Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Türk Düşünce Tarihinde Materyalizm ve Pozitivizm | ITB6115 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD Kültürel Çalışmalar Doktora Programı (İngilizce) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Kerem KARAOSMANOĞLU |
Dersi Veren(ler) | Mehmet Sait Özervarlı |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Dersin amacı Batı düşüncesiyle etkileşimleri vurgulayarak ve Türk aydınları arasındaki materyalist ve pozitivist hareketleri tartışarak modern Türk entelektüel tarihinin bir yönünü ortaya koymaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bu derste Osmanlı materyalizminin ve materyalizminin Avrupa kaynaklarına odaklanmaktadır. Alman materyalistlerin eserlerinin Fransızca çevirileri ana metinler olarak incelenmektedir. Başlıca Osmanlı materyalistleri Beşir Fuad, Abdullah Cevdet ve Baha Tevfik olarak ele alınmaktadır. Fransız pozitivistler ayrıca Ahmed Rıza ve diğer Jön Türkler aracılığıyla Osmanlı bilginleri üzerinde güçlü bir etki uyguladılar. Derste bu entelektüel ilişkileri analiz edilmektedir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Modernleşme tarihinin tanınması
- Modern Türk düşüncesinin anlaşılması
- Ekol ve akımların öğrenilmesi
- Temel metinler hakkında farkındalık
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders sunumu ve giriş konuşmaları | Düşünce Tarihi kavramıyla ilgili genel okuma |
2 | Materyalizm ve pozitivizme giriş | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
3 | Batı'da felsefi bir hareket olarak modern materyalizm | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
4 | Materyalizmin Osmanlı dünyasına aktarımı | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
5 | Başlıca Osmanlı materyalistleri: Beşir Fuad | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
6 | Başlıca Osmanlı materyalistleri: Abdullah Cevdet | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
7 | Başlıca Osmanlı materyalistleri: Baha Tevfik | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Dönem ödevlerinin ön taslaklarının değerlendirilmesi | Sunum hazırlanması |
10 | Batı'da felsefi bir hareket olarak pozitivizm | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
11 | Pozitivizmin Osmanlı dünyasına aktarımı | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
12 | Başlıca Osmanlı pozitivistleri: Ahmed Rıza | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
13 | Başlıca Osmanlı pozitivistleri: Ziya Gökalp | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
14 | Bergsoncu sezgiciliğin materyalizm ve pozitivizmin eleştirisi | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
15 | Neo-materyalizm ve neo-pozitivizm üzerine açıklamalar | Ders kaynaklarında ilgili bölümün okunması |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | ||
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | |||
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|