Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Düzlemsel KinematikMAT446035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Seçmeli @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüSalim Yüce
Dersi Veren(ler)Salim Yüce, Mustafa Düldül, Nurten Gürses
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin düzlemsel kinematik hakkında temel bir anlayış kazanmalarını sağlamak ve bu tür hareketlerin temel bileşenlerini analiz edebilmelerine yönelik bilgi ve beceriler kazandırmaktır. Bu kapsamda koordinat sistemleri, afin dönüşümler, izometriler ve afin ile Öklid uzayları çerçevesinde düzlemsel hareketler incelenecektir. Ayrıca ders, öğrencilere Euler–Savary formülü, Steiner formülü ve Holditch teoremi gibi özel formül ve teoremleri uygulama yeterliliği kazandırarak ilgili kinematik problemleri etkili bir şekilde çözmelerini sağlamayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriğiAfin uzay; Öklid uzayı; izometri, hareket; 1-parametreli düzlemsel hareketler: türev denklemleri, hızlar ve hızların bileşkesi; dönme polü, pol eğrileri, düzlemsel hareket örnekleri, ivmeler ve ivmelerin bileşkesi, hareketli koordinat sistemi; birbirine göre hareket eden birçok düzlem, kanonik izafe sistemi, yörünge eğrisinin eğriliği, Euler-Savary formülü; düzlemsel hareketin kompleks ifadesi: yüksek mertebeden ivmeler; 1-parametreli kapalı düzlemsel hareket: kapalı yörünge eğrisinin alanı (Steiner formülü); Holditch Teoremi ve genelleştirilmeleri; yörünge eğrisinin ağırlık merkezi, kapalı yörünge eğrisinin kutupsal atalet momenti; açık hareketler altında taranmış yüzeyin alanı; doğruların zarf eğrisinin uzunluk ve alan formülleri (Cauchy formülleri); Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin çevresi; kapalı hareketlerde zarf eğrisinin alanı, zarf eğrisinin ağırlık merkezi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Müller, H. R. Kinematik Dersleri. Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi Yayınları, 1963.
  • Zorunlu Kaynak-[1] Hacısalihoğlu, H. Hilmi. Dönüşümler ve Geometriler. Ankara Üniversitesi, Fen Fakültesi, Matematik Bölümü, 1998.
  • Zorunlu Kaynak-[2] Yüce, Salim. Lineer Cebir. 8. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2025.
  • Zorunlu Kaynak-[3] Yüce, Salim. Analitik Geometri. 9. baskı, Pegem Akademi Yayıncılık, 2024.
  • Önerilen Kaynak: Blaschke W., Müller, H. R. Ebene Kinematik. Oldenbourg, München, 1956.
  • Önerilen Kaynak: Müller, H. R. Spharische Kinematik VEB Deutscher Verlag der Wissenschaften. Berlin, 1962.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Afin uzay ve Öklid uzaylarındaki temel bilgiler yardımıyla afin dönüşümler, izometriler ve hareketlerin özelliklerini açıklayabileceklerdir.
  2. 1-parametreli düzlemsel hareketlerde türev denklemleri ile hızların ve ivmelerin terkibini analiz edebileceklerdir.
  3. Dönme polü, pol eğrisi ve hareketli koordinat sistemi kavramları yardımıyla düzlemsel hareket örnekleri üzerinde değerlendirmelerde bulunabileceklerdir.
  4. Kanonik izafe sistemi, yörünge eğrisinin eğriliği, düzlemsel hareketin kompleks ifadesi ve yüksek mertebeden ivme kavramlarını analiz edebileceklerdir.
  5. Euler–Savary formülünü ifade ederek ilgili alıştırmaları çözebileceklerdir.
  6. 1-parametreli kapalı düzlemsel hareketlerde kapalı yörünge eğrisinin alan hesabı (Steiner formülü) ile Holditch teoremi ve genelleştirmelerini açıklayabileceklerdir.
  7. Yörünge eğrisinin ağırlık merkezi ile kapalı yörünge eğrisinin kutupsal atalet momentini hesaplayabileceklerdir.
  8. Doğruların zarf eğrisinin uzunluk ve alan formüllerini analiz edebileceklerdir.
  9. Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin çevresi ve alanı ile zarf eğrisinin ağırlık merkezini ifade edebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Afin uzay: afin çatı, afin koordinat sistemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir afin uzay örneği ve bu uzayın çatısının bulunması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Farklı koordinat sistemlerinin varlığının önemi ile afin uzay oluşturmada vektör uzayının rolü üzerine ile vektör uzayının olduğunun tartışılması
1. Grup, halka, cisim, vektör uzayı kavramlarını içeren bölümlerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 2-10; 14-34.

2. Lineer dönüşüm ve genel lineer grup kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 140-166.

3. Afin uzay, afin çatı ve afin koordinat sistemi kavramlarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [3], 2-5.
2Konu Anlatımı: Öklid uzayı: Öklid çatısı, Öklid koordinat sistemi, afin dönüşümler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir Öklid uzayı örneği ve bu uzayın çatısının bulunması, afin dönüşüm örneği verilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Afin uzay ve Öklid uzayı arasındaki farklılıkların tartışılması
1. Öklid uzay, Öklid çatısı, Öklid koordinat sistemi, afin dönüşümler kavramlarını içeren bölümlerin okunması. Kaynaklar: [3], 6-7. [1], 2-5.
3Konu Anlatımı: İzometri, hareket

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Hareket çeşitlerine örnek verilmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): İzometri ve hareketin nesnelerin konumu ve şekli üzerindeki etkilerinin, geometrik özellikleriyle birlikte sınıfta tartışılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, 1. ve 2. hafta derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. İzometri ve hareket konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: [1], 85-118.

2. Kısa Sınav 1: (1. ve 2. hafta derste işlenen konular) Kaynaklar: [3], 2-7. [1], 2-5.
4Konu Anlatımı: 1-parametreli düzlemsel hareketler: türev denklemleri, hızlar ve hızların bileşkesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): 1 parametreli düzlemsel bir hareket örneği verilmesi ve bu harekete ait türev denklemlerinin, hız terkibinin yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): 1 parametreli düzlemsel hareketlerde türev denklemleri ile hızların geometrisi, fiziksel anlamı ve uygulamalardaki önemi üzerine tartışma yapılması
1. Bir-parametreli hareketler, türev denklemleri, hızlar ve hızların terkibi konularını içeren bölümlerin okunması. Kaynak, Ders Kitabı, 1-7.
5Konu Anlatımı: Dönme polü, pol eğrileri, düzlemsel hareket örnekleri, ivmeler ve ivmelerin bileşkesi, hareketli koordinat sistemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örnek bir düzlemsel hareket için ivmelerin ve ivmelerin terkibinin hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Dönme polünün fiziksel anlamı, pol eğrilerinin geometrik yorumu ve hareketli koordinat sisteminin sağladığı avantajlar üzerine tartışmalar yapılması
1. Dönme polü, pol eğrileri, düzlemsel hareket örnekleri ivmeler ve ivmelerin terkibi, hareketli koordinat sistemi içerikleri hakkında ön bilgiye sahip olunması. Kaynak: Ders Kitabı, 7-28.
6Konu Anlatımı: Birbirine göre hareket eden birçok düzlem, Kanonik izafe sistemi, yörünge eğrisinin eğriliği, Euler-Savary formülü

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Bir örnek için Euler–Savary formülünde yer alan bileşenlerin ayrı ayrı hesaplanarak formülün doğrulanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kanonik izafe sisteminin hareket geometrisini yorumlamadaki önemi, yörünge eğrisinin eğriliğinin fiziksel anlamı ve Euler–Savary formülünün geometrik içgörü sağlamadaki rolü üzerine tartı
1. Birbirine göre hareket eden birçok düzlemler, Kanonik izafe sistemi, yörünge eğrisinin eğriliği hakkında ön çalışma yapılması. Kaynak: Ders Kitabı, 28-36.

2. Kısa Sınav 2: (5. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynaklar: [3], 2-7. [1], 2-5; 85-118. Ders Kitabı, 1-28.
7Konu Anlatımı: Düzlemsel hareketin kompleks ifadesi: yüksek mertebeden ivmeler

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Düzlemsel hareketin kompleks sayılarla ifadesi kullanılarak bir örnek verilerek yüksek mertebeden ivme hesabı

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Düzlemsel hareketin ifadesinde kompleks sayıların kullanılmasının sağladığı avantajların ve sunduğu kolaylıkların tartışılması
1. Düzlemsel hareketin kompleks ifadesi hakkında ön bilgiye sahip olunması. Kaynak: Ders Kitabı 79-82.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: 1-parametreli kapalı düzlemsel hareket: kapalı yörünge eğrisinin alanı (Steiner formülü)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): 1-parametreli kapalı düzlemsel harekette verilen bir yörünge eğrisinin alanının, Steiner formülü kullanılarak hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Steiner formülünün kapalı yörünge eğrisi alanının hesaplanmasındaki geometrik anlamı, formülün uygulanma koşulları üzerine tartışılması
1. 1-parametreli kapalı düzlemsel hareket: kapalı yörünge eğrisinin alanı (Steiner formülü). Kaynak: Ders Kitabı 151-157.
10Konu Anlatımı: Holditch Teoremi ve genelleştirilmeleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Holditch Teoremi’nin uygulanması üzerine örnek çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Holditch Teoremi’nin geometrik anlamı, hangi koşullarda geçerli olduğu, genelleştirmelerinin kapsamı ve uygulamaları üzerine tartışılması

Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, 9. haftanın sonuna kadar derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Lise düzeyindeki geometrik yer, alan ilişkileri, daire etrafında noktanın hareketleri konularına ilişkin ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi.

2. Holditch Teoremi başlıklı bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı 162-163.

3. Kısa Sınav 3: (9. hafta sonuna kadar olan tüm konular) Kaynaklar: [3], 2-7. [1], 2-5; 85-118. Ders Kitabı, 1-36; 79-82; 151-157.
11Konu Anlatımı: Yörünge eğrisinin ağırlık merkezi, kapalı yörünge eğrisinin kutupsal atalet momenti

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen kapalı bir yörünge eğrisi için ağırlık merkezi ve kutupsal atalet momentinin integral hesaplamalarla bulunması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Ağırlık merkezinin ve kutupsal atalet momentinin geometrik ve fiziksel anlamları, bu kavramların hareket analizindeki önemi
1. İntegral konusunun hatırlanması ve etkinleştirilmesi.

2. Yörünge eğrisinin ağırlık merkezi, kapalı yörünge eğrisinin kutupsal atalet momenti ile ilgili bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 163-167.
12Konu Anlatımı: Açık hareketler altında taranmış yüzeyin alanı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Verilen bir açık eğrinin belirli bir hareket altında oluşturduğu yüzeyin alanının integral yöntemlerle hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Açık hareketler altında oluşan yüzeylerin alanlarının kapalı hareketlere göre farklarının ve hesaplamadaki farklılıklarının tartışılması
1. Açık hareketler altında taranmış yüzeyin alanı ile ilgili bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 157-162.
13Konu Anlatımı: Doğruların zarf eğrisinin uzunluk ve alan formülleri (Cauchy formülleri)

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Cauchy formülleri kullanılarak örnek çözümü

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Cauchy formüllerinin geometrik yorumu, uygulama alanları ve formüllerin doğruluk ve geçerlilik sınırları üzerine tartışılması

Kısa Sınav 4 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konula
1. Doğruların demetlerinin zarflarına ait Cauchy formülleri başlıklı bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 167-170.

2. Kısa Sınav 4: (doğruların zarf eğrisinin uzunluk ve alan formülleri (Cauchy formülleri)) Kaynak: Ders Kitabı, 167-170.
14Konu Anlatımı: Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin çevresi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Verilen bir kapalı hareket için zarf eğrisinin çevresinin hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin çevresinin hesaplanmasının geometrik ve fiziksel anlamı üzerine tartışılması
1. Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin çevresi kavramının içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı:170-172.
15Konu Anlatımı: Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin alanı, zarf eğrisinin ağırlık merkezi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Verilen bir kapalı hareket için zarf eğrisinin sınırladığı alanın ve bu alanın ağırlık merkezinin hesaplanması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin alanının ve ağırlık merkezinin geometrik ve fiziksel anlamları ve uygulamalardaki önemi üzerine tartışılması
1. Kapalı hareketlerde zarf eğrisinin alanı kavramını içeren bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 172-176.

2. Matlab, Maple, Mathematica veya Python dillerinin birinde bir parametreli hareket, Euler Savary formülü ve Holditch teoreminin genelleştirmeleri üzerine yapılacak uygulamanın kodlarının hazırlanması ve örneklendirilmesi.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği44
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok