Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
İntegral Denklemlere GirişMAT328035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüErdoğan Mehmet Özkan
Dersi Veren(ler)Erdoğan Mehmet Özkan, Sebahat Ebru DAŞ, Nuran Güzel, Selmahan Selim
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere diferansiyel denklemler ve matematik analiz derslerinde kazanılan bilgi ve becerilerin uygulama alanlarını aktarmak, aynı zamanda integral denklemleri tanıtmak ve türleri ile çözüm şekillerini öğretmektir
Dersin İçeriğiİntegral denklemlerin temel kavramları, integral ve integro denklemlerin sınıflandırılması, lineerlik ve homojenlik; başlangıç değer problemi (BDP)’nin Volterra integral denklemlerine dönüştürülmesi, Volterra integral denklemlerinin BDP’ ne dönüştürülmesi, SDP (sınır değer problemi)’nin Fredholm integral denklemlerine dönüştürülmesi, Fredholm integral denklemlerinin SDP ne dönüştürülmesi; ikinci tür Volterra integral denklemleri: Adomian ayrıştırma yöntemi, ardışık yaklaştırma yöntemi, Laplace dönüşüm yöntemi, seri çözüm yöntemi ; birinci tür Volterra integral denklemleri: seri çözüm yöntemi, Laplace dönüşüm yöntemi, ikinci tür bir Volterra denklemine dönüştürme; ikinci tür Fredholm integral denklemleri: direkt çözüm yöntemi, Adomian ayrıştırma yöntemi, ardışık yaklaştırma yöntemi, seri çözüm yöntemi; homojen Fredholm integral denklemleri: direkt çözüm yöntemi ; ikinci tür Volterra integro-diferansiyel denklemleri: Laplace dönüşüm yöntemi seri çözüm yöntemi, Adomian ayrıştırma yöntemi, Volterra integro-diferansiyel denklemlerini BDP ne dönüştürme, Volterra integro-diferansiyel denklemlerini Volterra integral denklemlerine dönüştürme; ikinci tür Fredholm integro-diferansiyel denklemleri: direkt çözüm yöntemi, integral denklemlerin uygulamaları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: Wazwaz, Abdul-Majid. Linear and Nonlinear Integral Equations Methods and Applications. Springer, 2011.
  • Önerilen Kaynak-[1] Aksoy , Y. İntegral Denklemler. 2. baskı, YTÜ Yayınları.
  • Önerilen Kaynak-[2] Rahman, M. Integral equations and their applications. WIT Press, 2007.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Matematik bilgisini diğer disiplinlerde uygulayabileceklerdir.
  2. Uygulamada karşılaşılabilecek integral denkleme çözüm yolu bularak, integral denklemi çözebileceklerdir.
  3. Soyut düşünme yeteneğini kullanma becerisini kazanabileceklerdir
  4. Analizle integral denklemler arasındaki ilişki kurabileceklerdir
  5. Bu alanda akademik çalışma yapacak altyapıya sahip olabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: İntegral denklemlerin temel kavramları, integral ve integro denklemlerin sınıflandırılması, lineerlik ve homojenlik

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Denklemleri tanımak için örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Denklemin ortaya çıkışı hakkında tartışma yapılması
1. İntegral denklemler kavramına ait diferansiyel denklemler ve kuvvet serilerine ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 7-17; 22-28.

2. İntegral denklemlerin sınıflandırılmasına ilişkin bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 34-40.
2Konu Anlatımı: BDP’nin Volterra integral denklemlerine dönüştürülmesi, Volterra integral denklemlerinin BDP ne dönüştürülmesi, SDP’nin Fredholm integral denklemlerine dönüştürülmesi, Fredholm integral denklemlerinin SDP ne dönüştürülmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): İntegral denklem ile diferansiyel denklemler arasındaki ilişkiler hakkında örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): BDP ve SDP’nin farkının tartışılması
1. İntegrallerin türevi; Leibnitz kuralı ve çok katlı integralin tek katlı integrale dönüşümüne ait ön bilgilerin etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 17-22.

2. BDP ve SDP’nin integral denklemler ile arasındaki ilişkiye ait bölümün okunması Kaynak: Ders Kitabı, 42-59.
3Konu Anlatımı: İkinci tür Volterra integral denklemleri: Adomian ayrıştırma yöntemi, ardışık yaklaştırma yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): İkinci tür Volterra denklemlerinin tanınması için örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yöntemler arasındaki farklılıkların tartışılması
1. İkinci tür Volterra integral denklemlerine giriş. Adomian ayrıştırma yöntemi ve ardışık yaklaştırma yöntemine ilişkin bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 66-73; 95-99.
4Konu Anlatımı: Laplace dönüşüm yöntemi, seri çözüm yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Bu iki yöntemin farklılıkları ile ilgili örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yöntemler arasındaki farklılıkların tartışılması

Kısa Sınav 1 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. Laplace dönüşümüne ait ön bilgilerin etkinleştirilmesi, Kaynak: Ders Kitabı, 22-28.

2. İkinci tür Volterra integral denklemlerine giriş. Laplace dönüşüm yöntemi, Seri çözüm yöntemine ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 99-108.

3. Kısa Sınav 1: (ikinci tür Volterra integral denklemleri için Adomian ayrıştırma yöntemi, ardışık yaklaştırma yöntemi, Laplace dönüşüm yöntemi, seri çözüm yöntemi).
5Konu Anlatımı: Birinci tür Volterra integral denklemleri: Seri çözüm yöntemi, Laplace dönüşüm yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Birinci tür Volterra denklemlerinin tanınması için örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yöntemler arasındaki farklılıkların tartışılması
1. Seri çözüm yöntemi, Laplace dönüşüm yöntemlerinin hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 99-103.
6Konu Anlatımı: İkinci tür bir Volterra denklemine dönüştürme, ikinci tür Fredholm integral denklemleri: direkt çözüm yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dönüşüme ait ve Fredholm denklemini tanımaya yönelik örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Volterra ve Fredholm denklemlerinin farklılıkları hakkında bir tartışma yapılması

Kısa Sınav 2 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlı
1. Birinci ve ikinci tür bir Volterra denklemine ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 65-66; 108-109.

2. İkinci tür Fredholm integral denklemlerine ait bölümün okunması: Kaynak: Ders Kitabı, 119-121.

3. Kısa Sınav 2: (ikinci tür bir Volterra denklemine dönüştürme).
7Konu Anlatımı: Adomian ayrıştırma yöntemi, ardışık yaklaştırma yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Yöntemlerin anlaşılması üzerine örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Volterra denkleminde kullanılan aynı yöntemlerin farklılıklarının tartışılması
1. İkinci tür Fredholm integral denklemleri için Adomian ayrıştırma yöntemi, Ardışık yaklaştırma yöntemine ilişkin ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 121-128; 146-15.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Seri çözüm yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Yöntemin anlaşılması üzerine örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Volterra denklemine kullanılan aynı yöntemin farklılıklarının tartışılması
1. İkinci tür Fredholm integral denklemleri için seri çözüm yöntemine ait kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 151-154.
10Konu Anlatımı: İkinci tür Volterra integro-diferansiyel denklemleri: Laplace dönüşüm yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): İkinci tür Volterra Integro-diferansiyel denklemleri tanınması için örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk): Yöntemin daha önce anlatılan kullanımlardaki benzerliğinin tartışılması

Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ters yüz edilmiş öğrenme (flipped learning) yöntemi çerçevesinde, ders başında, öğrenciye verilen ön hazırlık görevinde yer alan konuları
1. Integro-diferansiyel denklemlerine ait ön bilgilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 37-40.

2. Kısa Sınav 3: (ikinci tür Volterra integro-diferansiyel denklemleri için Laplace dönüşüm yöntemi).
11Konu Anlatımı: Seri çözüm yöntemi, Adomian ayrıştırma yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Yöntemlerin anlaşılması üzerine örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yöntemler arasındaki farklılıkların tartışılması
1. İkinci tür Volterra integro-diferansiyel denklemleri için seri çözüm yöntemi, Adomian ayrıştırma yöntemine ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 176-181; 190-195.
12Konu Anlatımı: Volterra integro-diferansiyel denklemlerini BDP ne dönüştürme, Volterra integro-diferansiyel denklemlerini Volterra integral denklemlerine dönüştürme

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): BDP’ne dönüşen denklemlerin örneklendirilmesi

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Volterra integro-dif. denkleminin integral denkleme dönüştürmedeki durumun tartışılması
1. Volterra Integro-diferansiyel denklemlerini BDP’ ne dönüştürmeye ait kısmın okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 195-199.

2. Volterra integro-diferansiyel denklemlerini Volterra integral denklemlerine dönüştürmeye ilişkin bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 199-203.
13Konu Anlatımı: İkinci tür Fredholm integro-diferansiyel denklemleri: direkt çözüm yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): İkinci tür Fredholm Integro-diferansiyel denklemleri tanınması için örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Fredholm denkleminde kullanılan yöntemin etkisnin tartışılması
1. Direkt çözüm yöntemine ait ön bilgilerin hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 214-218
14Konu Anlatımı: İkinci tür Fredholm integro-diferansiyel denklemleri: Adomian ayrıştırma yöntemi, seri çözüm yöntemi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Yöntemlerin anlaşılması üzerine örneklemeler yaptırılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yöntemler arasındaki farklılıkların tartışılması

Kısa Sınav 4 (15 dk.) Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması
1. İkinci tür Fredholm integro-diferansiyel denklemleri için Adomian ayrıştırma yöntemi, seri çözüm yöntemine ait bölümün okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 223-234.

2. Kısa Sınav 4: (ikinci tür Fredholm integro-diferansiyel denklemleri için Direkt çözüm yöntemi).
15Konu Anlatımı: Volterra-Fredholm integral denklemleri

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Hem Volterra hem de Fredholm içeren integral denklemin tanınması için örneklemeler yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Benzer yöntemlerin bu denkleme etkisinin tartışılması
1. Seri yöntemi ve Adomian ayrıştırma yöntemine ait ön bilgilerin etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 262-269.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği415
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması145
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği43
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok