Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Avrupa Tarihi | TAR5110 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Nalan TURNA |
Dersi Veren(ler) | Nalan TURNA |
Asistan(lar)ı | Çağrı Taşgetiren |
Dersin Amacı | Bu ders, Avrupa tarihini Antik Çağ'dan başlayarak erken modern dönem, Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılın toplumsal ve siyasal krizlerine kadar uzanan bir çizgide incelemektedir. Avrupa kimliğinin tarihsel gelişimi, farklı tarih yazımı yaklaşımları ve önde gelen tarihçilerin temel eserleri ışığında analiz edilmektedir. Tarihsel metinlerin eleştirel değerlendirilmesine ve kültürel yapılar ile siyasal dönüşümler arasındaki ilişkinin tarihsel bağlam içinde yorumlanmasına vurgu yapılmaktadır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Ders, Avrupa’nın tarihsel temellerini Antik Çağ sonrası döneme odaklanan Jacques Le Goff’un Avrupa’nın Doğuşu adlı eseri üzerinden inceleyerek başlar. Ardından, erken modern dönemde halk kültürü ve toplumsal yapılar, Peter Burke’ün çalışmaları temel alınarak analiz edilir. Mikro tarih çerçevesinde, Carlo Ginzburg’un Peynir ve Kurtlar adlı eseri bireysel deneyimlerin tarih yazımındaki rolünü öne çıkarırken, Natalie Z. Davis’in çalışmaları erken modern Avrupa’da kimlik, aidiyet ve toplumsal cinsiyet meselelerine ışık tutar. Reform hareketi Lucien Febvre’in bakış açısıyla ele alınır; ardından kültürel aktarım, karnaval ve popüler eğlence biçimleri, Peter Burke’ün çeşitli metinleri aracılığıyla tartışılır. Robert Darnton’un Büyük Kedi Katliamı adlı eseri, Aydınlanma döneminde alt sınıfların zihniyet dünyasını inceler ve popüler kültürün, gündelik yaşamın ve kolektif duygu biçimlerinin tarih yazımında nasıl ele alınabileceğini gösterir. Ders, Mark Mazower’in Karanlık Kıta adlı eseriyle sona erer; bu bölüm, 20. yüzyıl Avrupa’sındaki ideolojik çatışmaları, totaliter rejimleri ve kimlik krizlerini tarihsel bir bağlam içinde değerlendirir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- .Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Antik Çağ sonrası dönemden 20. yüzyıla kadar Avrupa tarihindeki temel siyasal, toplumsal ve kültürel dönüşümleri tanımlar. Avrupa kimliğinin tarihsel gelişimini ve bu süreci şekillendiren yapısal dinamikleri analiz eder. Kültürel yapılar ile siyasal dönüşüm
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Giriş | Dersin ana konularının tanıtılması |
2 | Avrupa’nın Doğuşu I | Jacques Le Goff, Avrupa’nın Doğuşu, s. 1-116. |
3 | Avrupa’nın Doğuşu II | Jacques Le Goff, Avrupa’nın Doğuşu, s. 117-232. |
4 | Mikro Tarih | Carlo Ginzburg, Peynir ve Kurtlar. |
5 | Kültür Tarihi | Martin Guerre’nin Dönüşü |
6 | Reform Hareketi | Lucien Febvre, Martin Luther’in Alın Yazısı |
7 | Erken Modern Dönem İtalya’da Komedi | Peter Burke, Kültür Tarihinin Çeşitliliği, “Erken Modern İtalya’da Komedinin Sınırları,” s. 101-142. |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Kültürün Aktarımı ve Karnaval | Peter Burke, Kültür Tarihinin Çeşitliliği, “Kültürün Aktarımı: İki-Üç Dünyada Karnaval,” s. 190-206. |
10 | Yeniçağ Başında Avrupa | Peter Burke, Yeniçağ Başında Avrupa Halk Kültürü. |
11 | Aydınlanma Fransa’sında Düşünceler, İnanışlar I | Robert Darnton, “Köylüler Masal Anlatıyor: Anne Kazın Anlamı,” Büyük Kedi Katliamı: Aydınlanma Fransa’sında Düşünceler, İnanışlar içinde, s. 21-85. |
12 | Aydınlanma Fransa’sında Düşünceler, İnanışlar II | Robert Darnton, “İşçilerin Ayaklanıyor: Saint Sevérin Sokağı’nda Büyük Kedi Katliamı,” Büyük Kedi Katliamı: Aydınlanma Fransa’sında Düşünceler, İnanışlar içinde, s. 86-114. |
13 | İmparatorluklar, Uluslar, Azınlıklar | Mark Mazower, Karanlık Kıta Avrupa, s. 45-86. |
14 | Kapitalizmin Krizi | Mark Mazower, Karanlık Kıta Avrupa, s. 121-162. |
15 | Sunumlar | Sunumlar |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 35 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|