Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Dönüşümler ve Geometriler MAT436035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüSalim Yüce
Dersi Veren(ler)Salim Yüce, Filiz Kanbay, Nurten Gürses
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin lisans ve yüksek lisans öğrenimi boyunca gereksinim duyacağı dönüşümler ve geometriler ile ilgili temel bilgilerin verilmesi ve bu alanda karşılaşacağı problemlerin çözüm yollarının kavratılmasıdır. Ders aynı zamanda, geometrilerin temel ilkelerini, geometrik dönüşümler çerçevesinde derinlemesine inceleyerek cebirsel yapılarla geometrik düşünme arasında kuramsal bir bağ kurmayı hedeflemekle birlikte, dönüşümler aracılığıyla simetri, izometri, benzerlik gibi geometrik kavramların yapısal özelliklerini analiz ederek soyut matematiksel kavramları biçimsel, aksiyomatik ve analitik düzeyde yorumlama becerilerini kazandırmayı amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiAfin uzay, afin dönüşümler; özel afin otomorfizmler; afin alt uzaylar; Öklid uzayı; geometrilerin sınıflandırılması; Öklid düzleminde hareketler; Öklid düzleminde kongrüanslar; benzerlik dönüşümleri; afin dönüşümler; izdüşümler; projektif dönüşümler; topolojik dönüşümler; projektif düzlem.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Hacısalihoğlu, H. Hilmi. Dönüşümler ve Geometriler. Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi, Matematik Bölümü, 1998.
  • Zorunlu Kaynak-[1] Gans, David. Transformations and geometries. Appleton-Century-Crofts, 1969.
  • Zorunlu Kaynak-[2] Yüce, Salim. Lineer Cebir. 8. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2025.
  • Zorunlu Kaynak-[3] Yüce, Salim. Analitik Geometri. 9. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2024.
  • Önerilen Kaynak: Hacısalihoğlu, H. Hilmi. Lineer Cebir. Ankara, 1985. Kolman, Bernard, Hill, David R. Uygulamalı Lineer Cebir. 9. baskıdan çeviri (Çeviri Editör: Ömer Akın), Palme Yayıncılık, 2010.
  • Önerilen Kaynak: Yüce, Salim. Sayılar ve Geometri. 1. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Afin uzay, afin çatı, afin koordinat sistemi ve afin dönüşümler kavramlarını analiz ederek afin alt uzayları tanıyabileceklerdir.
  2. Öklid uzayı çerçevesinde, katı hareketler, yansımalar ve kongrüans kavramları aracılığıyla değerlendirmeler yapabileceklerdir.
  3. Farklı dönüşüm türlerinin geometrik yapılar üzerindeki etkilerini inceleyerek geometrileri sınıflandırabileceklerdir.
  4. Benzerlik dönüşümleri, afin dönüşümleri ve izdüşümleri açıklayabileceklerdir.
  5. Projektif ve topolojik dönüşümleri ifade ederek projektif düzlemi analiz edebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Afin uzay: afin çatı, afin koordinat sistemi, afin dönüşümler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir nokta kümesinde, iki farklı başlangıç noktası seçilerek iki farklı afin çatının elde edilmesi üzerine örnek çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Afin uzay oluşturmada vektör uzayının rolü üzerine tartışılması
1. Grup, halka, cisim, vektör uzayı kavramlarını içeren bölümlerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 2-10; 14-34.

2. Vektör uzayında koordinatlar konusunun hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 130-131.

3. Lineer dönüşüm ve genel lineer grup kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 140-166.

4. Afin uzay, afin çatı ve afin koordinat sistemi ve afin dönüşümler konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı, 1-17. [3], 2-5.
2Konu Anlatımı: Özel afin otomorfizmler (merkezil afin otomorfizim, radyal dönüşüm, öteleme, homoteti)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Özel afin otomorfizm uygulamaları ve dönüşümlerin özelliklerinin analiz edilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Özel afin otomorfizmlerin farklı geometrik dönüşümlerle ilişkileri ve uygulama alanlarındaki önemlerinin tartışılması
1. Vektör uzayında koordinatlar ve bazlar arası geçiş matrisi konularının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 130-133.

2. Lineer izomorfizmler ve genel lineer grup kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 151-157.

3. Özel afin otomorfizmler konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı, 17-22. [3], 6-7.
3Konu Anlatımı: Afin alt uzaylar: afin alt uzayda paralellik, afin alt uzayda parametrik ve barisantrik ifadeler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Bir noktanın barisantrik koordinatlarının hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Verilen lineer denklemlerin aynı hiperdüzlemi belirtmeleri için gerek ve yeter koşulun tartışılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, 1. ve 2. hafta derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Alt uzay kavramının hatırlanarak etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 38-40.

2. Kuadratik formlar konusunun hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 352- 361.

3. Afin alt uzay kavramını içeren bölümlerin okunması Kaynak: Ders Kitabı, 24-40.

4. Kısa Sınav 1: (1. ve 2. hafta derste işlenen konular) Kaynak: Ders Kitabı, 1-22. [3], 2-7.
4Konu Anlatımı: Öklid uzayı: Öklid çatısı, Öklid koordinat sistemi, r-boyutlu paralelyüzlünün hacmi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Öklid çatısı ve Öklid koordinat sistemi üzerine soru çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İki dik koordinat sistemi arasındaki bağıntının tartışılması, metriğin işlevinin yorumlanması
1. İç çarpım fonksiyonu ve iç çarpım uzayı konusunun hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 46-53.

2. Ortogonal matris kavramının hatırlanması. Kaynak: [2], 116.

3. Öklid uzayı konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 46-53; 59-64.
5Konu Anlatımı: Dönüşümler yardımıyla geometrilerin sınıflandırılması

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sınıflandırılan geometrilerin değişmezlerinin bir örnek üzerinden test edilmesi, dönüşümlerde resim ve esas üzerine örnekler verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Düzlemin kendi üzerine dönüşümlerinin ve denklemleri lineer olan dönüşümlerin tartışılması
1. Lineer denklem sistemleri konusunun hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 258-276.

2. Dönüşümlere genel giriş kısmının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 67-80.
6Konu Anlatımı: Öklid düzleminde hareketler: katı hareketler, yansımalar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Katı hareket ve yansıma üzerine soru çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öklid düzleminde hareketler altında korunan ve korunmayan özelliklerin tartışılması

Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ders sonunda, 5. Haftanın sonuna kadar derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Analitik geometri derslerinde ele alınan düzlemde öteleme ve dönme dönüşümlerinin hatırlanması. Kaynak: [3], 14-26.

2. Öklid düzleminde hareketler: katı hareketler, yansımalar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 89-139.

3. Kısa Sınav 2: (5. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynak: Ders Kitabı, 1-22; 24-40; 46-53; 59-64; 67-80. [3], 2-7.
7Konu Anlatımı: Direkt ve karşıt hareketler, Öklid düzleminde kongrüanslar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir dönüşümün direkt ya da karşıt hareket olmasının tespit edilmesi, bu tip hareketlerin belirlenmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): bir karşıt hareketin tersi, iki karşıt hareketin bileşkesi ve üç karşıt hareketin bileşkesinin hangi cins bir dönüşüm olduğunun tartışılması
1. Direkt ve karşıt hareketler, Öklid düzleminde kongrüanslar konusunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 134-151
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Benzerlik dönüşümleri: benzerlik grupları, benzerlik özellikleri, temel afin dönüşüm

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Benzerlik dönüşümünün açıları koruyan bir dönüşüm olduğunun bir örnek üzerine uygulanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Birden fazla sabit noktası olan benzerlik dönüşümünün varlığının tartışılması
1. Benzerlik dönüşümleri konusunu içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 153-166.
10Konu Anlatımı: Afin dönüşümler: afin grup, afin özellikler, noktaların doğrudaşlığı, doğruların noktadaşlığı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Doğrudaş olmayan üç noktayı doğrudaş olmayan üç noktaya resmeden afin dönüşümün bulunması üzerine soru çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İlkel afin dönüşümün tersinin hangi cins dönüşüm olduğunun tartışılması

Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, 9. haftanın sonuna kadar derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Afin dönüşümler: afin grup, afin özellikler, noktaların doğrudaşlığı, doğruların noktadaşlığı konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 168-212.

2. Kısa Sınav 3: (9. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynak: Ders Kitabı, 1-22; 24-40; 46-53; 59-64; 67-80; 89-151; 153-166. [3], 2-7.
11Konu Anlatımı: İzdüşümler: Paralel izdüşümler ve afin dönüşümler, merkezil izdüşümler, bölme oranı, çifte oran, harmonik bölme

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Yansımaların iki paralel izdüşümün bileşkesi olarak ifade edilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İzdüşümlerin sinema ve fotoğrafçılıktaki öneminin tartışılması
1. İzdüşümler ve konikler konularının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [3], 112-114; 137-140; 150-216.

2. İzdüşümler: paralel izdüşümler ve afin dönüşümler, merkezil izdüşümler, bölme oranı, çifte oran, harmonik bölme kısımlarının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 217-258.
12Konu Anlatımı: Projektif dönüşümler: projektif grup, projektif dönüşümler ve izdüşümler, Öklid düzleminin projektif geometrisi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Projektif dönüşümlerde resim ve esas bulunmasına dair örnek çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Projektif dönüşüm vasıtasıyla koniklerin tartışılması
1. Projektif dönüşümler: projektif grup, projektif dönüşümler ve izdüşümler, Öklid düzleminde projektif geometrisi konularının okunması. Kaynaklar: Ders Kitabı, 259-285. [3], 278-206.
13Konu Anlatımı: Topolojik dönüşümler: homeomorfizm, düzlemin modelleri, düzleme homeomorf olmayan yüzeyler

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Afin olmayan bir topolojik dönüşüm örneği verilmesi

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Möbiüs şeridinin modelinin yapılması ve sınır eğrisinin irtibatlı olduğunun gözlemlenmesi

Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Homeomorfizm, homeomorf olma, topolojik eşdeğer vb. topolojik kavramlar ile eğrilerin topolojik özelliklerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi Kaynak: Ders Kitabı, 286-294.

2. Topolojik dönüşümler: homeomorfizm, düzlemin modelleri, düzleme homeomorf olmayan yüzeyler bölümlerinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 286-319.

3. Kısa Sınav 4: (topolojik dönüşümler: homeomorfizm, düzlemin modelleri, düzleme homeomorf olmayan yüzeyler) Kaynak: Ders Kitabı, 286-319.
14Konu Anlatımı: Projektif düzlem: ideal nokta, ideal düzlem, doğrudaşlık, noktadaşlık ve dualite, projektif konikler

Sınıf-içi Uygulama: (5 dk) Üç boyutlu Öklid uzayın bir kürenin üzerine topolojik olarak resmedilmesi

Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) Öklid uzayının küresel modelinin tartışılması
1. Projektif düzlem: ideal nokta, ideal düzlem, doğrudaşlık, noktadaşlık ve dualite, projektif konikler konularının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 323-326.
15Konu Anlatımı: Dönüşümlere programlama dili destekli yaklaşım

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Programlama dillerinin tanıtılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Program dillerinin bilinmesinin öneminin tartışılması
1. Matlab, Maple, Mathematica veya Python dillerinin birinde Öklid düzleminde hareketler konusu üzerine yapılacak uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği44
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok