Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Modern Dünya Tarihi | ITB5199 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD İnsan ve Toplum Bilimleri Tezli Yüksek Lisans Programı (İngilizce) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Nalan TURNA |
Dersi Veren(ler) | Nalan TURNA |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yüksek lisans öğrencilerine 19. yüzyıl sonundan 20. yüzyıl sonuna kadar uzanan dönemde modern dünyayı şekillendiren temel dönüşümleri eleştirel ve kapsamlı bir bakış açısıyla sunmaktır. Eric Hobsbawm’ın tarih yazımındaki temel eserleri aracılığıyla öğrenciler; ekonomik sistemler, siyasi ideolojiler, savaşlar, devrimler ve kültürel dönüşümler arasındaki etkileşimleri inceleyeceklerdir. Ders, süreklilik ve değişim, küresel karşılıklı bağımlılık ve günümüz dünya yapılarının kökenleri üzerine analitik düşünmeyi teşvik eder. |
---|---|
Dersin İçeriği | Ders, Eric Hobsbawm’ın İmparatorluklar Çağı (The Age of Empire) ve Aşırılıklar Çağı (The Age of Extremes) adlı eserlerinden alınan tematik ve kronolojik okumalar etrafında yapılandırılmıştır. 19. yüzyıl sonundaki emperyal ve endüstriyel düzenle başlayan ders, 20. yüzyıl boyunca yaşanan küresel kırılmaları ve dönüşümleri ele alır: dünya savaşları, devrimler, sosyalizmin yükselişi ve çöküşü, Soğuk Savaş, sömürgecilikten kurtuluş ve yüzyıl sonundaki kültürel değişimler. Her hafta, belirli bir tarihsel sürece veya dönüm noktasına odaklanılarak eleştirel okumalar ve sınıf tartışmaları yürütülür. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- 1880’lerden 1990’lara kadar olan dönemdeki temel siyasal, ekonomik ve toplumsal gelişmeleri tanımlayıp açıklayabilecektir.
- Emperyalizm, dünya savaşları, devrimler ve küreselleşme gibi tarihsel dönüşümlerin neden ve sonuçlarını analiz edebilecektir.
- Eric Hobsbawm’ın tarihsel yorumlarını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilecektir.
- Farklı dönemler ve bölgelerdeki tarihsel deneyimleri karşılaştırmalı biçimde inceleyebilecektir.
- Yazılı ve sözlü olarak kanıta dayalı, açık ve analitik tarihsel argümanlar geliştirebilecektir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Course introduction |
2 | Sanayi ve Emperyal Dönüşümler | Hobsbawm, The Age of Empire: “Overture”, “The Centenarian Revolution”, “An Economy Changes Gear” |
3 | İmparatorluk, Demokrasi ve Emek | Hobsbawm, The Age of Empire: “The Age of Empire”, “The Politics of Democracy”, “Workers of the World” |
4 | Uluslar, Sınıflar ve Toplumsal Cinsiyet | Hobsbawm, The Age of Empire: “Waving Flags”, “Who’s Who”, “The New Woman” |
5 | Kültür, Bilim ve Akıl Toplumu | Hobsbawm, The Age of Empire: “The Arts Transformed”, “Certainties Undermined”, “Reason and Society” |
6 | Devrim ve İmparatorluğun Sonu | Hobsbawm, The Age of Empire: “Towards Revolution From Peace”, “Epilogue” Hobsbawm, The Age of Extremes: “The Century: A Bird’s Eye View” |
7 | Toplu Savaş, Devrim ve Kriz | Hobsbawm, The Age of Extremes: “The Age of Total War”, “The World Revolution”, “Into the Economic Abyss” |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Liberalizm, Faşizm ve Sanatlar | Hobsbawm, The Age of Extremes: “The Fall of Liberalism”, “Against the Common Enemy”, “The Arts 1914–45” |
10 | Sömürgesizleşme ve Soğuk Savaş | Hobsbawm, The Age of Extremes: “End of Empires”, “Cold War”, “The Golden Years” |
11 | Sosyal ve Kültürel Devrimler | Hobsbawm, The Age of Extremes: “The Social Revolution 1945–1990”, “Cultural Revolution”, “The Third World” |
12 | Kriz, Sosyalizm ve Üçüncü Dünya | Hobsbawm, The Age of Extremes: “‘Real Socialism’”, “The Crisis Decades”, “Third World and Revolution” |
13 | Sosyalizmin Sonu ve Avangardın Ölümü | Hobsbawm, The Age of Extremes: “End of Socialism”, “The Avant-garde Dies”, “Sorcerers and Apprentices” |
14 | Yeni Binyıla Doğru | Hobsbawm, The Age of Extremes: “Towards the Millennium” |
15 | Sunumlar | Sunumlar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 35 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|