Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sayılar Teorisinde Özel Sayılar ve Temel DenklemlerMAT457035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüMurat Alan
Dersi Veren(ler)Murat Alan
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere sayılar teorisinde özel sayı türlerini ve bu sayılarla ilişkili temel denklemleri tanıtarak matematiğin klasik ve modern problemlerine giriş yapmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, kare sayılar, küp sayılar, Fibonacci ve Lucas sayıları, Pell sayıları, Mersenne ve Fermat sayıları gibi özel sayı dizileri ile tanışacak ve bu sayıların sayı teorisindeki rolünü öğreneceklerdir.Bunun yanı sıra, Pisagors üçlüleri, Diophantine denklemleri, Pell denklemleri, Ramanujan–Nagell tipi denklemler gibi klasik ve modern denklemlerin çözümleri ele alınacaktır. Dersin bir diğer önemli amacı, öğrencilerin bu özel sayılar ve denklemler aracılığıyla matematiksel düşünme, ispat yapma ve problem çözme becerilerini geliştireceklerdir.Ders, öğrencilere sadece teorik bilgi kazandırmakla kalmayıp aynı zamanda bu bilgileri analitik sayılar teorisi, cebirsel sayı teorisi ve kriptografi gibi alanlardaki uygulamalara taşıma imkânı sunmaktadır. Böylelikle öğrenciler, özel sayıların ve denklemlerin modern matematikte ve teknoloji tabanlı uygulamalarda (kriptografi, bilgisayar bilimi, algoritmalar vb.) oynadığı rolü kavrayacak ve teorik kavramları disiplinlerarası problem çözme süreçlerine aktarabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiÖzel sayılar: kare sayılar, küp sayılar ve diğer temel sayı türleri; Fibonacci, Lucas ve Pell dizileri; özellikleri ve uygulamaları; Mersenne ve Fermat sayıları; asal sayı teorisi ile bağlantıları; Pisagor üçlüleri ve özel Diophantine denklemleri; lineer Diophantine denklemleri ve çözümleri; Pell denklemleri ve genelleştirilmiş çözümler; Ramanujan–Nagell tipi denklemler ve modern yaklaşımlar; özel sayıların ve temel denklemlerin analitik sayı teorisi, cebirsel sayı teorisi ve kriptografi ile ilişkileri.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • 1.Elementary Number Theory, D. M. Burton, McGraw Hill, Seventh Edition, 2011.
  • 2.Rosen, K . Elementary number theory and its applications, Addison-Wesley, 2011
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Kare sayılar, küp sayılar ve diğer özel sayı türlerini tanımlayarak temel özelliklerini açıklayabileceklerdir.
  2. Fibonacci, Lucas ve Pell dizilerinin tanımlarını, özelliklerini ve örneklerini açıklayabileceklerdir.
  3. Mersenne ve Fermat sayılarının sayı teorisindeki önemini değerlendirerek, bunların asal sayılarla ilişkisini açıklayabileceklerdir
  4. Pisagor üçlülerini ve bu üçlülerin oluşturduğu Diophantine denklemlerini analiz edebileceklerdir.
  5. Lineer Diophantine denklemler için çözüm yöntemlerini uygulayabileceklerdir.
  6. Pell denklemleri ve genelleştirilmiş çözümlerini örneklerle açıklayabileceklerdir.
  7. Ramanujan–Nagell tipi denklemleri tanımlayarak modern çözümlerini tartışabileceklerdir.
  8. Özel sayıların ve temel denklemlerin matematiksel ispat yöntemleriyle ilişkisini kurarak soyut düşünme becerilerini geliştirebileceklerdir.
  9. Özel sayıların ve denklemlerin kriptografi, bilgisayar bilimi ve analitik sayı teorisi gibi alanlardaki disiplinlerarası uygulamalarını örneklendirebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Fermat Teoremi, Euler Teoremi ve aritmetik fonksiyonlar ve sayılar teorisinde temel bilgiler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Euler φ fonksiyonunun küçük sayılar için hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Fermat ve Euler teoremlerinin modern kriptografideki rolünün tartışılması r
1. Sayılar teorisine giriş dersinden temel kavramların hatırlanması

2. Fermat Teoremi, Euler Teoremi, aritmetik fonksiyonlar ve sayılar teorisinde temel bilgiler ile ilgili bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, Bölüm 1-9, 85-93; 131-141.
2Konu Anlatımı: Mersenne asalları ve mükemmel sayılar

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): 2p - 1 biçiminde sayılar için asal testlerin uygulanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Lucas–Lehmer algoritmasının öneminin tartışılması
1. Mersenne asalları ve mükemmel sayılar konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 317–325.
3Konu Anlatımı: Mersenne asalları ve mükemmel sayılar fermat sayıları

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Küçük n için Fermat sayılarının asal olup olmadığının test edilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Fermat sayılarının düzgün çokgen inşası ile ilişkisinin tartışılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.)
1. Mersenne asalları ve mükemmel sayılar Fermat sayıları konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 326–331.
4Konu Anlatımı: Kuadratik karşılıklılık ilkesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Küçük örneklerle Legendre sembolü hesaplamalarının yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Gauss’un kuadratik karşılıklılık ispatının öneminin tartışılması
1. Kuadratik karşılıklılık ilkesi konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 259–273.
5Konu Anlatımı: Pisagor üçlüleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Euclid formülü ile Pisagor üçlülerinin üretilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Pisagor üçlülerinin tarihsel öneminin ve uygulamalarının tartışılması

Kısa Sınav 2 (15 dk.)
1. Pisagor’un Antik Çağ matematiğindeki önemi.

2. Pisagor Üçlüleri konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 333–343.
6Konu Anlatımı: Fermat’ın Son Teoremi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): x^4+y^4=z^4 çözümsüzlüğünün gösterilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Fermat’ın Son Teoremi’nin sayı teorisine etkisinin tartışılması

1. Fermat’ın Son Teoremi konusunu içeren böümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 344–349.
7Konu Anlatımı: Fermat’ın Son Teoremi ve benzer denklemler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): x^3+y^3=z^3 için çözümün araştırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Eliptik eğriler ile bağlantılarının tartışılması
1. Fermat’ın Son Teoremi ve benzer denklemler konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 350–356.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Tamsayıların kareler toplamı olarak temsili

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Küçük n’ler için iki kare toplamı kontrolünün yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Lagrange’ın dört kare teoreminin tartışılması

Kısa Sınav 3 (15 dk.)
1. Tamsayıların kareler toplamı olarak temsili konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 357–370.
10 Konu Anlatımı: Fibonacci sayıları

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Fibonacci dizisinin ilk 15 teriminin hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Fibonacci’nin doğa ve bilgisayar bilimlerindeki rolünün tartışılması

Kısa Sınav 4 (15 dk.)
1. Altın oran kavramının araştırılması

2. Fibonacci sayıları konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 371–382.
11Konu Anlatımı: Fibonacci sayılarının özellikleri (devam)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Altın oran bağlantısının araştırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Lucas sayıları ile bağlantılarının tartışılması
1. Fibonacci sayılarının özelliklerini içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 383–395.
12 Konu Anlatımı: Sürekli kesirler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Basit irrasyonel sayılar için sürekli kesir açılımının yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Rasyonel yaklaşımda sürekli kesirlerin gücünün tartışılması

Kısa Sınav 5 (15 dk.)
1. Sürekli kesirler konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 399–406.
13Konu Anlatımı: Sürekli kesirler ve Pell denklemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Küçük d değerleri için Pell denkleminin çözümlerinin yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Pell denkleminin Diophantine denklemlerle ilişkisinin tartışılması
1. Pell denklemi konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 407–415.
14Konu Anlatımı: Pell denkleminin özellikleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): x^2-2y^2=1 için çözümlerin bulunması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sürekli kesirlerin sınırsız çözümler sağlaması hakkında bir tartışmanın yapılması

Kısa Sınav 6 (15 dk.)
1. Pell denkleminin özellikleri konusunu içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 416–424.
15Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Konu Anlatımı: Pell denkleminin farklı denklemlere uygulanışı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Ders kitabı sonundaki alıştırmaların çözülmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Pell denkleminin genelleştirmelerinin tartışılması
Matlab, Maple veya Python dillerinin birinde dersin konuları üzerine yapılacak bir uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği620
Ödev
Sunum/Jüri115
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği63
Projeler
Sunum / Seminer110
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok