| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Engelsiz Mimari | MIM3142 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Aslı Sungur |
| Dersi Veren(ler) | Aslı Sungur |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Herkes için tasarım konusunda farkındalık yaratılması, yenilikçi uygulamaların yapılabilmesi için teorik temelin oluşturularak bu temelin mimari tasarımlarda kullanılmasının desteklenmesi. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Farklı insanlık halleri bilgisi; uygun hitap ve dil; engel türleri ve tasarımla ilişkilendirilmeleri; herkes için tasarım ile bağlantılı kavram ve tanımlar; tasarımla ilgili ölçü ve boyutlar; Ulaşım; Dolaşım; rekreasyon alanları; evrensel tasarım ilkeleri ve uygulamaları; kapsayıcı tasarım ve iyi örnekler; kamu yapılarında ulaşılabilirlik; Kontrol listesi ve ulaşım denetimi sistemleri. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- 1. Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: bilgilere ulaşma, değerlendirme, kayıt, uygulama, soyut düşünceleri ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme gibi ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi
- 2. Grafik Anlatım Becerisi: Uygun sunumlar yapmak için iki ve üç boyutlu el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin de kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını biçimsel olarak ifade edebilme becerisi
- 3. Yasal Sorumluluklar, Etik ve Mesleki Hükümler: Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskan yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlamak
- 6. Biçimsel Kompozisyon ve Tasarım Becerileri: mimari ve kentsel tasarımda görsel algı ve düzenleme sistemlerinin oluşum, gelişim ve uygulamalarını anlamak ve Temel mimari ilkeleri bina, iç mekân ve yerleşim tasarımı düzeyinde uygulayabilme becerisi.
- 7. Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlerin tasarımında temel ilkeleri anlamak ve sürdürülebilirliğin mimari ve kentsel tasarım kararlarında yapay kaynakların korunması ve sağlıklı bina ve yerleşimlerin oluşturabilmek.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Özürlü Kişilere Sosyal ve Terminolojik yaklaşım- Engellilik Türleri | NA |
| 2 | Farklı insanlık halleri ve tasarım ilişkisi | NA |
| 3 | Ulaşılabilir tasarımla ilgili tanımlar- Antropometrik Ölçüler | NA |
| 4 | Yasal düzenlemeler | NA |
| 5 | Dış Mekan tasarımı: Ulaşım | NA |
| 6 | Dış Mekan tasarımı: Dolaşım | NA |
| 7 | Dış Mekan tasarımı: Rekreasyon alanları | NA |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Yarıyıl içi (Vize) Sınavı | NA |
| 10 | YAPI TASARIMI: Geçiş Yolları- Koridorlar- Yüzeyler | NA |
| 11 | YAPI TASARIMI: Seviye Farkları- Merdivenler- Rampalar-Asansörler | NA |
| 12 | YAPI TASARIMI: Tuvaletler ve Banyolar- Mutfaklar | NA |
| 13 | YAPI TASARIMI: Telefonlar, Çeşmeler, Su Soğutucular-Alarmlar- Bilgi ve İşaret Levhaları- Renk seçimi, Aydınlatma ve akustik- Engelliler için yangın güvenliği ve acil çıkışlar | NA |
| 14 | Erişilebilir/ulaşılabilir Tasarım ve Kapsayıcı Tasarım- evrensel tasarım- yardımcı teknoloji | NA |
| 15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | NA |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | 1 | 30 |
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 2 | |
| Laboratuar | 0 | 0 | |
| Uygulama | 0 | 0 | |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | 0 | 0 | |
| Ödev | 0 | 0 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 | |
| Projeler | 1 | 25 | |
| Sunum / Seminer | 0 | 0 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|