Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sistem Analizi MAT429035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüSeda Çalışkan
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, genel olarak var olan bir sistemin yada yeni kurulacak sistemin ihtiyaçlarını belirlemek ve bu ihtiyaçlara yönelik uygun bir çözüm tasarlama süreçlerini yönetmektir. Ders sistem kavramı, Sistem geliştirme yaşam döngüsünü(SDLC), fizibilite analizleri, veri toplama yöntemlerini (anket, görüşme,gözlem), sistem gereksinim analizleri, veri ve süreç modelleme(veri ve iş akış diyagramları), sistem tasarımı ve test süreçleri kavramlarını öğrenmeyi ve bu kavramların disiplinlerarası uygulamalarını gerçekleştirebilme becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiSistem ile ilgili temel kavramlar, Sistem Düşüncesi, Sistem Yaklaşımı Sistem Geliştirme Yaşam Döngüsü Analizi, Sistem Analizinin Aşamaları. Planlama ve İzleme, İç ve Dış Çevre Analizi, Paydaş Analizi, Mevcut Durum Analizi, Problem Analizi, Gelecek Durum Analizi Çözüm Tasarımı /Çözüm Uygulama ve Değerlendirme, Kullanılan Geleneksel ve Modern Teknikler, Sistem Analistinin Temel Becerileri Vaka Analizleri
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı:

    Ders kitabı kullanılmamaktadır, ders notları farklı kaynaklardan haftalık olarak düzenlenmiştir
  • Zorunlu Kaynaklar:

    [1] Ders Notları

    [2] Ü. ESEN, “Sistem Analizi”, İ.Ü. Yayınları

    [3] Philip C. Semprevivo, System Analysis: Definition, Process, and Design, Science Resarch Associates, inc.

    [4] Stanford L. Optner, System Analysis for Business Management, Prentice Hall Inc., 1968.

    [5] Martin Fowler-Kendall Scott, Rafine UML, Alfa Yayınevi, 2003.

    [6] System Analysis & Design Methods, J. L. Whitten ve L. D. Bentley, McGraw Hill, 2007, ISBN-13: 978-0-07-305233-5.
  • Önerilen Kaynaklar:

    [1] “Digital Business Analysis”, F. Milani, Springer, 2019, ISBN: 978-3-030-05718-3.

    [2] “Management Science: Decision making through systems thinking”, H.G. Dällenbach ve D.C. McNickle, Palgrave, 2005, ISBN-13: 978-1-403941-74-9.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sistem, alt sistem, çevre, giriş-çıkış, geri bildirim gibi kavramları açıklar. Bilgi sistemlerinin organizasyonlardaki rolünü kavrar.Sistem geliştirme yaşam döngüsünün (SDLC) aşamalarını sıralar ve açıklar
  2. Kullanıcılardan veri toplamak için görüşme, anket, gözlem tekniklerini uygulayabilir.
  3. Fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan gereksinimleri belirleyebilir. Gereksinim dokümanı hazırlayabilir.
  4. Veri akış diyagramı, varlık-ilişki diyagramı çizebilir, İş süreçlerini analiz edip modelleyebilir.Veri tabanı tasarımı ve normalizasyon yapabilir..
  5. Sistem için mantıksal ve fiziksel tasarım hazırlayabilir.
  6. Mevcut sistemlerdeki sorunları tanımlar ve çözüm önerileri geliştirebilir. Alternatif çözüm yolları tasarlar ve en uygun olanını seçebilir.
  7. Grup projesinde görev alır, proje planı çıkarabilir.
  8. Bilgi sistemleri tasarımında güvenlik, gizlilik ve etik konularına dikkat eder.
  9. Dokümantasyon ve raporlama becerilerini kazanır.
  10. Bir bilgi sistemini sıfırdan analiz edebilir, gereksinimleri çıkarabilir, modelleyebilir ve tasarımını yapabilir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6DÖÇ-7DÖÇ-8DÖÇ-9DÖÇ-10

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Sistem ve sistem analizi ile ilgili temel kavramlar, sistem modelleri ve bütünsel sistem yaklaşımı , sosyo-teknik sistem yaklaşımı

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sistem örneklendirmelerinin yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması
1. Sistem ve sistem analizi ile ilgili temel Kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 4-42..
2Konu Anlatımı: Sistem Geliştirme, Yaşam Döngüsü Analizi, İş Analizi , Proje Yönetimi Bakış Açısı, Sistem Analizinin Aşamaları

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Sistem analizi aşamalarının örneklendirmelerinin yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması
1.Sistem analizi ile ilgili kavramların hatırlanması ve etkinleşmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 4-42.

2.Sistem Geliştirme, Yaşam Döngüsü Analizi gibi kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 42-66; 118-157.
3Konu Anlatımı: İş Analizi Planlama ve İzleme, Mevcut sistemin analizi, Mevcut sistem hakkında bilgi toplama kaynakları, Mevcut Sistemin İhtiyaçların Ortaya Çıkarılması ve Paydaşlarla İşbirliği Görüşme Yöntemleri.

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Anlatılanlar hakkında örneklendirmelerin yapılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması
1.İş analizi ile ilgili kavramların hatırlanması ve etkinleşmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 66118.

2. İş analizi planlama ve izleme, mevcut sistemin analizi gibi kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 167-173.
4Konu Anlatımı: Problem Analizi Teknikleri,Kök Neden Analizi, Gelecek Durum Analiz, Risk Analizi, Fayda-Maliyet Analizi, Maliyet Tahminleme, Finansal Analizler, Toplam Sahip Olma Maliyeti, Fizibilite Çalışması.

Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Anlatılanlar hakkında örneklendirmelerin yapılması

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması. Proje seçimlerinin konuşulması ve olabilirliliğinin kararının verilmesi. Pojelerde benzerlik olaması için konu kesinleştirme.
1. Sistem analizi ile ilgili kavramların hatırlanması ve etkinleşmesi. Kaynak: Ders Kitabı, 4-42.

2. Problem analizi teknikleri, kök neden analizi, gelecek durum analiz, kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 174-184.
5Konu Anlatımı: Sistem tasarımı, yeni sistemin uygulamaya geçirilişi, Çözüm Alternatiflerinin Geliştirilmesi, Alternatiflerin Değerlendirilmesi ve Çözümün Seçimi, Çözümün Uygulanması, Çözümün Değerlendirilmesi ve Analiz Çalışmasının Sonlandırılması, İş Süreçlerinin Yönetimi.

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örneklendirme yapılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması.Proje seçimlerinin konuşulması ve olabilirliliğinin kararının verilmesi. Pojelerde benzerlik olaması için konu kesinleştirme.
1. Sistem tasarımı ile ilgili temel kavramların hatırlanması. Kaynak: Ders Kitabı, 444446.

2. Sistem tasarımı, yeni sistemin uygulamaya geçirilişi, çözüm alternatiflerinin geliştirilmesi gibi kavramların okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 446-460.

3. Proje için sistem seçimi tasarlanması, grup seçimlerinin tamamlanması.
6Konu Anlatımı: Sunum teknikleri, iletişim teknikleri, etkili iletişim, iletişim teknolojileri.

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örneklendirme yapılması.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilerin aktif katılımını sağlayarak örneklendirmelerin çoğaltılması.Proje seçimlerinin konuşulması ve olabilirliliğinin kararının verilmesi. Pojelerde benzerlik olaması için konu kesinleştirme. Sunum sıralarının belirlenmesi.
1. Sunum teknikleri ve etkili iletişim teknikleri hakkında eksikleri belirleme ve ön hazırlık yapma.
7Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
8Ara Sınav 1
9Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
10Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
11Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
12Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
13Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
14Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
15Öğrenci sunumlarının dinlenmesi

Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Proje Sunumu hakkında diğer öğrencilerin katılımlarının , fikir ve önerilerinin dinlenmesi.

Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Proje hakkında tartışma ve , öğrencilerin diğer arkadaşlarını değerlendirmeleri
1. Proje çalışması
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri115
Projeler140
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler136
Sunum / Seminer120
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)00
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)114
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok