Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Kavramlar TarihiTAR511237.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD Tarih Tezli Yüksek Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüA. Teyfur Erdoğdu
Dersi Veren(ler)A. Teyfur Erdoğdu
Asistan(lar)ıÇağrı Taşgetiren
Dersin AmacıZihni ve maddi dünyamızın tamamını büyük oranda kavramlarla inşa ve idrak ettiğimizi ve kavramların tamanının tarihsel olduğunu öğrenmek. Bu inşa ve idrak edişte kavramların sınırlılığını görmek. Muhtelif türden sınırlılıklarının bilincine varmak.
Dersin İçeriğiKavram yapımı (kavramsallaştırma), kavramların kapsamlılığı ve sınırlılıklarını uygulamayla görmek. Köklü ve/ya yeni çeşitli kavramlardan yola çıkarak bunların zaman ve mekan içinde geçirdikleri anlam değişimlerini ele almak dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • A. Teyfur Erdoğdu, “Kavramlar Tarihi: Kavram ve Kavramsallaştırmada Üç İddia. Eşanlamlılığın İmkânsızlığı, Çevrilemezlik ve Kavramsal Dakiklik”, Kavram Geliştirme. Sosyal Bilimlerde Yeni İmkânlar, eds. K. B. Tiryaki ve L. Sunar, Nobel Yay., Ankara, ss. 49-104, 2016 History of Concepts: Comparative Perspectives. Eds. I. Hampsher-Monk, K. Tilmans &, F. van Vree, Amsterdam 1998. Begriffsgeschichte, Diskursgeschichte, Metapherngeschichte, ed Hans Erich Bödecker, Göttingen 2002. Birger Hjørland, “Concept Theory”, Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(8), 2009: 1519-1536. Historische Semantik und Begriffsgeschichte, ed. Reinhart Koselleck, Stuttgart 1979. Begriffsgeschichte im Umbruch?, ed. Ernst Müller, Hamburg 2004. Reinhart Koselleck, Begriffsgeschichten, Frankfurt am Main 2006.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bütün kavramların tarihselliğini ve muhtelif sınırlılıklarını öğrenerek geçmişte ve günümüzde mümkün dünyaların varlık bilgisine sahip olmak en önemli öğrenim çıktısıdır. Diğer bir çıktı kavramların da bir tarihi olduğunu öğrenmek ve ezeli ve ebedi olmadıklarını idrak ederek dünyayı tahlil edişte da

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1GirişDersin ana konularının tanıtılması
2Kavramlar ve kökenbilim ilişkisiA. Teyfur Erdoğdu, “Kavramlar Tarihi: Kavram ve Kavramsallastirmada Uc Iddia. Esanlamliligin Imkansizligi, Cevrilemezlik ve Kavramsal Dakiklik”, Kavram Gelistirme. Sosyal Bilimlerde Yeni Imkanlar, eds. K. B. Tiryaki ve L. Sunar, Nobel Yay., Ankara, ss. 49-104, 2016.
3Kavramların tarihle olan ilişkisiHistory of Concepts: Comparative Perspectives. Eds. I. Hampsher-Monk, K. Tilmans &, F. van Vree, Amsterdam 1998. Begriffsgeschichte, Diskursgeschichte, Metapherngeschichte, ed Hans Erich Bödecker, Göttingen 2002.
4Kavramların felsefe ile olan ilişkisiBirger Hjørland, “Concept Theory”, Journal of the American Society for Information Science and Technology, 60(8), 2009: 1519-1536. Historische Semantik und Begriffsgeschichte, ed. Reinhart Koselleck, Stuttgart 1979. Begriffsgeschichte im Umbruch?, ed. Ernst Müller, Hamburg 2004.
5Kavramların tarihselliğiReinhart Koselleck, Begriffsgeschichten, Frankfurt am Main 2006.
6Ele alınacak örnek kavramların tespiti. Araştırma yaparken kullanılacak kaynakların tanıtımı. İşbölümü.
7Elde edilen sonuçların sunumu, çalışan kavramın zamansal ve mekansal süreç içinde geçirdiği anlam değişimi ve bu değişim üzerine inşa edilen dünyanın çözümlemesi
8Ara Sınav 1
9Elde edilen sonuçların sunumu, çalışan kavramın zamansal ve mekansal süreç içinde geçirdiği anlam değişimi ve bu değişim üzerine inşa edilen dünyanın çözümlemesi
10Elde edilen sonuçların sunumu, çalışan kavramın zamansal ve mekansal süreç içinde geçirdiği anlam değişimi ve bu değişim üzerine inşa edilen dünyanın çözümlemesi
11Elde edilen sonuçların sunumu, çalışan kavramın zamansal ve mekansal süreç içinde geçirdiği anlam değişimi ve bu değişim üzerine inşa edilen dünyanın çözümlemesi
12Elde edilen sonuçların sunumu, çalışan kavramın zamansal ve mekansal süreç içinde geçirdiği anlam değişimi ve bu değişim üzerine inşa edilen dünyanın çözümlemesi
13Elde edilen sonuçların sunumu, çalışan kavramın zamansal ve mekansal süreç içinde geçirdiği anlam değişimi ve bu değişim üzerine inşa edilen dünyanın çözümlemesi
14Elde edilen sonuçların sunumu, çalışan kavramın zamansal ve mekansal süreç içinde geçirdiği anlam değişimi ve bu değişim üzerine inşa edilen dünyanın çözümlemesi
15Genel Değerlendirme, Sonuç
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması148
Derse Özgü Staj
Ödev120
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok