| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) | 
|---|---|---|---|---|---|---|
| Tarihi Yapılarda Koruma İlkeleri | INS3931 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 | 
| Önkoşullar | Yok | 
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar | 
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe | 
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce) | 
| Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri | 
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze | 
| Dersi Sunan Akademik Birim | İnşaat Mühendisliği Bölümü | 
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Bilge Doran | 
| Dersi Veren(ler) | Bilge Doran | 
| Asistan(lar)ı | 
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; anıtların ve hızla yok olan tarihi çevrelerin önemini açıklamak, bilimsel restorasyon metotlarını öğretmek ve kendi çevrelerine duyarlı olmalarını sağlamaktır. | 
|---|---|
| Dersin İçeriği | Koruma kavramı; koruma konusundaki temel sorular / anıtlar, sitler, anıt türleri, sit türleri, korumada ölçek / tarihi yapıları belirleme ölçütleri / geleneksel binaların yapım sistemleri ve malzeme kullanımı/ geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 1, duvarlar, ayaklar, sütunlar, kemerler / geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 2 kubbeler, tonozlar / 19. Yüzyıl’da koruma kavramı, Eugene Emmanuel Viollet le duc / 20. Yüzyıl’da koruma anlayışı / Türkiye’de koruma konusunda yasal gelişim / anıtları tahrip eden nedenler / müdahale yöntemleri / ahşap yapılarda koruma ilkeleri / taş yapılarda koruma ilkeleri. | 
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | 
  | 
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok | 
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, anıtların ve sitlerin genel özelliklerini ve anıtların yapım sistemini öğrenir.
 - Öğrenci, Avrupa’daki ve Türkiye’deki koruma tarihini öğrenir.
 - Öğrenci, tarihi yapıların ve sitlerin tahrip nedenlerini öğrenir.
 - Öğrenci, tarihi yapılara müdahale tekniklerini öğrenir.
 - Öğrenci, geleneksel yapıları oluşturan elemanların isimlerini öğrenir.
 
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | 
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Koruma kavramına giriş, Koruma konusundaki temel sorular; neyi koruyoruz? Niçin koruyoruz? Nasıl koruyoruz? | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 2 | Taşınır, taşınmaz kültür varlıkları, anıt ve sit kavramları, anıt türleri, sit türleri; doğal, tarihi ,arkeolojik ,kırsal, kentsel ve karma sitler, korumada ölçek; tek yapı, külliye, sokak, mahalle ve kent ölçeği | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 3 | Tarihi yapıları belirleme ölçütleri: tarihi belge,özgünlük, sanat-estetik,eskilik-zaman, teklik, çokluk,işlevsellik, homojenlik değerleri | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 4 | Geleneksel binalarda yapım sistemi ve malzeme, taş ve ahşap yapılar | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 5 | Geleneksel yapıların taşıyıcı elemanları 1; duvarlar, ayaklar, sütunlar, kemerler | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 6 | Geleneksel yapıların örtü biçimleri; kubbeler, tonozlar, kubbeye geçiş biçimleri, tonoz çeşitleri | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 7 | 19. Yüzyıl’da koruma kavramı ve Eugene Emmanuel Viollet le duc; stilistik rekompozisyon anlayışı, romantik görüş, tarihi restorasyon anlayışı | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | 1. Ara Sınav | |
| 10 | Türkiye’de koruma kavramının gelişimi, Osmanlı dönemindeki ilk koruma yasaları (I. Asar-Atika, 2. Asar-ı Atika, 3. Asar-ı Atika, 4. Asar-ı Atika yasaları), Cumhuriyet Dönemi’nde koruma yasaları | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 11 | Anıtları tahrip eden nedenler, yapının konumundan, zemininden, strüktür tasarımından, hatalı malzeme kullanımından, hatalı onarımlardan doğal nedenlerden, felaketlerden ve insanlardan kaynaklanan nedenler | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 12 | Müdahale –onarım yöntemler; sağlamlaştırma, tamamlama, yeni işlev verme, uyum değişiklikleri, temizleme-ayıklama, taşıma, yeniden yapım ve kopyalama (Yıl içi Sınavı) | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 13 | Dünya kültür mirası" kavramı, "Türkiye'den Dünya Kültür Mirası Listesi"ne giren eserler | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 14 | Restorasyon uygulamalarından örnekler üzerinden ahşap yapılarda onarım prensipleri | Ders notlarında ilgili bölüm | 
| 15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | |
| 16 | Final | 
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı | 
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 10 | 
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 50 | 
| Final | 1 | 40 | 
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü | 
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 10 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 6 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok | 
|---|