Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Uygarlık ve Sanat Tarihi | RES1061 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Mimari Restorasyon Ön Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Teknik Programlar Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | İlona Baytar |
Dersi Veren(ler) | İlona Baytar |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Öğrencinin; uygarlık ve sanat tarihini tarihsel, sosyal, kültürel ve mimari boyutları ile anlamasını ve uygarlık tarihinin temel evrimsel sürecini kavramasını sağlamak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Sanat Nedir? / Sanatın amacı nedir? / Üslup, algılama ve temsil etme / Tarih öncesi arkeolojik buluntular / Soyut ve somut düşüncenin gelişimi (edilgen, etkin, sentezci-sistemli, kuramsal, ideolojik) / Uygarlık tarihinin dönemselleştirilmesi (avcı-toplayıcı, tarım-hayvancılık, manüfaktür, Çatalhöyük) / İnsan topluluklarının yerleşik düzene geçişleri / Yerleşik düzene geçen uygarlıklarda siyasi ve dini düşünce / Mezopotamya sanatı / Mısır sanatı / Girit-Miken uygarlıkları sanatı / Yunan düşüncesi (mitos-logos) / Yunan uygarlığında kölelik ve vatandaşlık kavramı / Yunan sanatı / Etrüsk sanatı / Roma uygarlığı / Hukuk düzeni / Roma sanatı/ Anadolu’da Tarih Öncesi Çağlar / İlk Yerleşmelerde Yapılanma Eylemlerinin Gelişim Süreci / Hatti, Hitit, Frig, Urartu Sanatları / Anadolu’da İlk Uygarlıklara Ait Yapılar / Yapı Malzemeleri / Yapım Sistemleri / Yapı Tipleri / Üslup Özellikleri / Anadolu’da Grek, Roma ve Bizans Dönemi Yapıları / Yapı Malzemeleri / Yapım Sistemleri / Yapı Tipleri / Üslup Özellikleri / Yapılanma Eylemlerinin Gelişim Süreci. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Uygarlık ve sanat tarihinin temel kavramlarını bilir.
- Bu bilgileri restorasyon uygulamalarında kullanır.
- Farklı kültürlerin dünya uygarlığına katkılarını kavrar.
- Eleştirel bir bakış açısı ve düşünme becerisi geliştirir.
- Karşılaştırmalı olarak analiz yapar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, dersin tanımı, başarı koşullarının açıklanması. | NA |
2 | Sanat nedir? Sanatın amacı nedir? Üslup, algılama ve temsil etme, tarih öncesi arkeolojik buluntular, soyut ve somut düşüncenin gelişimi. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
3 | Uygarlık tarihinin dönemselleştirilmesi (avcı-toplayıcı, tarım-hayvancılık, manüfaktür, Çatalhöyük). İnsan topluluklarının yerleşik düzene geçişleri, yerleşik düzene geçen uygarlıklarda siyasi ve dini düşünce. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
4 | Mezopotamya sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
5 | Mısır sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
6 | Girit-Miken uygarlıkları sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
7 | Yunan düşüncesi (mitos-logos), Yunan uygarlığında kölelik ve vatandaşlık kavramı, Yunan sanatına giriş. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Etrüsk sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
10 | Roma uygarlığı, hukuk düzeni, Roma sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
11 | Anadolu'da tarih öncesi çağlar, ilk yerleşmelerde yapılanma eylemlerinin gelişim süreci, Hatti, Hitit, Frig, Urartu sanatları. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
12 | Anadolu'da ilk uygarlıklara ait yapılar, yapı malzemeleri, yapım sistemleri, yapı tipleri, üslup özellikleri. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
13 | Anadolu'da Grek, Roma ve Bizans dönemi yapıları, II. Ara Sınav. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
14 | Yapı malzemeleri, yapı sistemleri, yapı tipleri, üslup özellikleri, yapılanma eylemleriin gelişim süreci. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
15 | Genel Değerlendirme | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 2 | 20 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 10 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 4 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|