Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Dil Edinimi | TRO2020 | 2 | 5 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Bayram Baş |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Ana dil ve yabancı dil edinimi ile ilgili kuramları ve yaklaşımları karşılaştırmalı olarak incelemek; dil edinim ve geliştirme süreçleri, dilbilgisi ve dili oluşturan diğer öğelerin edinimi konularında farkındalık yaratmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | 1. Birinci ve ikinci dil edinimi kuramları (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım), 2. Anadil ile erek dilin gelişim evreleri ve süreçleri, 3. Durum çalışmaları, bütünce verilerinden ana ve erek dil kullanımlarının karşılaştırmalı çözümlemesi, 4. Anadil ediniminde gelişim aşamaları, 5. İkinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, 6. İkinci dil edinimi süreçleri, 7. İkinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve nihai kazanımdaki bireysel farklılıklar (örn.: kişilik etkisi, dil yeteneği, zeka, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), 8. İkinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örn.: doğal ve örgün eğitim ortamları). |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | |
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Anadil ve yabancı dil edinimi kuramları ve süreçleri ile ilgili anlayış geliştirir,
- Dil edinimini farklı bakış açılarından analiz eder; dilbilimsel yönden, bilişsel bir yeti olarak, sosyal ve kişilikle ilintili bir süreç olarak,
- Alanda yapılmış çalışmaları eleştirel bakış açısı ile inceler,
- Dil öğretiminde kullanmak üzere ikinci dil ediniminin temel süreçlerini karşılaştırmalı olarak analiz eder ve ikinci dil edinimi alanındaki araştırmalar ile dil öğretimi arasındaki ilişkiyi kurar ve yorumlar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | |
PÇ-1 | 1 | 2 | 3 | 1 |
PÇ-2 | 2 | 1 | - | - |
PÇ-3 | 1 | 3 | 1 | 1 |
PÇ-4 | 1 | - | 1 | 1 |
PÇ-5 | - | 3 | - | - |
PÇ-6 | 1 | - | 1 | - |
PÇ-7 | 1 | - | - | - |
PÇ-8 | 1 | 1 | 3 | 1 |
PÇ-9 | - | 1 | - | - |
PÇ-10 | - | - | 1 | 2 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dilyetisi ve dil kavramları; Farklı dil edinimi kuramları: Skinner, Chomsky, Bruner, Piaget, Vygotsky | |
2 | Dil edinimi ile ilgili ampirik veriler: Nörolojinin verileri, Pidgin ve Kreol dilleri | |
3 | Olağanüstü koşullarda dil edinimi örnekleri | |
4 | Dil edinimi ve dil öğrenme kavramları arasındaki ilişkiler | |
5 | Çocuğun anadili edinimi sürecinin evreleri | |
6 | Anadili ve yabancı dil edinim süreçleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar | |
7 | Yabancı dil eğitiminde edinim/öğrenme durumları, aradil kavramı ve öğrenci yanlışlarını çözümlemenin önemi | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | ||
10 | İkidillilik durumları | |
11 | İletişimsel yaklaşımla dil edinimi sürecinde iletişim edinci ve iletişim stratejileri | |
12 | Dilsel etkileşimin dil edinimindeki rolü | |
13 | İkinci dil edinimi | |
14 | Dil öğrenimi ile ilgili genel fikirler | |
15 | ||
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 10 | 40 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 10 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|