Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Taşıtlarda Doğrultu Kontrolü | MAK5709 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Makine Mühendisliği ABD Otomotiv Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Makine Mühendisliği ABD Makine Mühendisliği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Makine Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Levent YÜKSEK |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Otomotiv uygulamalarında kullanılan yönlendirme sistemleri hakkında temel bilgileri öğrenciye aktararak, yönlendirme mekanizmalarının ve taşıtın yönelme davranışlarının matematiki modelini oluşturabilme becerisi kazandırmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Yönlendirme sistemleri gereksinimler ve tasarımlar, Hidrolik sistemler, Elektro-Hidrolik ve elektrikli sistemler, Aktif yönlendirme ve kontrol, tek teker yönlendirme Yönlendirme kinematik parametreleri, Ackermann açısı, Taşıt dönme yarıçapı Yönlendirme dinamiği, Ackerman yönlendirme geometrisi, Paralel yönlendirme geometrisi, Ters yönlendirme geometrisi, Trapezoidal yönlendirme mekanizması, Arka tekerlerden yönlendirme, Yarış aracı yönlendirmesi, Birden fazla, yönlendirilebilir aksa sahip taşıtlar, Tek yönlendirme akslı altı tekerli taşıt yönlendirme modeli, Römork mevcutken yönlendirme, Dört tekerden yönlendirme , Yönlendirme mekanizması optimizasyonu, Römork/Treyler kinematiği, Sabit hızda viraj davranışı, Lastik viraj kuvvetleri, Nötral yönlendirme, Eksik ve fazla yönlendirme, Viraj ve manevra esnsında süspansiyon etkileri, Devrilme momenti dağılımı, Kamber değişimi, Tahrik kuvvetlerinin viraj ve manevra kabiliyetine etkisi |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, taşıt yönlendirme sistemlerinin lastik ve süspansiyon sistemleri ile dinamik etkileşimlerini öğrenirler.
- Öğrenciler, farklı yönlendirme sistemlerinin dinamik cevaplarını analiz edebilme yeteneği kazanırlar.
- Öğrenciler taşıtın manevra ve viraj davranışının matematiki modelini kurmayı öğrenirler.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | |
PÇ-1 | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönlendirme sistemleri gereksinimler ve tasarımlar, Hidrolik sistemler | Heinz Heisler, Advanced vehicle technology, Butterworth-Heinemann, 2002, Bölüm 9, Bernd Heißing, Metin Ersoy, Chassis Handbook, 2011, Bölüm 2, Alexandr F. Andreev, Viachaslau I. Kabanau, Vladimir V. Vantsevich, Driveline Systems of Ground Vehicles Theory and Design, CRC Press, 2010 Bölüm 1-5 |
2 | Yönlendirme sistemleri gereksinimler ve tasarımlar, Elektro-Hidrolik ve elektrikli sistemler, | Chassis Handbook, 2011, Bölüm 3 |
3 | Aktif yönlendirme ve kontrol, tek teker yönlendirme | Alexandr F. Andreev, Viachaslau I. Kabanau, Vladimir V. Vantsevich, Driveline Systems of Ground Vehicles Theory and Design, CRC Press, 2010, Bölüm 7, |
4 | Yönlendirme kinematik parametreleri, Ackermann açısı, Taşıt dönme yarıçapı | Jazar R. N., Vehicle dynamics theory and application, Springer, 2008, Bölüm 7 |
5 | Yönlendirme dinamiği, Ackerman yönlendirme geometrisi, Paralel yönlendirme geometrisi | Jazar R. N., Vehicle dynamics theory and application, Springer, 2008, Bölüm 7 |
6 | Ters yönlendirme geometrisi, Trapezoidal yönlendirme mekanizması, Arka tekerlerden yönlendirme, Yarış aracı yönlendirmesi, Birden fazla yönlendirilebilir aksa sahip taşıtlar | Jazar R. N., Vehicle dynamics theory and application, Springer, 2008, Bölüm 7 Massimo Guiggiani, The science of vehicle dynamics, Springer, Bölüm 6-7 |
7 | Tek yönlendirme akslı altı tekerli taşıt yönlendirme modeli, Römork mevcutken yönlendirme, Dört tekerden yönlendirme | Jazar R. N., Vehicle dynamics theory and application, Springer, 2008, Bölüm 7 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Sabit hızda viraj davranışı | Gillespie, T.D., Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE 1992 Bölüm 6 |
10 | Sabit hızda viraj davranışı | Gillespie, T.D., Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE 1992 Bölüm 6 |
11 | Lastik viraj kuvvetleri, Nötral yönlendirme | Gillespie, T.D., Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE 1992 Bölüm 6 |
12 | Eksik ve fazla yönlendirme | Gillespie, T.D., Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE 1992 Bölüm 8 |
13 | Viraj ve manevra esnasında süspansiyon etkileri | Gillespie, T.D., Fundamentals of Vehicle Dynamics, SAE 1992 Bölüm 6 |
14 | Devrilme momenti dağılımı, Kamber değişimi, Tahrik kuvvetlerinin viraj ve manevra kabiliyetine etkisi/Sunumlar | Jazar R. N., Vehicle dynamics theory and application, Springer, 2008, Bölüm 7 |
15 | ||
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 50 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 30 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|