Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Osmanlı Kültürel TarihiITB511137.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD İnsan ve Toplum Bilimleri Tezli Yüksek Lisans Programı (İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüFatma Tunç Yaşar
Dersi Veren(ler)Fatma Tunç Yaşar
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu yüksek lisans dersi, kültür tarihi çalışmalarından örnekler üzerinden Osmanlı kültür tarihi ile ilgili konular üzerinedir. Mekan kullanımı, şehir tecrübesi, kamu alanı, gündelik hayat, tüketim biçimleri, festivaller, birincil anlatılar gibi tematik konulara odaklanarak, katılımcıların Osmanlı kültür tarihi alanında yeni yaklaşımları ve çalışma konularını öğrenmeleri amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders 14. yüzyılın başlarından 20. yüzyılın başlarına kadar Osmanlı kültür tarihi konularına odaklanmaktadır. Yüksek ve popüler kültür, Osmanlı sosyalleşme biçimleri, gündelik yaşam, mimari temsil, toplumsal cinsiyet ve aile, kentsel mekan algısı ve kullanımı, değişim ve "batılılaşma" meselesi, modernleşme ve yeni temsil biçimleri gibi konular ele alınacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Ahmet Ersoy, “A Sartorial Tribute to Late Tanzimat Ottomanism: The Elbise-i Osmaniyye Album,” Muqarnas, 20 (2003), 187-207;
  • Arzu Öztürkmen and Suraiya Faroqhi, Celebration, Entertainment and Theater in the Ottoman World, (Eds) Suraiya Faroqhi & Arzu Öztürkmen. Seagull Publications, Enactment Series. 2012;
  • Cemal Kafadar, Between Two Worlds: The Construction of the Ottoman Empire, Berkeley and L.A. 1995;
  • Derin Terzioglu, “The Imperial Circumcision Festival of 1582: An Interpretation,” Muqarnas: An Annual on Islamic Art and Architecture XII, Leiden: E.J. Brill, 1995, pp. 84-100;
  • Gülru Necipoğlu, The Age of Sinan, Architectural Culture in the Ottoman Empire, Princeton and Oxford: Princeton University Press, 2005;
  • Leslie Pierce, The Imperial Harem: Women and Sovereignty in the Ottoman Empire, New York, Oxford University Press, 1993.
  • Madeline C. Zilfi, “Muslim Women in the Early Modern Era,” in Suraiya Faroqhi, ed., The Cambridge History of Turkey, Volume 3, The Later Ottoman Empire, 1603-1839 (Cambridge, 2006). 226-55;
  • Nina Cichocki, “Continuity and Change in Turkish Bathing Culture in Istanbul: The Life Story of the Cemberlitas Hamam”, Turkish Studies, Mart 2005, c. 6, pp. 1, pp. 93–112.
  • Norbert Elias, The Civilizing Process: Sociogenetic and Psychogenetic Investigations, transl. Edmund Jebhcott, (eds. Eric Dunning, Johan Goudsblom and Stephen Mennell), Oxford: Blackwell Publishers, 2000;
  • Peter Burke, What is Cultural History?, Cambridge: Polity, 2008; Philip Smith, “Introduction: What Is Culture? What Is Cultural Theory,” from Cultural Theory ( Oxford , 2001): 1-5;
  • Philip Smith, “Introduction: What Is Culture? What Is Cultural Theory,” from Cultural Theory ( Oxford , 2001): 1-5;
  • Selçuk Esenbel, “The Anguish of Civilized Behavior: The Use of Western Cultural Forms in the Everyday Lives of the Meiji Japanese and the Ottoman Turks During the Nineteenth Century,” Japan Review, 5, (1994), pp. 145-185;
  • Selim Deringil, Well-Protected Domain: Ideology and Legitimation of Power in the Ottoman Empire 1878-1909, London and New York: 1998;
  • Serdar Öztürk, “Karagöz Co-Opted: Turkish Shadow Theatre of the Early Republic (1923–1945)”, Asian Theatre Journal , vol. 23, no. 2 (Fall 2006), pp. 292-313;
  • Suraiya Faroqhi, Subjects of the Sultan: Culture and Daily Life in the Ottoman Empire, 2000.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Güncel kültür tarihi konularını çalışmak için teorik alt yapıya sahip olmak
  2. 14. yüzyıldan 20. yüzyıla Osmanlı kültür tarihinin farklı konularını tartışmak
  3. Osmanlı dünyasının gündelik yaşam pratiklerini ve kültürel temsillerini teorik okumalar çerçevesinde analiz etmek.
  4. İlgili alanda araştırma yapma becerisine sahip olmak

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1GirişHaftalık okumaları yapmış olmak
2Kültür TarihiHaftalık okumaları yapmış olmak
3Erken Dönem Osmanlı DünyasıHaftalık okumaları yapmış olmak
4Emperyal Temsiller: Topkapı Sarayı ve Mimar Sinan’ın EserleriHaftalık okumaları yapmış olmak
5Şehir Kamusal Mekânları: Kahvehaneler ve HamamlarHaftalık okumaları yapmış olmak
6Merasimler ve Festivaller: Emperyal Festival ve Düzenin Yeniden ÜretimiHaftalık okumaları yapmış olmak
7Kadın KültürüHaftalık okumaları yapmış olmak
8Ara Sınav 1
9On Sekizinci Yüzyıl: Modernliğin Erken BiçimleriHaftalık okumaları yapmış olmak
10Osmanlı’da Batılılaşma MeselesiHaftalık okumaları yapmış olmak
11Görgü: Geç Dönem Osmanlı Adab-ı Muaşeret LiteratürHaftalık okumaları yapmış olmak
12On Dokuzuncu Yüzyıl İstanbul’unda YaşamHaftalık okumaları yapmış olmak
13Sosyalleşme Ortamları: TiyatroHaftalık okumaları yapmış olmak
14Yeni Temsil Biçimleri: Albümler, Müzeler, SergilerHaftalık okumaları yapmış olmak
15Piyasa Caddesi: DireklerarasıHaftalık okumaları yapmış olmak
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması148
Derse Özgü Staj
Ödev120
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok