Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitim Yönetiminin Kuramsal TemelleriEGT629737.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ Eğitimi Bilimleri ABD Eğitim Yönetimi Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüAydın Balyer
Dersi Veren(ler)Aydın Balyer
Asistan(lar)ıİrem Demir Arıcı, Zehra YALÇIN
Dersin AmacıBu dersin amacı, eğitim yönetimi alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tarihsel, felsefi ve epistemolojik temelleriyle birlikte derinlemesine incelemek; öğrencilere çağdaş eğitim yönetimi kuramlarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme ve bu kuramları güncel araştırmalar ve uygulamalar bağlamında yorumlama becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu derste eğitim yönetiminin kuramsal temelleri tarihsel, felsefi ve epistemolojik bağlamlarıyla ele alınır. Yönetim biliminin klasik, neo-klasik ve çağdaş kuramları ışığında eğitim sistemlerinin nasıl şekillendiği incelenir. Liderlik, örgüt teorileri, karar verme, güç, kültür ve etik gibi temel kavramlar derinlemesine analiz edilir. Ayrıca eleştirel kuram, postmodernizm ve feminist yaklaşımlar gibi alternatif bakış açıları üzerinden eğitim yönetimine ilişkin güncel tartışmalar değerlendirilir. Öğrencilerin, kuramsal bilgileri araştırma ve uygulama alanlarında kullanabilmeleri hedeflenir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Bush, T. (2011). Eğitim liderliği ve yönetimi kuramları (4. baskı). SAGE Yayınları. (Not: Türkçe çeviri baskısı yoksa orijinal adıyla önerilir.)
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2013). Eğitim yönetimi: Kuram, araştırma ve uygulama (9. baskı). McGraw-Hill Eğitim Yayınları. (Not: Bu kitabın Türkçesi bazı üniversite notlarında gayriresmî olarak çevrilmiş olabilir.)
  • Owens, R. G., & Valesky, T. C. (2014). Eğitimde örgütsel davranış: Liderlik ve okul reformu (11. baskı). Pearson Yayıncılık. (Varsa çeviri; yoksa İngilizce kaynak olarak kullanılabilir.)
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Eğitim yönetimi alanındaki temel kuramsal yaklaşımları tarihsel ve düşünsel bağlamda açıklar.
  2. Klasik, neo-klasik ve çağdaş yönetim kuramlarını eğitim uygulamalarıyla ilişkilendirir.
  3. Örgüt, liderlik, karar verme, kültür ve etik gibi temel kavramları kuramsal çerçevede analiz eder.
  4. Eleştirel, postmodern ve feminist yaklaşımlar gibi alternatif kuramları değerlendirerek farklı bakış açıları geliştirir.
  5. Eğitim yönetimi kuramlarını bilimsel araştırma süreçlerine ve politika analizlerine entegre eder.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----
PÇ-12-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Conceptual and Historical Framework of Educational Administration as a Field
2Classical Theories of Management and Their Reflections in Education (Scientific Management, Bureaucracy, Administrative Theory)
3Neo-Classical Theories: Human Relations Approach and Behavioral Theories
4Contemporary Management Theories: Systems Theory, Contingency Theory, and Complexity Theory
5Leadership Theories in Education: Transformational, Transactional, and Distributed Leadership
6Organizational Theories and Structural Analysis of Educational Institutions
7Decision-Making, Power, and Authority in Educational Organizations
8Ara Sınav 1
9Organizational Culture, Climate, and Ethics in Education
10Critical Theory and Its Reflections in Educational Administration
11Postmodern and Post-Structuralist Approaches: Uncertainty, Meaning, and Identity
12Feminist Theories and Gender Perspectives in Educational Leadership
13Application of Theoretical Approaches to Educational Policy Analysis
14Integration of Theoretical Frameworks into Current Research
15Student Presentations and Class Discussions
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım14
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri130
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması165
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer154
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)119
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)118
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok