Dersin Amacı | Sosyal teorinin Comte, Simon, Marx, Weber, Darendorf, Durkheim, gibi klasik temsilcilerinin ötesinde; Foucault, Habermas, Bourdieu, Derrida, Arendt, Apple,Feriere, Mc.Leren, Nurettin Topçu, Şerif Mardin gibi çağdaş sosyal teorinin temsilcilerinin sosyoloji ile ilgili temel varsayımlarının ve görüşlerinin eğitiminde içerisinde yer aldığı toplumsal alan içerisinde ele alınması ve aynı zamanda çağdaş sosyal teorinin temsil ettiği temel bakış açılarının eğitime yansımalarının irdelenmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. Dersin söz konusu bu temel amacının yanında ders kapsamında tartışılacak olan çağdaş sosyal teoriye ilişkin bakış açılarının ve temel meselelerin mevcut durumda Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunların anlamlandırılması ve çözümlenmesinde bir araç olarak nasıl kullanılabileceğine dair öznel bir yaklaşım geliştirilmesi de amaçlanmaktadır. Bu ders ile aynı zamanda kıta teorisinin temelini oluşturduğu bir sosyal alanın temel kuramlarının eğitim araştırmalarına uygulanabileceğini göstermek için alternatif yolları göstermek amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Çağdaş Sosyal Teori ve eğitim dersi, sosyal teori alanından; İşlevselcilik, çatışma teorisi, eleştirel teori gibi makro-sosyolojik kuramlara ve fenemenoloji, sembolik etkilşimcilik gibi mikro-sosyolojik kuramlara ilişkin bir içeriği kapsamaktadır. Bunun yanında toplumsal sınıflar, tabakalar ve toplumsal sınıfların ve tabakaların üretiminde toplumsal bir kurum olarak eğitimin ürettiği işlevler; eğitimin toplumu yeniden kurma girişimleri; toplumda göz ardı edilmiş gruplar ve bu grupların toplumsallaşması sürecinde eğitimin rolüne yer verilecektir. Bununla beraber Türkiye bağlamına uygun olarak eğitim, neo-liberalizm ve orta sınıfın yükselişi konularına değinilecektir. Çağdaş sosyal teori ve eğitim dersi aynı zamanda uluslaşma, kapitalizm ve yeni modern iktisadi gelişmeler bağlamında üretilen kimlikler, insanların yaşadıkları karakter aşınması sürecini ve eğitimin devletin ideolojik bir aygıt olarak konumlandırılmasına ilişkin tartışmaları da içerecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Murphy, M. (2018). Sosyal Teori ve Eğitim. Eğitim yayınevi.
- Wallace, R. A. & Wolf, A. (2015). Çağdaş Sosyoloji Kuramları: Klasik Geleneğin Genişletilmesi. Doğu Batı yayınları.
- Durkheim, E. (2016). Eğitim ve Sosyoloji. Pinhan Yayınları.
- Ünal, A. Z. (2018). Toplumda Tabakalaşma ve Hareketlilik. Atıf Yayınları
- Apple, M. (2017). Eğitim Toplumu Değiştirebilir mi?. Anı Yayıncılık.
- Bourdieu, P. & Passeron, J. (2015). Yeniden üretim: Eğitim sistemine ilişkin bir teorinin ilkeleri. Heretik yayınları
- Freire, P. (2016). Ezilenlerin pedagojisi. Ayrıntı yayınları.
- Rutz, H. & Balkan, E. M. (2016). Sınıfın Yeniden Üretimi: Eğitim, Neo-liberalizm ve İstanbul’da Yeni Orta Sınıfın Yükselişi. H2O Yayınları
- Bauman, Z. (2017). Kimlik. Heretik Yayınları
- Sannet, R. (2017). Karakter aşınması ve yeni kapitalizmde işin kişilik üzerine etkileri. Ayrıntı Yayınları.
- Altusser, L. (2016). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları. İthaki
- Mardin, Ş. (2017). Türk modernleşmesi. İletişim yayınları
|