Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 1 | ATA1041 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Uzaktan Öğrenim |
Dersi Sunan Akademik Birim | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Eray Yılmaz, Gülsema Lüyer, Neslihan Erkan, Şebnem Gelmedi, Zafer Doğan |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Disiplinler arası yaklaşım etrafında öğrencilerin tarihsel olaylara çok yönlü bir şekilde bakabilmesini sağlamak ve öğrencileri başta tarih olmak üzere farklı sosyal bilimlerin temel kuramsal kavramları, tartışmaları ve düşünce yöntemleri ile tanıştırmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nin yıkılışını hazırlayan iç ve dış sebepler; XIX. Yüzyılda Osmanlı Devleti’nde yenilik hareketleri; Osmanlı Devleti’nin son dönemindeki fikir akımları; XX. Yüzyılın başında Osmanlı Devleti’nin siyasi ve askeri durumu; I. Dünya Savaşı ve Ermeni meselesi; Anadolu’nun işgali ve tepkiler; Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı ve faaliyetleri; kongreler dönemi ve teşkilatlanma; son Osmanlı Mebuslar Meclisi’nin açılışı ve Misak-ı Millî’nin kabulü; Millî Mücadele’ye hazırlık ve bu hazırlığın maddi ve manevi temelleri; TBMM’nin açılışı ve faaliyetleri; Sevr Antlaşması; Güney ve Doğu cephelerindeki mücadeleler; düzenli ordunun kuruluşu, Yunan taarruzu ve Batı cephesindeki savaşlar, Mudanya Mütarekesi’nin imzalanması, Lozan Konferansı’nın toplanması ve Barış Antlaşması’nın imzalanması. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, tarih araştırmalarının anlam ve yararını öğrenecek.
- Öğrenciler, modernleşme öncesi Osmanlı tarihini genel hatlarıyla öğrenecek.
- Öğrenciler, modernleşme sürecini Avrupa tarihi içinde görüp Osmanlı tarihi ile karşılaştırarak değerlendirebilecek.
- Öğrenciler, 19. yüzyıl Osmanlı tarihini modernleşme çabaları bağlamında değerlendirebilecek.
- Öğrenciler, günümüzü, Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti tarihiyle ilişkili olarak anlayıp değerlendirebilecek.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş : Tarihin imkân ve sınırları: temel kavramlar | Georg Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, s. 1-21 |
2 | Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısı, 16. İlâ 18. Yüzyıllar | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 23-38 |
3 | Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısında dönüşümler, 18. yüzyıl | Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 65-80 |
4 | Modernleşmenin anlamı ve Modern Devletin Oluşumu / Osmanlı devletinde modernleşme çabalarının başlangıcı: Uzun 19. Yüzyıl başlarken | Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, s. 129-137 / Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 39-77 |
5 | Tanzimat dönemi (1839-1876): merkezi devletin yeniden yapılandırılması | Şerif Mardin, Türkiye’de Toplum ve Siyaset, s. 288-310 |
6 | II Abdülhamid dönemi (1876-1908): Savunmacı Modernleşme | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 109-136 |
7 | II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculuk | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi , s. 139-186 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculuk | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 186-193 |
10 | I. Dünya Savaşı: “Topyekün” savaş ve milliyetçiliğin yükselişi | Gökçen-Faruk Alpkaya, 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, s. 71-79 |
11 | I.Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada ve Osmanlı Devletinde Genel Sosyal ve Siyasal Durum | Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, s.93-98. |
12 | Kurtuluş Savaşı I: Siyasal Gelişmeler | Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 189-210 |
13 | Kurtuluş Savaşı II: Askerî Gelişmeler | Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 222-228 |
14 | Lozan Antlaşması’nın Oluşumu ve İçeriği | Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 215-220 |
15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 8 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 9 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|