Şehir ve Bölge Planlama ABD Şehir Planlama Doktora Programı
Genel Bilgiler
Programı Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü | |||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programın Türü | Doktora Programı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Vizyon | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Misyon | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Bu program, Doktora seviyesinde öğrenim veren bir programdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece | Bu programı başarıyla tamamlayan öğrenciler, Şehir ve Bölge Planlama ABD Şehir Planlama Doktora Programı alanında Doktora Derecesi almaya hak kazanmaktadırlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Eğitim Türü | Tam zamanlı | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kayıt Kabul Koşulları | Doktora/sanatta yeterlik programları için başvuran bütün adayların genel başarı notu, ALES puanının %50’si, lisans ve/veya yüksek lisans AGNO’sunun %10’u ve giriş sınavı notunu %40’ı dikkate alınarak hesaplanır. Doktora/sanatta yeterlik programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı istenmediği durumlarda genel değerlendirme sisteminde lisans AGNO ve giriş sınavı başarı notunun yüzdelik etkisi, ilgili mevzuat kapsamında belirlenen minimum değerlerden az olmamak kaydıyla ilgili anabilim/anasanat dalı kurulunun görüşü ve ilgili Enstitü Kurulunun onayı ile Senato tarafından belirlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Önceki Öğrenmenin Tanınması | Yatay geçişle veya yükseköğretim kurumlarının lisansüstü programlarından ilişik kesilme sebebiyle ayrılmış ve lisansüstü programlarımıza kaydolan öğrencilerin, daha önce lisansüstü seviyesinde almış olduğu dersin başarı notunun başvurduğu program düzeyi için geçerli olan minimum başarı notunu sağlaması durumunda en fazla 3 (üç) ders ilgili anabilim/anasanat dalının tanımlamış olduğu seçmeli ve/veya zorunlu ders yüküne sayılabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Kazanılan Derece Gereklilikleri Ve Kurallar | Doktora/sanatta yeterlik programlarına tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için; Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, tez izleme raporları ve tez çalışmasından oluşur. Program, bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla en az 240 AKTS kredisinden oluşur. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Tanımı | Adayların, şehir ve bölge planlama disiplinin interdisipliner yapısı ile örtüşecek şekilde, başta mekan olmak üzere, çevre, toplum, ekonomi, hukuk ve politika gibi konu başlıkları altında, kentsel tasarım ölçeğinden ülke ve bölge planlama ölçeğine uzanan geniş bir yelpazede araştırma yapmalarına olanak sunan bir programdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Program Eğitim Amaçları | Amaçlar | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezunların Mesleki Profili | Doktora programından mezun öğrenciler akademisyen olmalarının yanı sıra kamu ve özel teşebbüslerde de araştırmacı olarak çalışma olanakları bulabilmektedir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Bir Üst Dereceye Geçiş | Bu programdan mezun olan öğrenciler, uzmanlık alanlarına bağlı olarak doktora sonrası programlara başvurabilirler. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Sınavlar, Değerlendirme Ve Notlandırma |
(1) Öğrenci, kayıt yaptırdığı dersin en az %70’ine devam etmek zorundadır. (2) Bir yarıyıl içinde her ders için en az iki başarı ölçümü yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan en az biri mutlaka yazılı sınav şeklinde yapılmalıdır. Tek sınav yapılması durumunda diğer değerlendirme ödev, proje, eskiz, laboratuar raporu veya benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir. (3) Yarıyıl sonunda dersin bütünüyle ilgili bir sınav yapılır. İlgili dersin öğretimüyesince, öğrenciye aldığı her ders için, yarıyıl içi çalışmaların %40-%60 ve yarıyıl sonu sınav notunun %60-%40’ı dikkate alınarak başarı notu hesaplanır. F0 notu hariçbaşarısızlık durumunda öğrenciye akademik takvimde belirlenen tarihlerde bütünleme sınavı hakkı tanınır. (4) Başarı notları aşağıdaki şekilde tanımlanır: a)
b) Ayrıca aşağıdaki harf notlarından; 1) G: Geçer/Başarılı, 2) K: Kalır/Başarısız, 3) M: Muaf, 4) E: Eksik olarak tanımlanır. (5) Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az BB (3.00) olması gerekir. (6) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış sayılabilmesi için AGNO’sunun en az 3.00 olması gerekir (7) Bir dersten CB, CC, DC, DD, FD, FF ve F0 harf notunu alan öğrenci, bu dersten başarısız sayılır. Bu notlar AGNO hesabına katılır. (8) G (Geçer/Başarılı) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarılı/yeterli olma durumu gösterir. K (Kalır/Başarısız) notu, alınan dersten veya eğitim-öğretim faaliyetlerinden başarısız/yetersiz olma durumu gösterir. M (Muaf) notu, öğrencinin daha önce almış olduğu ve/veya denklikleri kabul edilerek enstitü yönetim kurulu kararları ile muaf olunan dersler için verilir. G, K ve M notları AGNO hesabına katılmaz. E (Eksik) notu, öğrencinin devam ettiği ders için öğretim üyesi tarafından otomasyon sistemine girilemeyen notu ifade eder. Bu notlar enstitü yönetim kurulu kararı ile sisteme işlenir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezuniyet Koşulları | Doktora/sanatta yeterlik programlarına tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için; Program, toplam 21 (yirmi bir) krediden az olmamak koşuluyla, en az 7 (yedi) ders, Seminer dersi, Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, en az 3 tez izleme ara raporu, en az 240 AKTS kredisi ve mezun olunmak istenilen dönemde tez ve uzmanlık alan dersinin seçilmiş olması gerekmektedir. sağlanması gerekir. |
Program Çıktıları
- Analitik düşünme: Şehir planlama doktora düzeyinin gerektirdiği niceliksel ve niteliksel analizleri yapabilme
- Eleştirel düşünme: Şehir planlama alanında doktora düzeyinde yaratıcı düşünceyi geliştirebilme, kavramsallaştırma yapabilme
- Süreç yönetimini algılayabilme: Analiz-sentez, planlama, karar verme, inisiyatif kullanma süreçlerini şehir planlama doktora düzeyinin gerektirdiği kapsamda algılayabilme ve kullanabilme
- Seçeneklere açık olma: Şehir planlama alanında doktora düzeyinde farklı planlama kuramlarını ve uygulamalarını dikkate alabilme; toplumun değişik kesimlerinin görüş ve taleplerini değerlendirebilme; planlama ilkelerinden ödün vermeden esnek olabilme, günceli izleme
- Meslek alanını tanımak için gereken bilgiye sahip olma: Şehir planlama doktora düzeyinin gerektirdiği kapsamda kent, planlama ve tasarım konularını algılayabilme
- Şehircilik ilkeleri, planlama esasları ve kamu yararı kavramlarını özümseme ve doğal, kültürel, mekânsal ve sosyo-ekonomik sürdürülebilirlik kavramlarını kullanarak şehir planlama doktora düzeyinin gerektirdiği kapsamda uygulayabilme
- Bilim alanındaki (planlama tarihi, kuramı ve planlamanın yasal, kurumsal ve politik bağlamı içinde) geçmiş ve güncel tüm temel kavramları özümseyebilme
- Teknoloji kullanabilme: Güncel teknolojiyi şehir planlama doktora düzeyinin gerektirdiği düzeyde kullanabilme
- Etik değerlere saygı: Araştırmalarında evrensel bilim alanının; meslek alanı uygulamalarında ise mesleki etik norm ve standartların gerektirdiği değerlere uygun davranabilme
- Eğitimin yaşam boyu devam eden bir süreç olduğunu kavrama ve meslektaşlarıyla kurumsal birlikteliği sürdürebilme
Müfredat
1.Yıl - Güz Yarıyılı | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0001 | Seçmeli 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0002 | Seçmeli 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0003 | Seçmeli 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0004 | Zorunlu 1 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
30 Toplam: | |||||||
1.Yıl - Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SEC0005 | Seçmeli 4 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0006 | Seçmeli 5 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SEC0007 | Zorunlu 2 | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6001 | Seminer | 0 | 2 | 0 | 0 | 5 | |
SBP5004 | Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik | 2 | 0 | 0 | 2 | 2.5 | |
30 Toplam: | |||||||
2.Yıl - Güz-Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SBP6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
SBP6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 40 | |
60 Toplam: | |||||||
3.Yıl - Güz-Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SBP6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
SBP6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 40 | |
60 Toplam: | |||||||
4.Yıl - Güz-Bahar Yarıyılı | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SBP6003 | Uzmanlık Alan Dersi | 5 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
SBP6000 | Doktora Tezi | 0 | 1 | 0 | 0 | 40 | |
60 Toplam: | |||||||
240 Program Toplam AKTS: | |||||||
Seçmeli Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SBP6115 | Yöntembilim | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6116 | Sanayi Coğrafyası ve Planlaması | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6113 | Toplumsal Hareketler | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6102 | Ekolojik Planlama | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6117 | Sosyal Sermaye ve Planlama | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6101 | Anadolu Türk Şehri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP5110 | Türkiye'de Ekonomik Coğrafya-Politika ve Planlama | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6107 | Küreselleşme ve Küresel Kentler | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6104 | Eşik Analizi Yöntemleri | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6112 | Şehirsel Merkezlerde Desantralizasyon | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6105 | İstanbul'un Mekansal Dinamikleri Planlama ve Kentsel Tasarım Konuları | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6114 | Yaratıcı Kentler | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6106 | Kentsel Yoksulluk, Toplumsal ve Siyasal Katılım | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6182 | Kentsel Mekan ve İnsan Faktörü | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6118 | Bilgi Çağında Planlama | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6601 | Bütüncül Planlamada Alternatif Bakışlar | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6119 | Metropoliten Yönetim ve Mekansal Planlama | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6602 | İlişkisel Ekonomi Perspektifinden Sektörel Yığılmalar | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6603 | Kentleşme, Kentsel Bütünleşme ve Göç Olgusu | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6120 | Kültürel Miras Etki Değerlendirmesi | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
Zorunlu Dersler | |||||||
Kodu | Önk. | Ders Adı | Ders | Uygulama | Laboratuar | Yerel Kredi | AKTS |
SBP6110 | Sosyo-Ekonomik Değişim ve Kentleşme | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 | |
SBP6109 | Planlama Tarihi ve Planlamada Yeni Kuramsal Tartışmalar | 3 | 0 | 0 | 3 | 7.5 |
Ders & Program Çıktıları Matrisi
Program Çıktıları | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Ders Adı | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
SBP6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6115 | Yöntembilim | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6116 | Sanayi Coğrafyası ve Planlaması | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6113 | Toplumsal Hareketler | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6102 | Ekolojik Planlama | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6117 | Sosyal Sermaye ve Planlama | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6101 | Anadolu Türk Şehri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP5110 | Türkiye'de Ekonomik Coğrafya-Politika ve Planlama | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6107 | Küreselleşme ve Küresel Kentler | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6114 | Yaratıcı Kentler | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6106 | Kentsel Yoksulluk, Toplumsal ve Siyasal Katılım | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6104 | Eşik Analizi Yöntemleri | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6112 | Şehirsel Merkezlerde Desantralizasyon | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6105 | İstanbul'un Mekansal Dinamikleri Planlama ve Kentsel Tasarım Konuları | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6110 | Sosyo-Ekonomik Değişim ve Kentleşme | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6109 | Planlama Tarihi ve Planlamada Yeni Kuramsal Tartışmalar | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6111 | Soylulaşma ve Kent | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
SBP6000 | Doktora Tezi | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Türkiye Yüksek Öğretim Yeterlilikleri Çerçevesi (TYYÇ) ve Program Çıktısı (PÇ)İlişki Matrisi
BİLGİ | BECERİLER | YETKİNLİKLER | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | Uygulamalı | Kavramsal/Bilişsel | Uygulamalı | Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme yetkinliği | Öğrenme Yetkinliği | İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alana Özgü Yetkinlik | |
PÇ-1 | X | X | X | X | ||||
PÇ-2 | X | X | X | X | X | |||
PÇ-3 | X | X | X | X | X | X | X | |
PÇ-4 | X | X | X | X | X | X | X | |
PÇ-5 | X | X | X | X | X | X | ||
PÇ-6 | X | X | X | X | X | |||
PÇ-7 | X | X | X | X | ||||
PÇ-8 | X | X | ||||||
PÇ-9 | X | X | X | X | X | |||
PÇ-10 | X | X | X | X |