Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Tarihi Bahçelerde Koruma | KVK3342 | 2 | 3 | 1 | 2 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Drahşan Uğuryol |
Dersi Veren(ler) | Drahşan Uğuryol |
Asistan(lar)ı | Didem ÇOLAK BÜYÜKSOY |
Dersin Amacı | Bir ülkenin tarihi kültür peyzajı ve mirasının bir parçası olan tarihi bahçelerin öneminin aktarılması. Tasarım, malzeme özellikleri ve koruma sorunlarının öğretilerek bahçelerin koruma ve onarım çalışmalarına yapabilecek bilgi ve beceri düzeyinin kazandırılması. |
---|---|
Dersin İçeriği | Tarihi bahçeler; Kullanım biçimleri- işlevsellik; Bahçe yapıları ve elemanlarının, durgun ve hareketli su öğelerinin, bitki türlerinin kullanım biçimleri; Bahçe mimarisinde inançların etkisi; Sosyokültürel yapının etkisi; Dönemlerindeki üslup özellikleri ve mimariye kazandırdıkları; İklimlendirme özellikleri; Analiz konuları, plan analizleri ve görsel analizler; Dünya tarihi bahçelerinin analizleri; İstanbul’daki saray bahçeleri; İstanbul’daki geleneksel konut bahçeleri; Mesire yerleri ve kullanım özellikleri. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Tarihi bahçe kavramını, tarihi bahçelerin kültürel önemini bilir.
- Tarihi bahçelerin şekillenmesinde etkili olan tasarımların temel ilkelerini bilir.
- İstanbul’daki tarihi bahçe türlerini ve tasarım özelliklerini bilir.
- Tarihi bahçelerde kullanılan mimari elemanları, malzeme özelliklerini ve bu elemanların tarihsel süreçteki gelişimini bilir.
- Tarihi bahçelerde koruma sorunlarını, mimari elemanlarda baş gösteren malzeme problemlerini tespit edebilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, ders içeriğinin ve dönem boyunca yapılacak çalışmaların kapsamı ve amacının aktarılması. Ödevler hakkında bilgilendirme yapılması ve kaynakça verilmesi | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
2 | Tarihi bahçe kavramı, bahçeyi biçimlendiren etmenlerin açıklanması. Uygulama: Tarihi bir bahçe de gözlem, inceleme yapılması | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
3 | Tarihsel süreçte Osmanlı bahçelerinin tasarımında etkili olan peyzaj sanatları: Klasik Osmanlı bahçelerinin biçimlenmesinde etkili olan peyzaj sanatları Uygulama: Tarihi bir bahçenin tasarım özelliklerinin belirlenmesi | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
4 | Tarihsel süreçte Osmanlı bahçelerinin tasarımında etkili olan peyzaj sanatları: Batı etkisinde düzenlenen Osmanlı bahçelerinin biçimlenmesinde etkili olan peyzaj sanatları Uygulama: Tarihi bir bahçenin tasarım özelliklerinin belirlenmesi | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
5 | İstanbul’daki tarihi bahçe çeşitleri ve korunmuşluk durumu Uygulama: Tarihi bir bahçenin şehir ile ilişkisinin analiz edilmesi, çevre yollar, yerleşim yerleri ile bağlantısı ve bahçenin günümüz işlevinin değerlendirilmesi. | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
6 | İstanbul’daki tarihi bahçelerin tasarım özellikleri ve bahçelerde kullanılan mimari elemanlar Uygulama: Tarihi bir bahçede kullanılan mimari elemanların belirlenmesi | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
7 | Teknik gezi | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Peyzaj restorasyonu, peyzaj restorasyonu öncesi yapılması gereken çalışmalar. Uygulama: Tarihi bir bahçede belgeleme çalışması. | |
10 | Tarihi bahçelerde koruma sorunları. Uygulama: Tarihi bir bahçede koruma sorunlarının tespit edilmesi | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
11 | Tarihi bahçelerin korunması, onarımı ve bakımı Uygulama: Koruma sorunları tespit edilen bir bahçede koruma ve onarım önerilerinin hazırlanması | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
12 | Tarihi bahçelerde yapılmış restorasyon örneklerinin değerlendirilmesi | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
13 | Ödev sunumlarının yapılması ve değerlendirme | İlgili yayınlar, araştırma, gözlem |
14 | Ara Sınav 2 | |
15 | Konu tekrarı | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | 2 | 20 |
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 1 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | 14 | 2 | |
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 3 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 5 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 5 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|