatörlerin üç temel sınıfını (bileşen operatörler, örgü homomorfizmaları ve ortomorfizmalar) tanıyacak ve arlarındaki ilişkileri öğreneceklerdir. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Pozitif operatörlerin sıra yapısı, temel tanımlar ve örnekler, pozitif operatörlerin temel özellikleri; sıralı izdüşümler, sıralı sürekli operatörler; pozitif lineer fonksiyoneller, bileşkeler, homomorfizmalar, ortomorfizmalar. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, analitik düşünme yeteneği kazanabileceklerdir.
- Öğrenciler, Riesz uzaylarını öğrenebileceklerdir.
- Öğrenciler, pozitif operatörleri ve özelliklerini öğrenebileceklerdir.
- Öğrenciler, pozitif operatörlerin genişlemeleri hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
- Öğrenciler, sıralı izdüşümleri, sıralı sürekli operatörleri öğrenebileceklerdir.
- Öğrenciler, pozitif lineer fonksiyonelleri öğrenebileceklerdir.
- Öğrenciler, bileşkeler hakkında bilgi sahibi olacbileceklerdir.
- Öğrenciler, homomorfizmalar hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
- Öğrenciler, otomorfizmalar hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Pozitif Operatörlerin Sıra Yapısı. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Riesz vektör uzayına ilişkin basit örneklemelerin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sıfır ölçüsündeki bir kümede farklılık gösteren fonksiyonların özdeş olmasıyla ilgili tartışmanın yapılması. | 1. Sıralama ve supremum kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 3-17. 2. Riesz vektör uzaylarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 1-6. |
| 2 | Konu Anlatımı: Temel Tanımlar ve Örnekler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dedekind tam Riesz uzaylarına dair örneklemelerin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Riesz uzaylarının Arşimediyen (Archimedean) olması tartışmanın yapılması. | 1. Riesz uzaylarına ilişkin konuların hatırlanması ve etkinleştirilmesi. 2. Temel tanımlar ve örnekleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 7-11. |
| 3 | Konu Anlatımı: Pozitif Operatörlerin Temel özellikleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Yönlü kümelerin terimleri içinde sınırlı operatörlerin örgü işlemlerine örnek yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Riesz ayrışım özelliğinin öneminin tartışılması. Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. | 1. Lineer operatör kavramının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 82-90. 2. Pozitif operatörlerin temel özelliklerini içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 12-21. 3. Kısa Sınav 1: Ders Kitabı, 1-22. |
| 4 | Konu Anlatımı: Pozitif Operatörlerin Genişlemeleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örnek yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sürekli genişlemeler hakkında tartışma yapılması. | 1. Lineer operatörlerin genişlemeleri hakkındaki bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 99-100. 2. Pozitif operatörlerin genişlemelerini içeren bölümlerin okunması. Ders Kitabı, 23-30. |
| 5 | Konu Anlatımı: Sıralı İzdüşümler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): İzdüşüm bandları olarak ideallerin karakterize edilmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir pozitif izdüşümün bir sıralı izdüşüm olup olmadığının tartışılması. | 1. İzdüşüm operatörlerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 147-150, 480-485. 2. Riesz uzayları üzerinde sıralı izdüşümleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 31-38 |
| 6 | Konu Anlatımı: Sıralı İzdüşümler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir örgü olarak Boolean cebirlerinin ele alınması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Riesz uzaylarının büzülmelerinin tartışılması. Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. | 1. Sıralı izdüşümler ve büzülme operatörlerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 31-38, [2], 220-221. 2. Sıralı izdüşümleri içeren bölümlerin okunması Kaynak: Ders Kitabı, 39-45. 3. Kısa Sınav 2: Ders Kitabı, 22-45. |
| 7 | Konu Anlatımı: Sıralı Sürekli Operatörler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sıralı sürekli olmayan operatör örneğinin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Ayrılabilir uzay yapısının tartışılması. | 1. Sürekli lineer operatörlerle ilgili bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 91-96. 2. Sıralı sürekli operatörleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 45-50. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Sıralı Sürekli Operatörler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sıralı sınırlı operatörler kümesinin sıfır operatörden oluşması koşulunun incelenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sıralı sınırlı operatörlerinin alt uzaylarının tartışılması. | 1. Lineer operatörler için süreklilik ve sınırlılık arasındaki ilişkinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 97-98. 2. Sıralı sürekli operatörleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 50-57. |
| 10 | Konu Anlatımı: Pozitif lineer fonksiyoneller Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir fonksiyonun genişlemesinin bulunmasının yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hangi koşullar altında genişleme mevcut olurun tartışılması. | 1. Lineer fonksiyonel kavramının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 104-105. 2. Pozitif lineer fonksiyonelleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 127-138. |
| 11 | Konu Anlatımı: Bileşkeler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir operatörün bileşkelerinin bulunmasının yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Riesz uzayları arasında tanımlı bir pozitif operatörün bu operatörün bir basit bileşen operatörü ile ilişkisinin tartışılması. Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. | 1. Operatör bileşkelerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 616; [2], 86,105. 2. Bileşkeleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 80-91. 3. Kısa Sınav 3: Ders Kitabı |
| 12 | Konu Anlatımı: Homomorfizmalar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir örgü homomorfizma örneğinin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Riesz uzayları arasında tanımlı örgü homomorfizmasının görüntü uzayı hakkında tartışmanın yapılması. | 1. Vektör uzayları üzerinde tanımlı homomorfizma kavramının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 84. 2. Homomorfizmaları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 93-100. |
| 13 | Konu Anlatımı: Homomorfizmalar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Diskret vektöre örneklemenin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kutty–Quinn sonucu hakkında tartışmanın yapılması. | 1. Homomorfizmaların hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 93-100. 2. Homomorfizmaları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 100-110. |
| 14 | Konu Anlatımı: Ortomorfizmalar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Band koruyan operatörler üzerine uygulama yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bir Riesz uzayı üzerindeki tüm otomorfizmaların kümesinin hangi koşullar altında bir Riesz uzayı olduğu tartışmasının yapılması. Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. | 1. Vektör uzayları üzerinde tanımlı otomorfizma kavramının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 84. 2. Ortomorfizmaları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 111-120. 3. Kısa Sınav 4: Ders Kitabı. |
| 15 | Konu Anlatımı: Ortomorfizmaların genişleme özellikleri Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Riesz cebirine ait örneklemenin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Çarpımsal operatörle otomorfizmanın karşılaştırılması. | 1. Vektör uzayları üzerinde tanımlı otomorfizmaların genişlemelerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [1], 84. 2. Otomorfizmaların genişleme özelliklerini içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı,121-126. |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 20 |
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 0 | 0 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 3 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|