| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Sistem Analizi | MAT4290 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Matematik Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Seda Çalışkan |
| Dersi Veren(ler) | |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, genel olarak var olan bir sistemin yada yeni kurulacak sistemin ihtiyaçlarını belirlemek ve bu ihtiyaçlara yönelik uygun bir çözüm tasarlama süreçlerini yönetmektir. Ders sistem kavramı, Sistem geliştirme yaşam döngüsünü(SDLC), fizibilite analizleri, veri toplama yöntemlerini (anket, görüşme,gözlem), sistem gereksinim analizleri, veri ve süreç modelleme(veri ve iş akış diyagramları), sistem tasarımı ve test süreçleri kavramlarını öğrenmeyi ve bu kavramların disiplinlerarası uygulamalarını gerçekleştirebilme becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Sistem ile ilgili temel kavramlar, Sistem Düşüncesi, Sistem Yaklaşımı Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü Analizi, Sistem Analizinin Aşamaları. Planlama ve İzleme, İç ve Dış Çevre Analizi, Paydaş Analizi, Mevcut Durum Analizi, Problem Analizi, Gelecek Durum Analizi Çözüm Tasarımı /Çözüm Uygulama ve Değerlendirme, Kullanılan Geleneksel ve Modern Teknikler, Sistem Analistinin Temel Becerileri Vaka Analizleri |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Sistem, alt sistem, çevre, giriş-çıkış, geri bildirim gibi kavramları açıklar. Bilgi sistemlerinin organizasyonlardaki rolünü kavrar.Sistem geliştirme yaşam döngüsünün (SDLC) aşamalarını sıralar ve açıklar
- Kullanıcılardan veri toplamak için görüşme, anket, gözlem tekniklerini uygulayabilir.
- Fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan gereksinimleri belirleyebilir. Gereksinim dokümanı hazırlayabilir.
- Veri akış diyagramı, varlık-ilişki diyagramı çizebilir, İş süreçlerini analiz edip modelleyebilir.Veri tabanı tasarımı ve normalizasyon yapabilir..
- Sistem için mantıksal ve fiziksel tasarım hazırlayabilir.
- Mevcut sistemlerdeki sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirebilir. Alternatif çözüm yolları tasarlar ve en uygun olanını seçebilir.
- Grup projesinde görev alır, proje planı çıkarabilir.
- Bilgi sistemleri tasarımında güvenlik, gizlilik ve etik konularına dikkat eder.
- Dokümantasyon ve raporlama becerilerini kazanır.
- Bir bilgi sistemini sıfırdan analiz edebilir, gereksinimleri çıkarabilir, modelleyebilir ve tasarımını yapabilir
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 | DÖÇ-10 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Konu Anlatımı: Sistem ve sistem analizi ile ilgili temel kavramlar, sistem modelleri ve bütünsel sistem yaklaşımı , sosyo-teknik sistem yaklaşımı Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sistem örneklendirmelerinin yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması | 1. Sistem ve sistem analizi ile ilgili temel Kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 4-42.. |
| 2 | Konu Anlatımı: Sistem Geliştirme, Yaşam Döngüsü Analizi, İş Analizi , Proje Yönetimi Bakış Açısı, Sistem Analizinin Aşamaları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sistem analizi aşamalarının örneklendirmelerinin yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması | 1.Sistem analizi ile ilgili kavramların hatırlanması ve etkinleşmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 4-42. 2.Sistem Geliştirme, Yaşam Döngüsü Analizi gibi kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 42-66; 118-157. |
| 3 | Konu Anlatımı: İş Analizi Planlama ve İzleme, Mevcut sistemin analizi, Mevcut sistem hakkında bilgi toplama kaynakları, Mevcut Sistemin İhtiyaçların Ortaya Çıkarılması ve Paydaşlarla İşbirliği Görüşme Yöntemleri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Anlatılanlar hakkında örneklendirmelerin yapılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması | 1.İş analizi ile ilgili kavramların hatırlanması ve etkinleşmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 66118. 2. İş analizi planlama ve izleme, mevcut sistemin analizi gibi kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 167-173. |
| 4 | Konu Anlatımı: Problem Analizi Teknikleri,Kök Neden Analizi, Gelecek Durum Analiz, Risk Analizi, Fayda-Maliyet Analizi, Maliyet Tahminleme, Finansal Analizler, Toplam Sahip Olma Maliyeti, Fizibilite Çalışması. Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Anlatılanlar hakkında örneklendirmelerin yapılması Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması. Proje seçimlerinin konuşulması ve olabilirliliğinin kararının verilmesi. Pojelerde benzerlik olaması için konu kesinleştirme. | 1. Sistem analizi ile ilgili kavramların hatırlanması ve etkinleşmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 4-42. 2. Problem analizi teknikleri, kök neden analizi, gelecek durum analiz, kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 174-184. |
| 5 | Konu Anlatımı: Sistem tasarımı, yeni sistemin uygulamaya geçirilişi, Çözüm Alternatiflerinin Geliştirilmesi, Alternatiflerin Değerlendirilmesi ve Çözümün Seçimi, Çözümün Uygulanması, Çözümün Değerlendirilmesi ve Analiz Çalışmasının Sonlandırılması, İş Süreçlerinin Yönetimi. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örneklendirme yapılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması.Proje seçimlerinin konuşulması ve olabilirliliğinin kararının verilmesi. Pojelerde benzerlik olaması için konu kesinleştirme. | 1. Sistem tasarımı ile ilgili temel kavramların hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 444446. 2. Sistem tasarımı, yeni sistemin uygulamaya geçirilişi, çözüm alternatiflerinin geliştirilmesi gibi kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 446-460. 3. Proje için sistem seçimi tasarlanması, grup seçimlerinin tamamlanması. |
| 6 | Konu Anlatımı: Sunum teknikleri, iletişim teknikleri, etkili iletişim, iletişim teknolojileri. Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örneklendirme yapılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması.Proje seçimlerinin konuşulması ve olabilirliliğinin kararının verilmesi. Pojelerde benzerlik olaması için konu kesinleştirme. Sunum sıralarının belirlenmesi. | 1. Sunum teknikleri ve etkili iletişim teknikleri hakkında eksikleri belirleme ve ön hazırlık yapma. |
| 7 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 10 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 11 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 12 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 13 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 14 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 15 | Öğrenci sunumlarının dinlenmesi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri | 1. Proje çalışması |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 5 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | 1 | 15 |
| Projeler | 1 | 40 |
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | ||
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | 1 | 36 | |
| Sunum / Seminer | 1 | 20 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 0 | 0 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 14 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|