Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması 1 | END2972 | 4 | 6 | 4 | 0 | 0 |
Önkoşullar | MAT1320 Lineer Cebir |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Endüstri Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ Matematik Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Endüstri Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Tufan Demirel |
Dersi Veren(ler) | Tufan Demirel, Vildan Çetinsaya Özkır |
Asistan(lar)ı | Ali DEĞİRMENCİ |
Dersin Amacı | Yöneylem Araştırmasındaki modelleme ve karar verme kavramının, genel metodolojilerin ve çözüm prosedürlerinin öğretilmesi ve bu bilgiler kullanılarak yönetimin politika ve faaliyetlerinin bilimsel olarak tespit edilmesinin sağlanmasıdır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Karar Vermede Sayısal Yöntemlere Giriş;Doğrusal Progralamada Formülasyon ve Grafik Çözüm Yöntemi;Doğrusal Programlama uygulamaları; Grafik Çözümde Duyarlılık Analizi; Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi);Simpleks Yöntemindeki Özel Durumlar;Doğrusal Programlamada Dualite ve Duyarlılık Analizi;Doğrusal Programlamada Ulaştırma (transport) Modeli, Atama Modeli ve Taşıma Modeli; Tamsaılı Doğrusal Programlama ve Çözüm Yöntemleri, Dal ve Sınır Algoritması |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | |
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, optimizasyon kavramını bilir.
- Öğrenci, doğrusal modeller ve doğrusal programlama hakkında bilgi kazanır.
- Öğrenci, gerçek yaşam problemlerinin doğrusal modelini oluşturma yeteneğini kazanır.
- Öğrenci, matematiksel modellerin en iyi çözümlerini bulma yeteneğini kazanır.
- Öğrenci, gerçek yaşamdaki değişiklikleri model üzerinde analiz etme yeteneği kazanır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karar Vermede Sayısal Yöntemlere Giriş;Yöneylem Araştırmasının Bilimsel ve Sanatsal Yönünün Ortaya Konulması;Karar Verme ve Model Kavramının İncelenmesi; Yöneylem Araştırması Etüdündeki Adımlar | Ders Notları Bölüm 1 |
2 | Doğrusal Programlamada Formülasyon ve Grafik Çözüm Yöntemi; Matematiksel Bir Modelin Kurulma Sürecinin İncelenmesi; Basit Bir vakıanın Doğrusal Programlama Modelinin Kurulması ve modelin grafik çözümünün yapılması ve grafik çözüm prosedürünün açıklanması | Ders Notları Bölüm 2 |
3 | Grafik Çözüm prosedüründe karşılaşılan bazı özel durumların incelenmesi Doğrusal Programlama Uygulamaları ve problemlerin formüle edilmesi; Üretim Planlaması; ürün karışımı;personel atama, portföy seçimi gibi farklı konularda doğrusal programala modellerinin kurulması | Ders Notları Bölüm 2 |
4 | Grafik Çözümde Duyarlılık Analizi;Sağ taraf değerleri için duyarlılık analizi;Sağ taraf değişimi için çözüm;Amaç fonksiyonu katsayılarındaki değişimler | Ders Notları Bölüm 2 |
5 | Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi);Bir DP Modelinin Standart Formu ve Temel Çözümü; Standart DP modelinin özelliklerinin açıklanması; Temel Çözümün Belirlenmesi | Ders Notları Bölüm 2 |
6 | Doğrusal Programlamada Cebirsel Çözüm (Simpleks Yöntemi); Simpleks Yöntemine giriş Simpleks algoritmasının hesaplama detaylarının Açıklanması | Ders Notları Bölüm 2 |
7 | Suni Başlangıç Çözüm; M Tekniğinin (Ceza Yöntemi) Açıklanması; İki Aşamalı Yöntem | Ders Notları Bölüm 2 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Suni Başlangıç Çözüm; M Tekniğinin (Ceza Yöntemi) Açıklanması; İki Aşamalı Yöntem :Laboratuvar Saati(GAMS) | Ders Notları Bölüm 2 |
10 | Doğrusal Programlamada Ulaştırma(transport) Modeli; Ulaştırma Modelinin Tanımı; Ulaştırma Modelinin Bir Doğrusal Model Olarak Formüle Edilmesi | Ders Notları Bölüm 2 |
11 | Ulaştırma Algoritmasının Açıklanması; Başlangıç Çözümü Belirleme Yöntemleri; Transport yöntemi | Ders Notları Bölüm 3 |
12 | Atama Modeli ve Çözüm Yöntemi | Ders Notları Bölüm 3 |
13 | Tamsaylı Doğrusal Programlama; Çözüm Yöntemleri; Dal ve Sınır Algoritması | Ders Notları Bölüm 4 |
14 | Tamsaylı Doğrusal Programlama; Çözüm Yöntemleri; Dal ve Sınır Algoritması | Ders Notları Bölüm 4 |
15 | Ulaştırma Modelinin Optimum Çözümü ve Çarpanlar Yönteminin Simpleks Yöntemle Açıklanması; | Ders Notları Bölüm 5 |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 2 | 20 |
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 4 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 25 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|