Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Yaratıcı Düşünce TeknikleriISL265033300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ İşletme Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİşletme Bölümü
Dersin KoordinatörüAygül Turan
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıYaratıcılığın, yaratıcı düşünce becerisinin her bireyde doğuştan var olduğunu ve bu becerinin zamanla körelmesi nedeniyle oluşan yeni fikir üretme, farklı bakış açısı getirebilme gibi özellikleri geliştirme, yeni teknikler öğreterek bu becerileri yeniden kazandırma.
Dersin İçeriğiDers kapsamında yaratıcılık ve yaratıcı düşünce kavramı, yaratıcılığın örgütsel ve bireysel düzeyde değerlendirilmesi, bireylere yaratıcı beceriler kazandırma, yaratıcı problem çözme, inovasyon ile yaratıcı düşünce arasındaki ilişkiyi inceleme, girişimcilik ile yaratıcı düşünce arasındaki ilişkiyi inceleme. Yaratıcı düşünce teknikleri ve uygulamaları ele alınacaktır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Barker, Alan. 2002. Yenilikçiliğin Simyası, Çev: Ahmet Kardam, MESS Yayınları, İstanbul. Aralık
  • Bentley, Trevor. 1999. Yaratıcılık. (O. Yıldırım, Çev.). İstanbul: Hayat.
  • De Bono, Edward. 1990. Lateral Thinking: A Textbook of Creativity. London: Penguin Books.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler yaratıcı düşünce becerilerini kazanacak yeni teknikler öğrenerek yaratıcı bakış açısı geliştirebilecekler.
  2. Karşılaştıkları problemlere yaratıcı çözümler getirebilecekler.
  3. Yaratıcılık, girişimcilik ve inovasyon kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayıp yaratıcı fikirleri inovasyon ve girişimcilik faliyetlerine uygulayabilecekler.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Yaratıcılık ve yaratıcı düşünceye giriş Yaratıcılık üzerine kuramlarÖzçer, Necip. 2005, Yönetimde Yaratıcılık ve Yenilikçilik, İstanbul: Rota.
2Yaratıcı fikir geliştirme, Yaratıcı düşünce inovasyon ilişkisi Yaratıcı düşünce ve girişimcilikBarker, Alan. 2002. Yenilikçiliğin Simyası, Çev: Ahmet Kardam, MESS Yayınları, İstanbul. Aralık
3Bireysel ve Örgütsel YaratıcılıkAmabile, T. M. (1988). A model of creativity and innovation in organizations. In B. M. Staw & L. L. Cummings (Eds.), Research in organizational behavior, Vol. 10, 123-167. Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Boulder, CO: Westview Press.
4Yaratıcılık süreçleri Öğrenilebilir yaratıcı düşünce kavramı. Yaratıcı düşünce tekniklerine bakış.Binbaşıoglu, Cavit. 2003. Eğitim ve Öğretim Üzerine Yazılar. Ankara: Nobel Yayınları. Runco, Mark. A. 2007. Creativity theories and themes: Research, development and practice. Elsevies. Amsterdam: Boston, Academic
5Yanal düşünce tekniği ve uygulamaları Fikir kancaları tekniği ve uygulamalarıDe Bono, Edward. 1990. Lateral Thinking: A Textbook of Creativity. London: Penguin Books. Starko, Alane. Jordan. 2001. Cretivity in the Classroom Scoolls of Curious Delight, Second Edicition, Lawrence Erlbaum Assonciates, London.p.25. Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Banklası Yayınları
6Beyin fırtınası tekniği ve uygulamaları Sözcükleri birleştirme tekniği ve uygulamalarıDe Bono, Edward. 1990. Lateral Thinking: A Textbook of Creativity. London: Penguin Books. Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Bankası Yayınları
7Prensip aktarma tekniği ve uygulamaları Patentlerden ilham alma tekniği ve uygulamalarıOsborn, Alex. 1993. Applied imagination. Creative education foundation. Sternberg Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Bankası Yayınları.
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Scamper Tekniği ve uygulamaları Yönlendirilmiş dilekler tekniği ve uygulamalarıEberle, Bob. 1997. Scamper. Texas Glenn, Robert. E. 1997. Scamper for students creativity. Education Digest, 62(6); 67-69. Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Banklası Yayınları
10Trend bükme tekniği ve uygulamaları ‘’Ve’’ tekniği ve uygulamalarıOsborn, Alex. 1993. Applied imagination. Creative education foundation. Sternberg Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Banklası Yayınları.
11 Sinektik tekniği ve uygulamalarıSeligmann, Elvadine. R. 2007. Reaching Students Through Synectics: A Creative Solution, Doktora tezi, University of Northern Colorado, 10.5. Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Banklası Yayınları
12 Altı şapka tekniği ve uygulamaları En kötü fikir tekniği ve uygulamalarıDe Bono, Edward. 1997. Altı Şapkalı Düşünme Tekniği. Remzi Kitabevi. Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Banklası Yayınları
13Varsayılanları sorgulama tekniği ve uygulamaları Yirmi soru tekniği ve uygulamalarıSeligmann, Elvadine. R. 2007. Reaching Students Through Synectics: A Creative Solution, Doktora tezi, University of Northern Colorado, 10.5. Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Banklası Yayınları
14Tüm yaratıcı düşünce tekniklerinin uygulamasıSeligmann, Elvadine. R. 2007. Reaching Students Through Synectics: A Creative Solution, Doktora tezi, University of Northern Colorado, 10.5. Mattimore Bryan 2017. 21 Günde Büyük Bir Fikir. Türkiye İş Banklası Yayınları
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması142
Derse Özgü Staj
Ödev115
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)13
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)13
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok