| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mimari Tasarım Kültür Bağlam | MIM3531 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Senem Kaymaz |
| Dersi Veren(ler) | Senem Kaymaz |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Mimari tasarım pratiğinin bağlam ve kültür ile ilişkisinin kavramsallaştırılmasını amaçlar. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Boşluğun Kavranışı; Bağlamsal Uygunluk; Kültürel Süreklilik; Ütopik Yaklaşımlar; Tarihi Çevrelerde Yapılan Tasarımlar; Soyut Kavrayışlar; Tasarlanmamış Çevrelerde Bağlam |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bağlam ve kültürün yorumlanmasının mimari tasarımda bir kavrayış olarak geliştirilmesini sağlamak
- Bağlam ve kültürün tasarım pratiği boyunca statik olmayan, ancak tarihsel ve sürekli olan bir anlayış olarak ele alınmasının gerekliliğini kavratmak
- Yerin biricikliğini ve içindeki bağlamın tasarlama pratiği sırasında açığa çıkarılması gereken bir olgu olduğunu kavratmak
- Tarihsel bir perspektif boyunca tasarım pratiğinin kültürün sürekliliğini sağlama konusundaki rolünü kavramak
- Boşluk, mekan ve yer kavramlarının tasarım tarihindeki ilişkisel dönüşümlerini kavramak
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin yürütülüş biçiminin tartışılması | |
| 2 | Mimari tasarlama pratiğinde boşluğun kavranışı, mekanın yaratılması, yerin hissedilmesi; Bağlamsal uygunluk ve kültürel süreklilik kavramlarının irdelenmesi | |
| 3 | Mimari tasarlama pratiği içinde kültür ve bağlamın yeri: Bağlam ve kültürün yorumlanmasının mimari tasarımda bir kavrayış olarak geliştirilmesi ve mimari tasarımın bağlamsal ve kültürel bir pratik olarak kavranması | |
| 4 | Mimari tasarım pratiğini etkileyen bilgi türleri: Doğal, yapay, kentsel, tarihsel, sosyal, ideolojik, ekonomik, teknolojik, yasal, küresel, bölgesel, yerel, coğrafi… Tasarım sürecinde bu bilgilerin ayrıştırılması | |
| 5 | Farklı kültürlerde ve bağlamlarda yer alan mimari tasarım yaklaşımlarının örnekler üzerinden değerlendirilmesi | |
| 6 | Konu üzerine üretilen ütopik yaklaşımlar, manifestolar, kavramlar | |
| 7 | Eskiz çalışması/Tasarım pratiği: 1-[Ayrıştırma] Tasarım pratiğinde bağlamı oluşturan parçaların ayrıştırılması, çözümlenmesi, görünür hale getirilmesi 2-[Kavramsallaştırma] Tasarımı etkileyen kavramların diagramlaştırılması; Tasarıma dair bir/birkaç kavram haritasının çıkarılması 3-[Yeniden bir araya getirme] Bağlamı oluşturan parçaların –yeni tasarımla- biraraya getirilmesi | |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Tasarım, kültür ve bağlam ilişkisinde ortaya çıkan yeni soyut kavrayışlar, sorunlar, potansiyeller | |
| 10 | Tasarım, kültür ve bağlam ilişkisinde ortaya çıkan yeni soyut kavrayışlar, sorunlar, potansiyeller | |
| 11 | Tasarlanmamış -veya kendiliğinden oluşmuş- çevrelerde bağlam ve kültürün irdelenmesi | |
| 12 | Öğrenci sunumları ve tartışma (1): Bir mimari projeyi içinde yer aldığı bağlamına ve kültürüne yaklaşımı bakımından irdeleme | |
| 13 | Öğrenci sunumları ve tartışma (2): Bir mimari projeyi içinde yer aldığı bağlamına ve kültürüne yaklaşımı bakımından irdeleme | |
| 14 | Öğrenci sunumları ve tartışma (3): Bir mimarın farklı projelerindeki tasarım yaklaşımlarında bağlam ve kültür kavrayışlarının sorgulanması | |
| 15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 10 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 |
| Sunum/Jüri | 1 | 10 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 20 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 14 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 10 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 1 | 10 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 10 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|