Mimarlık ABD Mimari Tasarım Doktora Programı
Genel Bilgiler
Programı Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programın Türü | Doktora Programı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Vizyon | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Misyon | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Bu program, Doktora seviyesinde öğrenim veren bir programdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Mimarlık ABD Mimari Tasarım Doktora Programı alanında Doktora Derecesi almaya hak kazanmaktadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitim Türü | Tam zamanlı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kayıt Kabul Koşulları | Doktora/sanatta yeterlik programları için başvuran bütün adayların genel başarı notu, ALES puanının %50’si, lisans ve/veya yüksek lisans AGNO’sunun %10’u ve giriş sınavı notunu %40’ı dikkate alınarak hesaplanır. Doktora/sanatta yeterlik programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı istenmediği durumlarda genel değerlendirme sisteminde lisans AGNO ve giriş sınavı başarı notunun yüzdelik etkisi, ilgili mevzuat kapsamında belirlenen minimum değerlerden az olmamak kaydıyla ilgili anabilim/anasanat dalı kurulunun görüşü ve ilgili Enstitü Kurulunun onayı ile Senato tarafından belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Önceki Öğrenmenin Tanınması | Yatay geçişle veya yükseköğretim kurumlarının lisansüstü programlarından ilişik kesilme sebebiyle ayrılmış ve lisansüstü programlarımıza kaydolan öğrencilerin, daha önce lisansüstü seviyesinde almış olduğu dersin başarı notunun başvurduğu program düzeyi için geçerli olan minimum başarı notunu sağlaması durumunda en fazla 3 (üç) ders ilgili anabilim/anasanat dalının tanımlamış olduğu seçmeli ve/veya zorunlu ders yüküne sayılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece Gereklilikleri Ve Kurallar | Doktora/sanatta yeterlik programlarına tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için; Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez izleme raporları ve tez çalışmasından oluşur. Program, bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az 240 AKTS kredisinden oluşur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Tanımı | Mimari Tasarım doktora programının amacı; mimarlık, tasarım ve kentsel tasarım arasındaki disiplinlerarası ilişkiyi,mimari tasarımda çağdaş kuram ve yaklaşımları,kent ve kentsel mekan bağlamında araştırmak, irdelemek ve yorumlamak, akademik platformda kullanabilme yetisinin kazandırılmasıdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Eğitim Amaçları | Amaçlar | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezunların Mesleki Profili | Eğitimin sonunda öğrenciye kazandırılması amaçlanan;mimari tasarımda çağdaş kuram ve yaklaşımları,kent ve kentsel mekan bağlamında irdeleyerek bunu gerek profesyonel uygulamalarda gerekse akademik platformda kullanabilme yetisinin kazandırılmasıdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir Üst Dereceye Geçiş | Bu programdan mezun olan öğrenciler, uzmanlık alanlarına bağlı olarak doktora sonrası programlara başvurabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınavlar, Değerlendirme Ve Notlandırma |
(1) Öğrenci, kayıt yaptırdığı dersin en az %70’ine devam etmek zorundadır. (2) Bir yarıyıl içinde her ders için en az iki başarı ölçümü yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan en az biri mutlaka yazılı sınav şeklinde yapılmalıdır. Tek sınav yapılması durumunda diğer değerlendirme ödev, proje, eskiz, laboratuar raporu veya benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir. (3) Yarıyıl sonunda dersin bütünüyle ilgili bir sınav yapılır. İlgili dersin öğretimüyesince, öğrenciye aldığı her ders için, yarıyıl içi çalışmaların %40-%60 ve yarıyıl sonu sınav notunun %60-%40’ı dikkate alınarak başarı notu hesaplanır. F0 notu hariçbaşarısızlık durumunda öğrenciye akademik takvimde belirlenen tarihlerde bütünleme sınavı hakkı tanınır. (4) Başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır: a)
b) Ayrıca aşağıdaki harf notlarından; 1) G: Geçer/Başarılı, 2) K: Kalır/Başarısız, 3) M: Muaf, 4) E: Eksik olarak tanımlanır. (5) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az BB (3.00) olması gerekir. (6) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 3.00 olması gerekir (7) Bir dersten CB, CC, DC, DD, FD, FF ve F0 harf notunu alan öğrenci, bu dersten başarısız sayılır. Bu notlar AGNO hesabına katılır. (8) G (Geçer/Başarılı) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir. K (Kalır/Başarısız) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir. M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek enstitü yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilir. G, K ve M notları AGNO hesabına katılmaz. E (Eksik) notu, öğrencinin devam ettiği ders için öğretim üyesi tarafından otomasyon sistemine girilemeyen notu ifade eder. Bu notlar enstitü yönetim kurulu kararı ile sisteme işlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezuniyet Koşulları | Doktora/sanatta yeterlik programlarına tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için; Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, en az 3 tez izleme ara raporu, en az 240 AKTS kredisi ve mezun olunmak istenilen dönemde tez ve uzmanlık alan dersinin seçilmiş olması gerekmektedir. sağlanması gerekir. |
Program Çıktıları
- Bir akademik araştırmayı eleştirel bir düşünce ile yorumlayabilme, karşıt görüşleri değerlendirebilme, kategorik sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi kazandırma.
- Bilimsel yöntem ve teknolojileri kullanarak önermeyi sınama, sorunlara uzman bir tavır ve yaratıcı bir düşünce sistematiği ile çözüm üretebilme.
- Mimari Tasarım konusunda bir araştırmayı önerme, mevcut bilgileri arama, ulaşma ve derleyerek elde ettiği sonuçları yeni bir araştırmaya yol gösterici yönde kullanma yetisi edinme.
- Mimari tasarımın kuramsal ve kılgısal alanlarında, ulusal ve uluslararası platformlarda, sunum ve iletişim teknolojilerini kullanarak etkin sözlü, yazılı ve görsel ürünlerle destekleyerek iletişim kurabilme.
- Mimari tasarım konusunda uzmanlaşma ve ilgili alanda kuramsal ve uygulamaya yönelik çalışmaların akademik düzeyde gerçekleştirebilme, tasarıma ilişkin bir konunun araştırma mantığını ve yöntemini kavrama.
- Doğal, yapma ve sosyal çevre ilişkilerini irdeleme, kavrama ve bilgiye dönüştürme, çevre ile insan arasındaki etkileşimi anlama becerisi
- Sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında doğal, kültürel ve yapay kaynak ve alanların korunması, sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturulmasını kavrama.
- Farklı disiplinlerle ilişki içinde araştırma, analiz ve yorum yapabilme, disiplinlerarası bir çalışmayı yürütebilme becerisi.
- Araştırma ve yayın alanında doğru bilimsel norm ve standartları kullanmak, etik ilkeler konusunda gerekli bilgi ve davranış biçimini kazandırmak
- İnsan-çevre ilişkisi çerçevesinde mimari tasarım sürecinin tüm aşamalarını irdeleyebilme becerisi
Müfredat
1.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0001 | Seçmeli 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0002 | Seçmeli 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0003 | Seçmeli 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0004 | Zorunlu 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
30 Toplam: | |||||||
1.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0005 | Seçmeli 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0006 | Seçmeli 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0007 | Zorunlu 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5004 | Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2.5 | |
MIM6001 | Seminer | 0 | 2 | 0 | 0 | 5 | |
30 Toplam: | |||||||
2.Yıl - Güz-Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 40 | |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
60 Toplam: | |||||||
3.Yıl - Güz-Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 40 | |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
60 Toplam: | |||||||
4.Yıl - Güz-Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 40 | |
MIM6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
60 Toplam: | |||||||
240 Program Toplam AKTS: | |||||||
Zorunlu Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM5408 | Mimari Tasarım ve Uygulama 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5409 | Mimari Tasarım ve Uygulama 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5416 | Tasarım Kuram ve Yöntemleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5411 | Mimarlıkta Biçimlerin Oluşma Etkenleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6401 | Doğal Çevre - Mimari Tasarım İlişkisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6404 | Görsel Çevrede Etki Çözümlemesi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6409 | Sosyal Çevre - Mimari Tasarım İlişkisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6410 | Mimari Tasarımda Ergonomik Faktörler Ve Ergonomi Teknikleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6411 | Kamusal Alanlarda Mekansal Kalitenin Ölçülmesi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
Seçmeli Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
MIM5402 | Bağlam Tasarım İlişkisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5403 | Bina Değerlendirme | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5405 | Mekan Analizleri 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5406 | Mekan Analizleri 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5407 | Mimari Eleştiri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5415 | Tarihi Çevre-Tasarım İlişkisinde Yöntem ve Nitelik Sorunları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5417 | Yapıda Bölgesel ve Çevresel Koşullar | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5418 | Yapma Çevre - Mimari Tasarım İlişkisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5413 | Özürlü Ve Yaşlılar İçin Mimari Tasarım İlkeleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5419 | Mimari Tasarımda Kavramsal Düşünme ve Söylem İlişkisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM5420 | Mimari Tasarım Düşüncesinde Eskiz | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6402 | Ekoloji - Tasarım İlişkisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6403 | Eski Kent Dokusunda Tasarım İlkeleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6405 | Mekanın Sosyolojisi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6406 | Mimari Psikoloji | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6407 | Turizm Amaçlı Yerleşme ve Yapılanmada Makro Ve Mikro Ölçekte Progr. ve Planlama İlkeleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6408 | Herkes İçin Tasarım | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
MIM6412 | Felsefede Mekan Tartışmaları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 |
Ders & Program Çıktıları Matrisi
Program Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Ders Adı | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
MIM6000 | Doktora Tezi | 1 | - | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
MIM6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | - | - | - |
MIM6000 | Doktora Tezi | 1 | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - | - |
MIM6404 | Görsel Çevrede Etki Çözümlemesi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
MIM6401 | Doğal Çevre - Mimari Tasarım İlişkisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
MIM6409 | Sosyal Çevre - Mimari Tasarım İlişkisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
MIM6410 | Mimari Tasarımda Ergonomik Faktörler Ve Ergonomi Teknikleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - | - | 1 | 1 | 1 |
MIM6411 | Kamusal Alanlarda Mekansal Kalitenin Ölçülmesi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
MIM6406 | Mimari Psikoloji | 1 | - | 1 | - | - | 1 | - | 1 | 1 | 1 |
MIM6402 | Ekoloji - Tasarım İlişkisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
MIM6407 | Turizm Amaçlı Yerleşme ve Yapılanmada Makro Ve Mikro Ölçekte Progr. ve Planlama İlkeleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
MIM6403 | Eski Kent Dokusunda Tasarım İlkeleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
MIM6405 | Mekanın Sosyolojisi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
MIM6408 | Herkes İçin Tasarım | - | 1 | 1 | - | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
MIM6412 | Felsefede Mekan Tartışmaları | 1 | 1 | - | - | - | - | - | 1 | - | - |
MIM6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | - |
MIM6000 | Doktora Tezi | 1 | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - | - |
MIM6000 | Doktora Tezi | 1 | - | 1 | - | 1 | 1 | - | - | - | - |
Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikleri Çerçevesi (TYYÇ) ve Program Çıktısı (PÇ)İlişki Matrisi
BİLGİ | BECERİLER | YETKİNLİKLER | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | Uygulamalı | Kavramsal/Bilişsel | Uygulamalı | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |
PÇ-1 | X | X | X | X | ||||
PÇ-2 | X | X | X | X | ||||
PÇ-3 | X | X | X | X | ||||
PÇ-4 | X | X | X | |||||
PÇ-5 | X | X | X | X | ||||
PÇ-6 | X | X | X | |||||
PÇ-7 | X | X | X | X | ||||
PÇ-8 | X | X | X | |||||
PÇ-9 | X | X | X | |||||
PÇ-10 | X | X | X |