Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitimde AyrımcılıkEGT521737.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı
Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Yönetimi Yüksek Lisans Programı (Tezsiz, 2. Öğretim)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüAydın Balyer
Dersi Veren(ler)Mithat KORUMAZ
Asistan(lar)ıİrem Demir Arıcı, Zehra YALÇIN
Dersin AmacıKendi özel yaşamlarındaki, eğitim sistemindeki ve toplumun bütünündeki ayrımcılıkları fark eder; bunları değerlendirir ve bu uygulamalara karşı durur, bilinç ve yeterliğini geliştirir.
Dersin İçeriğiBu ders, eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmaları; eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesini ve toplumsal sınıf, cinsiyet, cinsel yönelim, etnik köken, inanç gibi toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını içermektedir./
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Balta, Evren (2005) “ Bitmeyen Çocukluk, Erken Yetişkinlik ve Yeni Kapitalizm”, Birikim. Nisan.
  • Bora, Tanıl (1995) “Türkiye’de Milliyetçilik Söylemleri: Melez Bir Dilin Kalın Lügatı”, Milliyetçiliğin Kara Baharı. İstanbul: Birikim Yayınları. s.95-131
  • Bottomore, T.B. (1997). Seçkinler ve Toplum. İkinci Baskı. (Çev. Erol Mutlu) Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Bora, Tanıl (1995) “Yeni Türk Milliyetçiliğinin İki Yüzü”, Milliyetçiliğin Kara Baharı. İstanbul: Birikim Yayınları. s.71-94.
  • Bowles, Samuel ve Herbert Gintis (1996) Demokrasi ve Kapitalizm (Çev.O. Akınhay) İstanbul: Ayrıntı Yayınları. s.155-200
  • Ercan, Fuat (1996) Gelişme Yazını Açısından Modernizm, kapitalizm ve Azgelişmişlik. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Nagel, Joane (2000) “Erkeklik ve Milliyetçilik: Ulusun İnşasında Toplumsal Cinsiyet ve Cinsellik” (Çev. Aksu Bora), Vatan Millet Kadınlar (Der. A. G. Altınay) İstanbul: İletişim Yayınları. s.58-94
  • Spring, Joel (1997) Özgür Eğitim. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler eşitsizliklerin ve ayrımcılıkları, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirebilir.
  2. Öğrenciler eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarını anlar.
  3. Öğrenciler toplumdaki ayrımcılığın eğitime olan etkisini açıklar.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmalarİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
2Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmaları İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
3Eşitlik/eşitsizlik ve ayrımcılık kavramlarının ve uygulamalarının tarihsel ve toplumsal temellerinin kavranmasına yönelik okuma ve tartışmaları İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
4Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
5Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
6Eşitsizliklerin ve ayrımcılıkların, toplumsal yapı ve toplumsal güç ilişkileri açısından değerlendirilmesi İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
7Ara sınav İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
8Ara Sınav 1
9Cinsiyet, cinsel yönelim ayrımcılığıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
10Etnik köken ayrımcılığı İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
11İnanç ayrımcılığı İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
12Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasını İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
13Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
14Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
15Toplumsal/kültürel farklılıklar temelinde gerçekleşen ayrımcılıkların eğitim sisteminde nasıl yaşandığına ilişkin örneklerin tartışılmasıİlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler130
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati163
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması165
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer154
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)119
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)118
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok