| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Tarihi | EGT1070 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı Zorunlu @ Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı Zorunlu @ Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı Zorunlu @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı Zorunlu @ Okulöncesi Eğitimi Lisans Programı Zorunlu @ İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı (%30 İngilizce) Zorunlu @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı (%30 İngilizce) Zorunlu @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı Zorunlu @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Mustafa Gündüz, Selim Hilmi Özkan |
| Asistan(lar)ı | Büşra Tombak İlhan |
| Dersin Amacı | Geçmişten günümüze kadar türk devletleri ve toplumlarında eğitimin tarihsel gelişimi üzerinde durularak modern türkiye’nin kuruluşunda eğitimin rolünü, eğitim reformlarları ve önemli eğitimcilerin görüşleri ele alınacaktır |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi ve kaynakları; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Türk eğitim tarihinin gelişim evrelerini ve Türk eğitim tarihindeki önemli eğitim reformlarını bilir.
- Günümüz Türk eğitiminin geldiği seviyeyi değerlendirir.
- Türk eğitim tarihinde öne çıkan eğitimcileri ve onların eğitim görüşlerini kavrar.
- Modern Türkiye’nin kuruluşunda eğitimin rolünü yorumlar.
- İlköğretim ve orta öğretimdeki gelişmeleri değerlendirir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Eski Türk Devletleri'nde eğitim. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 2 | Türklerin İslamiyet'i kabulü ve medreseler. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 3 | Osmanlı devletinde ilk ve orta öğretim kurumları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 4 | Enderun mektebi. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 5 | Osmanlı devletinde eğitimde modernleşme. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 6 | Osmanlı döneminde yetişen önemli eğitimciler. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 7 | Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitim. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Atatürk ve eğitim. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 10 | Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitiminde yenilikler. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 11 | Yabancı uzman raporları; eğitim şuraları. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 12 | İlköğretim ve orta öğretimdeki gelişmeler. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 13 | Dünden bugüne Türkiye’de öğretmen yetiştirme. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 14 | Günümüz Türkiyesinde eğitim: bazı tarihi tespitler. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 15 | Genel değerlendirme. | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 10 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 30 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 0 | 0 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 16 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|