Dersin Amacı | Fen bilgisi öğretimi ile ilgili yaklaşım, yöntem, model, teknik ve stratejileri konusunda bilgi ve beceri kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Fen Öğretiminin Amaçları; Fen Okuryazarlığı; Fen Öğretiminde Yaygın Olarak Kullanılan Öğrenme Kuramları; Fen Alanında Yaygın Olarak Görülen Kavram Yanılgıları; Öğretim Strateji, Yöntem, Teknikleri, Materyaller ve Uygulamaları (Sunuş Yoluyla Öğretim Stratejisi, Buluş Yoluyla Öğrenme Stratejisi, İşbirlikli Öğrenme, Gösteri); Laboratuvar Teknikleri; Laboratuvar Güvenliği; Basit Malzemelerin Fen Öğretiminde Kullanılması; Kavram Öğretimi ve Grafiksel Araçların Kullanımı (Kavram Haritası, V-Diyagramı, Bildiklerim-Merak Ettiklerim-Öğrendiklerim Çizelgeleri vb.) Analojilerle Öğretim Tekniği Birleştirici Benzetme vb.); Fen Öğretiminde Bilimsel Modellerin Kullanımı; Öğretim Yöntem ve Tekniklerinin Kullanımını Temel Alan Ders Planı Hazırlanması ve Uygulanması. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Çepni, S. 2015. (Ed). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegema Yayıncılık, 12. Baskı, Ankara.
- Kesercioğlu, T. ve Aydoğdu, M. 2005. (Ed). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara
- Soylu,H. 2004. Fen Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar, Nobel Yayıncılık, Ankara.
-
Topsakal, S. 2005. Fen ve Teknoloji öğretimi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
- Köseoğlu, F. ve Tümay, H. 2013. Bilim Eğitiminde Yapılandırıcı Paradigma, Pegema Yayıncılık, 1. Baskı, Ankara.
- Tekbıyık, A., Çakmakçı, G., 2018 (Editör). Fen Bilimleri Öğretimi ve STEM Etkinlikleri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir:
•A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir.
•A2.Alan Eğitimi Bilgisi Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir.
•B1. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar.
•B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma: Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleştirilebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ile uygun öğretim materyalleri hazırlar.
•B3. Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme: Öğretme ve öğrenme sürecini etkili bir biçimde yürütür.
•B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır.
•C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar.
•C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır
Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir:
•Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
•Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
•Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
•Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
•Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
•Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
•Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
•Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste, düz anlatım, beyin fırtınası, bireysel ve grup tartışma yöntemi, araştırma tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav, araştırma ve uygulama ödevleri ile final sınavı uygulanmaktadır
|