| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Bilgi Teknolojileri | BTO1111 | 3 | 7 | 2 | 2 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mehmet Fatih Erkoç |
| Dersi Veren(ler) | Mehmet Fatih Erkoç |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının görev yapacakları okulda gerek kendi bilgisayar dersleri gerekse diğer öğretmenlerin derslerinde ihtiyaç duyabilecekleri bilişim teknolojileri konusunda farkındalık ve kullanabilme düzeyini arttırmak |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Bilişim teknolojileri ve bilgi-işlemsel düşünme; problem çözme kavramları ve yaklaşımları; algoritma ve akış şemaları; bilgisayar sistemleri; yazılım ve donanımla ilgili temel kavramlar; işletim sistemlerinin temelleri, güncel işletim sistemleri; dosya yönetimi; yardımcı programlar (üçüncü parti yazılımlar); kelime işlem programları; hesaplama/tablo/grafik programları; sunu programları; masaüstü yayıncılık; veri tabanı yönetim sistemleri; web tasarımı; eğitimde internet kullanımı; iletişim ve işbirliği teknolojileri; güvenli internet kullanımı; bilişim etiği ve telif hakları; bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki etkileri. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: • A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. • A2. Alan Eğitimi Bilgisi: Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir. • A3. Mevzuat Bilgisi: Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuata uygun davranır. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: • Beceriler (Kuramsal & Uygulamalı) 1. Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. • Beceriler (Kuramsal & Uygulamalı) 2. Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir. • Öğrenme Yetkinliği 1. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. • Öğrenme Yetkinliği 4. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. • İletişim ve Sosyal Yetkinlik 7. Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. • Alana Özgü Yetkinlik 7. Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım ve gösterip yaptırma öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, küçük sınav, ödev, proje, ara sınav ve final sınavı uygulanmaktadır. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bilişim Teknolojileri ve bilgi-işlemsel düşünme ile ilgili temel kavramları açıklar.
- Problem çözme kavram ve yaklaşımlarını açıklar.
- Bilgisayar sistemlerinin ana bileşenlerini (bilgisayarın çalışma mantığı, donanım ve yazılım kavramları, işletim sistemleri, dosya yönetimi) bilir.
- Microsoft Office Word kelime işlemci programını etkili şekilde kullanır.
- Microsoft Office Excell hesap tabloları programını etkili şekilde kullanır.
- Microsoft Office PowerPoint sunu hazırlama programını etkili şekilde kullanır.
- Microsoft Office Publisher yayın hazırlama programını etkili şekilde kullanır.
- Microsoft Office Access Masaüstü veritabanı programını etkili şekilde kullanır.
- Web tasarımı temel kavramlarını açıklar.
- İnternet'in eğitim aracı olarak kullanım uygulamalarını açıklar.
- Bilgisayar ve internet güvenliği için alınması gereken önlemleri bilir.
- Bilişim etiğini bilir.
- Bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki etkilerini bilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 | DÖÇ-10 | DÖÇ-11 | DÖÇ-12 | DÖÇ-13 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Teorik • Bilişim Teknolojileri temel kavramları (veri, bilgi, bilim, teknoloji, bilişim teknolojisi,…) • Bilgisayarların tarihçesi • Bilgisayar türleri Uygulama • Microsoft Office PowerPoint sunu hazırlama | |
| 2 | Teorik • Bilgi-işlemsel düşünme ve etkinlikleri Uygulama • Microsoft Office PowerPoint sunu hazırlama | |
| 3 | Teorik • Bilgi-işlemsel düşünme ve etkinlikleri Uygulama • Microsoft Office PowerPoint sunu hazırlama | |
| 4 | Teorik • Bilişim teknolojilerinde problem çözme yaklaşımları • Algoritma ve akış şeması Uygulama • Microsoft Office Word kelime işlemci programı | |
| 5 | Teorik • Bilgisayarın çalışma mantığı • Donanım- yazılım kavramları Uygulama • Microsoft Office Word kelime işlemci programı | |
| 6 | Teorik • İşletim sistemleri ve özellikleri ile güncel işletim sistemleri ve özellikleri • Windows işletim sisteminin kurulumu ve dosya yönetimi Uygulama • Microsoft Office Word kelime işlemci programı | |
| 7 | Teorik • Giriş çıkış birimleri, depolama üniteleri Uygulama • Microsoft Office Excell hesap tabloları | |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Vize | NA |
| 10 | Teorik • İnternet'in eğitim aracı olarak kullanım uygulamaları Uygulama • Microsoft Office Excell hesap tabloları | |
| 11 | Teorik • İnternet'in eğitim aracı olarak kullanım uygulamaları Uygulama • Microsoft Office Excell hesap tabloları | |
| 12 | Teorik • Bilgisayar ve internet güvenliği • Bilgisayar virüsleri ve korunma yöntemleri Uygulama • Microsoft Office Publisher yayın hazırlama programı | |
| 13 | Teorik • Bilişim etiği • Bilgisayar ve internetin çocuklar/gençler üzerindeki etkileri • Bilgisayarın ve internetin olumsuz/ etik dışı kullanım biçimleri Uygulama • Microsoft Office Access Masaüstü veritabanı programı | |
| 14 | Teorik • Çocukları ve gençleri, olumsuz/ etik dışı bilgisayar ve internet kullanımından koruma yöntemleri • Olumsuz/ etik dışı bilgisayar ve internet kullanımlarına doğru müdahale yöntemleri Uygulama • Microsoft Office Access Masaüstü veritabanı programı | |
| 15 | Bilgisayar virüsleri - Excel 5 | NA |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 5 |
| Ödev | 5 | 15 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | 1 | 10 |
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | 13 | 2 | |
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 5 | 3 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 1 | |
| Projeler | 1 | 10 | |
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 10 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|