Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Koruma Kavramları | RES1041 | 2 | 5 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Mimari Restorasyon Ön Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Teknik Programlar Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Burcu Yağan |
Dersi Veren(ler) | Burcu Yağan |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Korumanın kavram olarak tanımlanması, düşünsel boyutu ve koruma konusundaki yaklaşımların tarih içindeki süreçleri hakkında bilgi verilerek koruma bilinci ve koruma kültürü oluşturulması. |
---|---|
Dersin İçeriği | Koruma kavramının tanımı ve amacı/ Korumayı gerekli kılan değerler ve saptanmasındaki temel ilkeler/ Korumaya karşı görüşler/ İlk uygulamalardan Rönesans'a kadar koruma anlayışının evrimi/ 19. yüzyıl'dan 1964 Venedik Kongresi'ne kadar koruma anlayışının evrimi/ 1964'ten günümüze koruma konusundaki gelişmeler/ Korunması gerekli kültürel ve doğal değerlerin sınıflandırılması/ Koruma ve restorasyon uygulama terminolojisi ve yöntemleri ile kullanılan proje tipleri/ Anıt kavramı, anıt ve yapı grupları/ Anıtları tehdit eden yöntemler/ Koruma ve restorasyonda araştırmanın önemi, bilgi toplama yöntemleri (İlgili kütüphaneler, harita ve gazete arşivleri)/ Türkiye'de koruma anlayışının evrimi/ Koruma konusunda uluslararası örgütlenme/ Türkiye'de tek yapı ve kentsel sit korumada örgütlenme ve izlenen yöntem/ Eleştirel yaklaşımlar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Koruma kültürüne ve bilincine sahip olur,
- Tarihi bir anıtta korumayı gerekli kılan kültürel ve doğal değerleri bilir,
- Anıt kavramını ve anıtları tehdit eden bozulma nedenlerini bilir,
- Koruma ve restorasyonda araştırmanın önemini ve gerekli bilgilere nasıl ulaşacağını bilir,
- Koruma konusunda Türkiye'de ve dünyada uluslararası boyutta nasıl bir örgütlenme olduğunu bilir,
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanımı, Amaç ve Kapsam, Başarı Koşullarının Açıklanması, Tanışma: Yararlanılacak Kaynakların Verilmesi, Korumanın Amacı ve Tarihsel Gelişimi | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
2 | Koruma Anlayışının Evrimi ve 19. Yüzyıl Kuramları ile Çağdaş Bilimsel Kuramlar | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
3 | Korunması Gerekli Değerler ve Bu Değerlerin Saptanmasındaki İlkeler: Anıt Kavramı, Türleri, Tanımı, Anıtsal Değer Ölçütleri, Belge Niteliği ve İlkeleri | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
4 | Anıtlarda Bozulmaya Neden Olan İç ve Dış Nedenler | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
5 | Bir Bütün Olarak Çevre ve Sit Koruma | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
6 | Türkiye'de Tarihsel Çevreyi Oluşturan Mimari Mirasın Kronolojik Değerlendirmesi: 19. ve 20. Yüzyıl | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
7 | Korunması Gerekli Kültürel ve Doğal Değerlerin Sınıflanması, Hukuk Piramidi ve Koruma Hukuku | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Koruma ve Restorasyonun Uygulama Terminolojisi: Restorasyon Çalışmalarında İzlenen Süreç | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
10 | Koruma ve Restorasyonda Kullanılan Araştırma Yöntemleri, Bilgi ve Veri Toplama (Yararlanılan ilgili kütüphaneler, harita, dergi, gazete ve fotoğraf arşivleri) | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
11 | Restorasyon Çalışmaları Sürecinde Kullanılan Proje Tipleri, Proje Örnekleri ve Kullanım Amaçları | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
12 | Restorasyon Yöntemleri ve Doğru Terminoloji | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
13 | Korumayla İlgili Ulusal ve Uluslararası Kurumlar ve Kuruluşlar, Dünya Mirası Listesi ve Türkiye | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
14 | 2. Vize Sınavı | NA |
15 | Korumayla İlgili Eleştirel Yaklaşımlar, Dersin Değerlendirilmesi | İlgili Yayınlar ve Gözlemler |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 6 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 1 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|