Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Fonksiyonel Analize Giriş MAT404148400
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMatematik Bölümü
Dersin KoordinatörüErdal Gül
Dersi Veren(ler)Ömer Gök, Erdal Gül
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıMetrik uzaylar, normlu uzaylar, Hilbert uzaylarının temelini vermektir.
Dersin İçeriğiMetrik uzaylar, Hölder ve Minkowski eşitsilzlikleri, metrik uzaylarda diziler, tam metrik uzaylar, metrik uzaylarda tamlanma; vektör uzayları, normlu uzaylar, normlu uzaylarda diziler, Banach uzayları; normlu uzaylarda lineer operatörler, süreklilik, sınırlılık; Pre-Hilbert uzayları, Hilbert uzayları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ders Kitabı: 1. Gök, Ömer. Fonksiyonel Analize Giriş, YTÜ Basım-Yayın Merkezi, 2021.
  • Ders Kitabı: 2. Kreyszig, Erwin. Introductory Functional Analysis with Applications, J. Wiley S., New York, Singapore, 1978.
  • Zorunlu Kaynak: [1] Maddox, I.J. Elements of Functional Analysis, Camb. Univ. Press, New York, Sydney, 1988.
  • Zorunlu Kaynak: [2] Nesin, Ali. Analiz 1: Gerçel Sayı Sistemi, Diziler, Seriler, Nesin Yayıncılık, 5.Bas/ 2024.
  • Zorunlu Kaynak: [3] Şuhubi, Erdoğan S. Fonksiyonel Analiz, İTÜ Vakfı Yayınları No.38, 2001.
  • Önerilen Kaynak: Gül, Erdal. Topolojiye Giriş, Papatya Yayıncılık Eğitim, İstanbul, 2018.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler topolojik uzayların uygulamalarını anlayabileceklerdir.
  2. Öğrenciler metrik uzayları öğrenebileceklerdir.
  3. Öğrenciler normlu uzayları öğrenebileceklerdir.
  4. Öğrenciler Banach uzaylarını öğrenebileceklerdir.
  5. Öğrenciler Hilbert uzaylarını öğrenebileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Metrik uzaylar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Metrik tanımı ile ilgili uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma(5dk.): Metrik uzaylar üzerine tartışmanın yapılması. 1. Küme, kartezyen çarpım ve fonksiyon kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak:Ders Kitabı 1, 1 6, [3], 2-27. 2. Metrik ve metrik uzayları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 7-17.
2Konu Anlatımı: Hölder ve Minkowski eşitsizlikleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Üçgen eşitsizliğine hazırlık olarak bir uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Cauchy-Scwarz eşitsizliği ile ilişkisinin tartışılması.1. AM-GM eşitsizliği, genelleştirilmiş Young eşitsizliği ve Cauchy-Schwarz eşitsizliğinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 47-61 2. Hölder ve Minkowski eşitsizlikerini içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 15-20.
3 Konu Anlatımı: Metrik uzayların alt kümeleri Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Metriklere göre grafik uygulamasının yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öklid uzayı ile karşılaştırmanın tartışılması. Kısa Sınav 1(15 dk.): Ders sonunda, işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması . 1. Öklid uzaylarda kümelerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 9-22 2. Metrik uzaylarda açık küme, kapalı küme ve komşuluk kavramlarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 2, 17-23. 3. Kısa Sınav 1: Ders Kitabı 1, 1-20, Ders Kitabı 2, 17-23
4Konu Anlatımı: Metrik uzaylarda diziler Sınıf-içi Uygulama (5 dk): n-boyutlu Öklid uzayında her sınırlı dizinin yakınsak bir alt dizisinin varlığının ispatının yaptırılması (Bolzano-Weierstrass Teoremi) Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Dizilerle kompaktlığın kontrol edilebilirlik tartışmasını yapılması (Heine-Borel Teoremi) 1. Gerçel sayı dizilerinin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 75-81 2. Metrik uzaylarda dizileri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 2, 25-31.
5Konu Anlatımı: Tam metrik uzaylar Sınıf-içi Uygulama (5 dk): Banach sabit nokta teoreminin uygulamasının yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Denklemlerin çözümünün sabit nokta yöntemiyle bulma uygulamalarının tartışılması (sayısal analizde kök bulma) 1. Gerçel sayıların tamlığı, alt dizi ve limit noktası ve sıkıştırma teoremi konularının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [2], 141-148 2. Tam metrik uzaylara temel örnekleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 2, 32-40.
6Konu Anlatımı: Metrik uzayların tamlanması Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örnekler yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Tamlanma kavramının tartışılması. Kısa Sınav 2 (15 dk.): Geçmiş konularla ilgili bir kısa sınavın yapılması. 1. Denklik bağıntısı ve bölüm kümesi konularının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı 1, 5,47-48. 2. Metrik uzayların tamlanmasını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 23-30, Ders Kitabı 2, 41-45. 3. Kısa Sınav 2: Ders Kitabı 1 ve 2
7Konu Anlatımı: Vektör uzayları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Örnekler yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Temel örneklerin tartışılması 1. Küme, bağıntı ve fonksiyon kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak:Ders Kitabı 1, 1-6, [3], 2-27. 2. Vektör uzaylarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 2, 50-55.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Normlu uzaylar Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Metrik ile ilişkisine ait uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Örnekler üzerine tartışmanın yapılması1. Önceki derslerde işlenen konuların hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı 1 ve 2. 2. Normlu uzayları içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 38-48, Ders Kitabı 2, 58-80.
10Konu Anlatımı: Normlu uzaylarda diziler Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Dizilerin sınırlılığı ve yakınsaklığına örnek yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Yakınsak dizinin sınırlı olması tartışmasının yapılması1. Metrik uzaylarda dizilerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı 1 ve 2. 2. Normlu uzaylarda dizileri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 49-62
11Konu Anlatımı: Banach uzayları Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): İleri bir örneğin yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Diferansiyel denklemlerin çözümünde ya da integral denklemlerde kullanımı uygulamalarına ilişkin tartışmanın yapılması. Kısa Sınav 3 (15 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması. 1. Tam küme ilgili konuların hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı 1 ve 2. 2. Banach uzaylarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 49-62 3. Kısa Sınav 3: Ders Kitabı 1, 49-62
12Konu Anlatımı: Normlu uzaylarda lineer operatörler; süreklilik, sınırlılık Sınıf-içi Uygulama (5 dk.): Süreklilik ile ilgili uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Sınırlı ve sürekli operatörler ile ilgili tartışmanın yapılması. k1. Vektör uzaylarda lineer dönüşümlerin hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: [3], 79-89. 2. Normlu uzaylarda lineer operatörleri içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 62-80
13Konu Anlatımı: Pre-Hilbert uzayları Sınıf-içi Uygulama: (5 dk): İç çarpımla normun ilişkisinin kullanıldığı uygulamanın yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.): Normun iç çarpımdan üretilmesi tartışmasının yapılması. 1. Vektör uzayında iç çarpım kavramının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı 2, 127. 2. Pre-Hilbert uzaylarını içeren bölümlerin okunması. 3. Kaynak: Ders Kitabı 1, 122-126
14Konu Anlatımı: Hilbert uzayları Sınıf-içi Uygulama: (5 dk): Örnekler yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma: (5 dk.) : Banach uzayının Hilbert uzayına dönüştürülmesi tartışmasının yapılması. Kısa Sınav 4 (15-20 dk.): Ders sonunda, derste işlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması 1. Pre-Hilbert uzayları ve tamlık kavramlarının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı 1 ve 2. 2. Hilbert uzaylarını içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 127-136 3. Kısa Sınav 4: Ders Kitabı 1, 127-136
15Konu Anlatımı: Riesz-Frechet Teoremi Sınıf-içi Uygulama (15 dk.): Örneklerle konunun tanıtımının yaptırılması. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Hilbert uzayının Banach uzayı olmasının tartışılması. 1. Lineer fonksiyonel ve dual uzay kavramlarıının hatırlanması ve etkinleştirilmesi. Kaynak: Ders Kitabı 1,87 90. 2. Riesz-Frechet Teoremi ve operatör adjontini içeren bölümlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, 136-142
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati144
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması148
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği43
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)120
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok