Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Lineer Programlama | MAT2131 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Matematik Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Fatma Tiryaki |
Dersi Veren(ler) | Fatma Tiryaki |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Mühendislik Problemlerinde optimal çözümü bulmaya yönelik matematiksel model oluşturma becerisi kazandırmak ve elde edilen modelin çözülmesinde gerekecek metodların verilmesi. |
---|---|
Dersin İçeriği | Genel Lineer Programlama Problemi; Kanonik ve Standart Formları, İki Değişkenli Lineer Programlama Problemlerinin Grafik Çözümü, Simpleks Metod; İlave Değişkenler Tekniği, Lineer Programlamada Görülen Bazı Durumlar, Sınırsız Amaç Fonksiyonu, İşaret Kısıtlaması Olmayan Değişkenler, Alternatif Optimal Çözümler, Sınırlı Değişkenler, Dual Problem; Dual-Simpleks Metod, Duyarlık Analizi, Taşıma Problemi, Aktarmalı Taşıma Problemi, Atama Problemi, Tamsayılı Lineer Programlama |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler karar vermede matematik modelleri kurma ve kullanma becerisini kazanırlar.
- Öğrenciler uygulamalı matematik sahasında verilen Yöneylem Araştırması, Optimizasyon dersi için gereken alt yapı bilgisini kazanırlar.
- Öğrenciler gerçek hayattaki problemlere zaman kazandıran, eksiksiz, esnek, ekonomik, güvenilir, kolay anlaşılır ve kullanımı kolay çözümler üreteceklerdir.
- Öğrenciler LP probleminin optimallik sonrası analizlerini yapabilirler.
- Öğrenciler alternatif çözümleri, varsa, bulabilirler.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Lineer Programlama Problemi | Ders Kitabı 2 (Bölüm 1) |
2 | Lineer Programlamanın Uygulama Örnekleri, Lineer Programlama Probleminin Kanonik ve Standart Formları | Ders Kitabı 2 (Bölüm 1) |
3 | İki Değişkenli Lineer Programlama Problemlerinin Grafik Çözümü | Ders Kitabı 2 (Bölüm 1) |
4 | Simpleks Metod; Simpleks Metodun Gelişimi, Simpleks Metodun Hesaplama Prosedürünün Özeti | Ders Kitabı 2 (Bölüm 2-3) |
5 | İlave Değişkenler Tekniği | Ders Kitabı 2 (Bölüm 2-3) |
6 | Lineer Programlamada Görülen Bazı Durumlar, Sınırsız Amaç Fonksiyonu | Ders Kitabı 2 (Bölüm 4) |
7 | İşaret Kısıtlaması Olmayan Değişkenler, Alternatif Optimal Çözümler, Sınırlı Değişkenler/Dual Problem; Dual Problemin Tanımı | Ders Kitabı 2 (Bölüm 4) |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Simpleks Tabloda Optimal Dual Çözüm, Primal Dual Özellikler | Ders Kitabı 2 (Bölüm 5) |
10 | Dual-Simpleks Algoritma, Duyarlık Analizi | Ders Kitabı 3 (Bölüm 4) |
11 | Taşıma Problemi | Ders Kitabı 2 (Bölüm 8) |
12 | Ara Sınav 2, Taşıma Probleminin Uygun Temel Çözümlerin Birinin Bulunması | Ders Kitabı 2 (Bölüm 8) |
13 | Taşıma Probleminin Optimal ve Alternatif Çözümü | Ders Kitabı 2 (Bölüm 8) |
14 | Aktarmalı Taşıma Problemi | Ders Kitabı 2 (Bölüm 8) |
15 | Atama Problemi | Ders Kitabı 2 (Bölüm 2) |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 60 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 15 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Erwin Kreyszig Advanced Engineering Mathematics John Wiley and SONS inc.1999 Frederick S. Hillier, Gerald J. Lieberman, Introduction to Operations Research 9e, McGraw Hill, 2009. Prof.Dr.Ahmet Öztürk Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi, 2009 |
---|