Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Türk evi ve koruması | MIM3322 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ayten Erdem |
Dersi Veren(ler) | Ayten Erdem |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Günümüzde üretilmeyen ve hızla tahrip olan geleneksel evleri tanıtmak ve belgelenmelerini sağlamaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Türk evi ile ilgili temel kaynakların tanıtılması, Türk evi kavramı, nitelikleri ve kökeni/ Türk evinin yayılma alanları ve Osmanlı konut mimarlığına genel bakış/ Türk evini oluşturan etkenler/ Türk evinin biçimsel gelişimi/ Türk evini oluşturan unsurlar; oda, sofa, eyvan/ Türk evini oluşturan unsurlar; servis mekanları; mutfak, merdiven, hamam, hela / Türk evinde katlara göre işlev dağılımı/ Türk evi plan tipleri/ Türk evi yapım sistemi/ Türk evi cephe özellikleri/ Türk evi korunma sorunları/ Ahşap yapıları koruma kriterleri/ Restorasyon uygulamalarına bir örnek- Gerze Yakup Ağa Konağı |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Hayatlı Türk evi’nin genel özelliklerini öğrenmek
- Anadolu’daki geleneksel konutları bölgelerine göre gruplandırmayı öğrenmek
- Türk evlerini mimari özelliklerine dayanarak yüzyıllarına göre tanımlamayı öğrenmek
- Çadır kültürü ile Anadolu’daki yerel kültürlerin ve diğer faktörlerin Türk evine etkilerini öğrenmek
- Geleneksel üretim ve yaşama biçimlerinin Türk evine yansımasını öğrenmek
- Geleneksel konutların koruma sorunlarını öğrenmek
- Geleneksel konutlara müdahale ilkelerini öğrenmek
- Yeni tasarımlarda geleneksel unsurları kullanma becerisi kazanmak
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk evi ile ilgili temel kaynakların tanıtılması, Osmanlı evi- Türk evi kavramları, Türk evi kökeni, çadır kültürü, Türklerden önce Anadolu’daki yerel konut kültürü, Türk evinin en erken örnekleri; hayatlı evler, Türk evi nitelikleri; özgün oda düzeni, özgün plan şeması, çok katlı yapılanma, özgün yapım sistemi ve çatı biçimi. | NA |
2 | Türk evinin yayılma alanları ve Osmanlı konut mimarlığına genel bakış/ bölgelere göre yapı yapma gelenekleri, Türk evi kapsamında Anadolu evlerinin coğrafi dağılımı, yerel ve dış etkiler taşıyan Anadolu evlerinin coğrafi dağılımı, en eski Türk evlerinin genel özellikleri ve bu evlerden örnekler | NA |
3 | Türk evini oluşturan etkenler: coğrafi etkenler (iklim, deprem durumu, yerel malzeme kullanımı, topografya),tarihi ve kültürel etkenler, sosyal etkenler (din, gelenek ve görenekler, aile yapısı,yaşam biçimi), teknolojik ve ekonomik etkenler | NA |
4 | Türk evinin biçimsel gelişimi; Türk evinin gelişim dönemleri, birinci dönem evleri ve tasarım özellikleri, ikinci dönem evleri tasarım özellikleri, üçüncü dönem evleri ve tasarım özellikleri | NA |
5 | Türk evini oluşturan unsurlar; oda(konumu, işlevi, plan düzeni, çadır plan düzeni, oda-çadır arasındaki benzerlikler, farklılıklar, oda giriş biçimleri,kapılar,pencereler,ocaklar,tavanlar,dolaplar, yüklükler)sofa(konumu,işlevi,çeşitleri),eyvan (konumu,işlevi). | NA |
6 | Türk evini oluşturan unsurlar; eyvan (eyvan-sofa ayrım biçimleri, merdiven (yeri,biçimleri, yapım detayları)Türk evinde hizmet alanları; mutfak,hamam,hela mekanları | NA |
7 | Türk evinde katlara göre işlev dağılımı; zemin katın işlevleri, ara veya orta katın işlevleri, üst kat/esas katın işlevleri | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Türk evi plan tipleri; sofasız plan tipi, dış/açık sofalı plan tipi, iç /kapalı sofalı plan tipi/orta/merkezi/kapalı sofalı plan tipi | NA |
10 | Türk evi yapım sistemi; ahşap çatkı yöntemini kullanım nedenleri, ahşap çatkılı ev yapımında kullanılan malzemeler ( taş, ahşap, kerpiç, çamur harç, kireç harç, kiremit) temeller, duvarlar, döşemeler, çıkmalar, ahşap çatkı yapım sistemleri | NA |
11 | Türk evi cephe özellikleri; hayatlı evlerin erken örneklerinde cephe biçimlenişi, avlu ve sokak cepheleri arasındaki farklılıklar, 18. 19. ve 20.yy.yapılmış geleneksel evlerde cephe özellikleri | NA |
12 | Ara sınav / Konu tekrarı | NA |
13 | Ahşap yapıları koruma kriterleri; ahşap yapıların tahrip olma nedenleri, ahşap yapıların korunmasına ilişkin 1999-ICOMOS Meksika Tavsiyeleri (inceleme, saptama, belgeleme, müdahale biçimleri, onarım ilkeleri) | NA |
14 | Restorasyon uygulamalarına bir örnek; Gerze Yakup Ağa Konağı restorasyonu. | NA |
15 | Genel değerlendirme | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 10 | 10 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|