Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Siyaset Kuramlarında Eğitim | EGT5204 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Yönetimi Yüksek Lisans Programı (Tezsiz, 2. Öğretim) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Eğitim Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Aydın Balyer |
Dersi Veren(ler) | Mithat KORUMAZ |
Asistan(lar)ı | İrem Demir Arıcı, Zehra YALÇIN |
Dersin Amacı | Ders öğrencilere siyaset bilimini anlamak için gerekli olan analiz çerçevesini vermeyi hedeflemektedir. Bu temel çerçevenin öğrencilerin siyaset biliminin farklı boyutlarını, kavramlarını ve ideolojilerini anlamalarına yardımcı olacağı düşünülmektedir. Dersin amacı, siyaset teorisi ve siyaset felsefesinde öne çıkan çağdaş düşünürlerin eserlerinden yola çıkarak çağdaş siyaset düşüncesi ve ideolojiler ile eğitim kuramlarını analitik bir biçimde ele almaktır. Bunun yanı sıra düşünürlerin eserlerinin incelenmesi, dönemin siyaset kuramının yanıtlamaya çalıştığı hususlar irdelenecektir. Siyasal düşünce ve kuramın siyaset, iktidar, egemenlik, devlet, hegemonya, sivil toplum, kamusal alan, vatandaşlık, laiklik, siyasal katılma ve küreselleşme gibi temel kavramları eğitim bağlamı içerisinde ele alınıp tartışılacaktır. Bunun yanında siyasal ideolojilerin eğitim düşüncesine yansımaları incelenecektir. Liberalizm, muhafazakârlık, Marksizm, feminizm, milliyetçilik, İslamcılık ve Kemalizmin Türk Eğitim Düşüncesinin ortaya çıkışında ve gelişimindeki rolü toplumsal alan içerisinde tartışılacaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Siyasal ideolojiler ve eğitim dersinin içeriğinde temel siyasal kuramı kavramlarına yer verilecektir. Bunun dışında siyasal ideolojilerin eğitim düşüncesi üzerinde etkisi hem ulusal düzeyde hem de uluslararasılaşma bağlamında ders içeriğinde yer alacaktır. Dersin içeriği aynı zamanda siyaset ve siyaset biliminin, siyasal iktidarın, devletin, bürokrasinin tanımını, genelde ideolojilerin, özellikle de liberalizm, sosyalizm ve milliyetçiliğin doğuşunu, özelliklerini ve teorisyenlerinin fikirlerini, demokrasinin ve partilerin doğuşunu kapsamaktadır. Ayrıca Dersin kapsamı, toplum sözleşmesi; iktidar; devlet; demokrasi; eşitlik; özgürlük; adalet; sınıf; yabancılaşma; egemenlik; birey; akıl; sivil toplum kavramlarından oluşmaktadır. Bu ders çerçevesinde ilk aşamada siyaset bilimi ve siyaset sosyolojisi arasındaki farklar ve ortak noktalar ortaya koyulacaktır. Dersin büyük bir kısmını oluşturacak izleyen bölümde “modern devlet”in oluşma süreci ve bileşenleri üzerinde durulacak ve Türkiye’nin toplumsal ve siyasal yapısını analiz etme yöntemlerinden biri olan merkez-çevre yaklaşımı üzerinde durularak bu yaklaşımın katkıları ve eksik yanları incelenecektir. Buna ek olarak Kemalizm, ordu, işadamları gibi değer, aktör ve kurumlardan hareketle Türkiye toplumunun ve siyasetinin panoraması ortaya koyulacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Siyaset biliminin temel taşlarından olan siyasal düşünce, kuram ve bunların eğitim düşüncesi ile ilişkisine ilişkin analitik bir düşünce becerisi edinir.
- Siyaset biliminin temel kavramlarına ilişkin bilgi edinir.
- Türkiye’de siyasal düşüncenin temel referansı olan modernleşme ve Batılılaşma meselesinin arka planını analitik bir biçimde açıklayabilir, Türkiye’de siyasal düşüncenin temel referansı olan modernleşme ve Batılılaşma meselesindeki temel çatışma alanlarını analiz edebilir, Türkiye’de modernleşme, Bat
- “Modern devletin” şekillenme sürecini anlar.
- Devletin bileşenlerini anlar.
- Ulus fikri ve onun Türkiye’deki içeriği üzerine düşünür.
- Türkiye’de “merkez-çevre” ilişkileri üzerine düşünür ve bu yaklaşımı eleştirel bir şekilde değerlendirir.
- Farklı siyasal aktör, kurum ve değerler arasında ilişki kurar.
- Kemalizm, ordu, işadamları vs. gibi kurum, aktör ve değerlerin Türkiye’nin sosyo-politik yapısındaki etkilerini değerlendirir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyaset nedir ve siyaset bilimi nedir? Siyasetin kriterleri nelerdir? Siyasal Düşünce ve eğitim arasındaki ilişki nasıldır? | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
2 | Siyasal iktidar: İktidarın tanımı ve türleri; tahakküm biçimleri ve Max Weber’e göre meşruiyet biçimleri; iktidar ve devletsiz toplumlar. Devlet: Modern devletin doğuşu; devlete farklı yaklaşımlar | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
3 | Siyaset Kuramında Toplum Sözleşmesinin Yeri; Egemenlik ve İktidar/Thomas Hobbes, John Locke, | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
4 | Aydınlanma Döneminde Devlet Kuramları; Eşitlik; Adalet; Özgürlük; Egemenlik/Baron de Montesquieu, Jean-Jacques Rousseau ve Immanuel Kant | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
5 | Siyaset Kuramında Birey; Akıl; Özgürlük/Immanuel Kant, Hegel | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
6 | Sivil Toplum Kuramı; Demokrasi/Alexis de Tocqueville | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
7 | Modernizm, Postmodernizm, Siyasal Düşünce ve Eğitim Kuramları | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Muhafazakarlık ve Eğitim Düşüncesi - Milliyetçilik ve Eğitim Düşüncesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
10 | Kemalizm ve Eğitim Düşüncesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
11 | Liberalizm, Neo-Liberalizm ve Eğitim Düşüncesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
12 | Sosyalizm ve Eğitim Düşüncesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
13 | Faşizm ve Eğitim Düşüncesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
14 | Anarşizm ve Eğitim Düşüncesi - Sosyal Demokrasi ve Eğitim Düşüncesi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
15 | Eğitim - Yönetim ilişkisi | İlgili kaynakların okunması, incelenmesi ve analizi |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 30 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 3 | 26 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|