Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İlk Okuma Yazma Öğretimi | TRO2170 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Ali Fuat Arıcı |
Dersi Veren(ler) | Talat Aytan |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Türkçeyi doğru ve etkili kullanmamızı sağlayan temel becerileri kazandırmak. Okuma öğretiminde farklı yöntem ve teknikleri tanıyarak mevcut programlara uygun materyal tasarlamak. Akıcı bir yazı yazma alışkanlığı kazandırmak. Okuma ve yazmanın ömür boyu yapılması gerekli bir iş olduğunu kavratmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | İlk okuma yazma öğretimlerinin eğitimdeki yeri ve önemi, eğik bitişik yazının yeri ve önemi, programının tanıtılması, ders kitaplarını inceleme, ses temelli cümle yöntemi, seslerin ve harflerin öğretimi ve bireşim çalışmaları, serbest okuma ve yazma çalışmaları, sözcük dağarcığını geliştirme teknikleri |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | |
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Çözümleme yaklaşımı kapsamında yer alan “tümce yöntem\"nin içerdiği tüm evreler bakımından nasıl planlanacağını ve uygulanacağını tartışarak değerlendirir.
- Tarihsel süreçte Türkiye'nin Türkçe öğretim izlencelerinde ilk okuma ve yazma öğretiminin yaklaşım ve yöntem bakımından nasıl konumlandırıldığını somut örneklerle açıklar.
- Dilbilimin gösteren-gösterilen ilşkisini ölçüt kılarak "ses temelli cümle yöntemi”ni değerlendirir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | |
PÇ-1 | 1 | 1 | 3 |
PÇ-2 | 2 | 2 | 3 |
PÇ-3 | 1 | 1 | 2 |
PÇ-4 | 2 | 1 | 1 |
PÇ-5 | 3 | 1 | 3 |
PÇ-6 | 1 | 3 | - |
PÇ-7 | 1 | 1 | 1 |
PÇ-8 | 1 | 3 | 2 |
PÇ-9 | - | 1 | 3 |
PÇ-10 | 3 | 2 | 1 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | "Okuma" ve "yazma" kavramlarının tarihsel süreçte ve günümüzde üstlendiği anlamlar: ilgili kavramların doğuşu, dünden bugüne gelişimi | |
2 | Dünyada İlk okuma ve yazma öğretimi yaklaşımları: bireşim yaklaşımı, çözümleme yaklaşımı, bireşimli çözümleme yaklaşımı | |
3 | Bireşim yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: yazaç (harf) yöntemi, ses yöntemi, seslem (hece) yöntemi, sözcük yöntemi | |
4 | Çözümleme yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: metin yöntemi, tümce yöntemi, sözcük öbeği yöntemi, sözcük yöntemi | |
5 | Bireşimli çözümleme yaklaşımı kapsamındaki ilk okuma ve yazma öğretimi yöntemleri: metin yöntemi, tümce yöntemi, sözcük öbeği yöntemi, sözcük yöntemi | |
6 | Gestalt kuramının ilk okuma ve yazma öğretimine etkisi: Gestalt yasaları, ilk okuma ve yazma öğretiminde ne tür görünümlerle kendini göstermektedir? | |
7 | Çocuğun zihinsel gelişim özellikleri ve bu özelliklerin ilk okuma ve yazma öğretiminde üstlendiği işlevler | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | ||
10 | Dünden bugüne ilk okuma ve yazma öğretimi izlenceleri: izlencelerde öne çıkan yaklaşım ve yöntemler, ses temelli yöntemin tarihsel süreçte öteki yöntemler arasındaki görünümü | |
11 | Günümüzde ses temelli yöntemin yapılandırılmasında kendini duyumsatan sorunların uygulamalarla somutlaştırılması | |
12 | Gösteren (ses imgesi) ile gösterilen (kavram) ilişkisi bağlamında ses temelli yöntemin görünümleri | |
13 | Okuduğunu anlama ve anlamlandırma bağlamında ses temelli yöntemin görünümleri | |
14 | Türkiye'de ilk okuma ve yazma öğretiminin gelecekteki görünümüne ilişkin eldeki ipuçları | |
15 | ||
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 10 | 40 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 10 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|