| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Matematik Tarihi | MAT4540 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Lisans Programı Seçmeli @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Erdoğan Mehmet Özkan |
| Dersi Veren(ler) | Erdoğan Mehmet Özkan, Adem Cengiz Çevikel |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencileri matematiksel düşüncenin gelişimi, matematiksel kavramların bulunuşu, kullanılışı ve hangi amaçlara hizmet ettiği hakkında bilgilendirmek ve bu bilgilerin günümüz matematiğine yansımalarını tartışmaktır. Ders aynı zamanda tarihsel bilgileri kapsadığından geçmişten günümüze kavramların ayrıntılarını da çok iyi bir şekilde öğretmektir. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Mısır ve Mezopotamya’da matematik; Platon ve Ariston’un matematik çalışmaları, Öklid geometrisi; Çin ve Hindistan’da matematik; Türk İslam bilim adamları; Rönesans matematiği, logaritmanın bulunması, Descartes, Newton, Leibniz, Euler çağı, Öklidyan olmayan geometri, Fermat Teoremi, Bourbaki Okulu. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Yeni gelişmeleri yorumlayarak, katkı yapabileceklerdir.
- Mesleğin ulusal ve uluslararası etkilerini ölçebileceklerdir.
- Mesleki etiğe uygun hareket edebileceklerdir.
- Yaşam boyu öğrenmenin önemini algılayabileceklerdir.
- Öğrendiklerini günümüz matematiğinde yansımalarını tartışabileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Matematik tarihine giriş Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Matematik tarihi içeriğine uygun örneklemeler verilmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Atatürk tarafından derlenen analitik geometri kitabının günümüzde kullanılan konularının karşılaştırılarak tartışılması | 1. Matematik tarihi ve içeriğini içeren kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 1-22. 2. Mustafa Kemal Atatürk ve analitik geometri konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 4, 350-358. |
| 2 | Konu Anlatımı: Orta Çağ’da Türk İslam bilim adamları, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): İslam bilim adamlarının buluşları hakkında örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İslam bilim adamlarının günümüze ulaşan eserlerinin bugünkü yerinin tartışılması | 1. İslam bilim adamları ve çalışmalarını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 35-86. |
| 3 | Konu Anlatımı: Orta Çağ’da Avrupa matematiği, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Orta Çağ’da Avrupa matematiği ait örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu döneme ait buluşların ait konuların kısaca tartışılması | 1. Orta Çağ’da Avrupa matematiğine giriş kısmının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 101-103. 2. Fibonacci, Pacioli ve Da Vinci ile ilgili bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 103-122. |
| 4 | Konu Anlatımı: Orta Çağ’dan Aydınlık Çağ’a- XV. yüzyıl. Aydınlık Çağ’da Matematikteki Gelişmeler, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bu evredeki konularla ilgili örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Dönemi içeren konuların kısaca tartışılması Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Aydınlık Çağ’a girilirken bilimdeki hareketliliğe ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 153-180. 2. 2. Kısa Sınav 1: (Fibonacci, Pacioli ve Da Vinci). |
| 5 | Konu Anlatımı: Matematiği yöneten düşünür- Descartes, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Descartes’in cebir ve geometri konusu hakkında örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Descartes ve felsefesi hakkında kısa tartışmalar yapılması | 1. Descartes ve matematiksel mirasına ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 230-273 |
| 6 | Konu Anlatımı: Uzak Doğu'da matematik ve matematikçiler, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Çin ve Hint matematiği hakkında örneklemeler verilmesi Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu bölgenin günümüz matematiğindeki yerinin tartışılması Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Hint matematiği ve matematikçilerine ait bölümün okunması Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 277-378. 2. Çin matematiği ve matematikçilerine ait bölümün okunması Kaynak: Ders Kitabı, cilt 2, 337-343. 3. Kısa Sınav 2: (Uzakdoğu’da matematik) |
| 7 | Konu Anlatımı: Altın Çağ ve matematik, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dört önemli bilim adamı için örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu dönemin buluşları hakkında kısa tartışma yapılması | 1. Altın Çağ ve matematike ait giriş bölümünün okunması. 2. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 1-8. 2. Fermat, Pascal, Newton, Leibniz’e ait kısmın okunması Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 8-44. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı: Altın Çağ’da gelişmişlik süreci, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bu dönemdeki bilim adamlarına ait örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu bilim adamlarının döneme katkılarının tartışılması | 1. Bernoulli ailesi, Euler, Lagrange ve Gauss’a ait kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 63-108. |
| 10 | Konu Anlatımı: Altın Çağ’da matematiğin gelişen konuları-1, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Analiz ve cebir ile ilgili örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu iki gelişen konunun günümüzdeki yeri üzerine tartışma yapılması Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Analiz fonksiyonlar teorisine ait kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3 143-189. 2. Cebir ve sayılar teorisine ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 189-230. 3. Kısa Sınav 3: (analiz ve cebir). |
| 11 | Konu Anlatımı: Altın Çağ’da matematiğin gelişen konuları-2, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Geometri, topoloji ve diferansiyel denklemler ile ilgili örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu üç gelişen konunun günümüzdeki yeri üzerine tartışma yapılması | 1. Geometri ve topoloji ile ilgili kısmın okunması Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 230-275. 2. Diferansiyel denklemlere ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 275-294. |
| 12 | Konu Anlatımı: Modern Bilim Çağı ve matematik-1, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Modern Mantık ve Kümeler Teorisi ile ilgili örneklemeler yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu iki gelişen konunun günümüzdeki yeri üzerine tartışma yapılması Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları içeren bir kısa sınavın yapılması | 1. Modern mantık ile ilgili kısmın okunması Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 312-338. 2. Kümeler teorisine ait kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 338-355. 3. Kısa Sınav 4: (modern mantık ve kümeler teorisi). |
| 13 | Konu Anlatımı: Modern Bilim Çağı ve matematik-2, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Doğal sayıların gelişimi hakkında örneklemeler yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Doğal sayıların günümüzdeki durumun tartışılması | 1. Doğal sayılar kavramının gelişimi ve Peano, Dedekind ve diğer bilim adamlarına ait kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 355-385. |
| 14 | Konu Anlatımı: 20. yüzyılda matematik-1, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Bu dönemde gelişen matematik hakkında örneklemeler yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Bu dönem Avrupa’da matematik üzerine tartışma yapılması | 1. Sayısal analiz, Bourbaki Okulu ve modern matematik ile ilgili kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 3, 417-453. |
| 15 | Konu Anlatımı: 20. yüzyılda matematik-2, öğrenci sunumlarının yapılması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bu dönemde Cumhuriyet Türkiye’sinde gelişen matematik hakkında örneklemeler yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Cumhuriyet dönemi Türkiye’de matematik üzerine tartışma yapılması | 1. Cumhuriyet Türkiye’sinin matematikçileri ile ilgili kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, cilt 4, 344-426. |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 5 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 |
| Sunum/Jüri | 1 | 10 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 5 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 4 | 3 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 5 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|