Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sözlü Tarih ve HafızaITB612637.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüSeçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD Kültürel Çalışmalar Doktora Programı (İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik Birimİnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü
Dersin KoordinatörüFahriye Dinçer
Dersi Veren(ler)
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu ders öğrencilerin tarihsel ve etnografik araştırmalarında sözlü görüşmeler yapabilmeleri, hafıza aracılığıyla geçmişten çağrılan ama bugün dile getirilen anlatıları daha iyi anlayabilmeleri, yorumlayabilmeleri ve analiz edebilmelerine yönelik olarak hazırlanmıştır. Böylesi bir donanım ile öğrencilerin çok daha kapsamlı ve yetkin araştırmalar yapmaları hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiTemel olarak sözlü tarih ve hafıza konularına yönelik kuramsal, tarihsel ve yöntemsel konulara odaklanılmıştır. Hem temel hem de örnekler içeren metinlerin sözlü görüşmeler ve hafiza çalışmalarının yanısıra etnografik araştırmalarla da ilişkili olmalarına özen gösterilmiştir.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Alessandro Portelli, The Death of Luigi Trastulli and Other Stories: Form and Meaning in Oral History (Albany: SUNY Press, 1991)
  • Catherine Kohler Riessman, Narrative Methods for the Human Sciences (Sage Publications, Inc., 2008).
  • David K. Dunaway and Willa K. Baum (eds.), Oral History: An Interdisciplinary Anthology (London: Alta Mira Press, 1996).
  • Donald A. Ritchie (ed.), The Oxford Handbook of Oral History (Oxford University Press, 2010).
  • Esra Danacıoğlu, Geçmişin İzleri (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2007)
  • Lynn Abrams, Oral History Theory (London: Routledge, 2010).
  • Paul Thompson, The Voice of the Past: Oral History. The Voice of the Past - Oral History (Oxford Univ. Press, 2000).
  • Robert Perks and Alistair Thomson (eds.), The Oral History Reader (London: Routledge, 2003).
  • Sarah De Nardi, Hilary Orange, Steven High, and Eerika Koskinen-Koivisto (eds.), The Routledge Handbook of Memory and Place (London, NY: Routledge, 2020).
  • Sheftel and Zembrzycki (eds.), Oral History Off the Record. Toward an Ethnography of Practice (New York: Palgrave Macmillan, 2013).
  • Çeşitli akademik dergiler (Oral History, Oral History Review, vb.)
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sözlü tarih görüşmeleri yapabilmek ve etnografik araştırmalarda yapılabilecek sözlü görüşmeleri için destek sağlamak
  2. Hafızanın işyeyişini, hafıza mekanlarını ve kişisel hafıza ile kolektif hafıza gibi farklı hafıza biçimlerini öğrenerek yapılacak görüşmeleri ve genel olarak da araştırmaları destekleyecek ölçüde bilgi sahibi olmak
  3. Başta anlatılar olmak üzere, görüşmelerie ilkişkin tüm süreçleri yorumlama ve analiz edebilme becerisi kazanmak
  4. Sözlü Tarih ve Hafıza Çalışmaları bağlamında kuramsal, yöntemsel ve etik bilgi ve beceri sahibi olmak.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Derse GirişDers tanıtılacak ve öğrencilerin dersten beklentileri görüşülecektir. Ders programı, kullanılacak metinler, yapılacak olan proje hakkında konuşulacaktır.
2Dersin ana konularına giriş: Sözlü Tarih ve HafızaAlessandro Portelli, “What Makes Oral History Different?” in The Death of Luigi Trastulli and Other Stories (Albany: State University of New York Press, 1991): 45-58. Paul Thompson, “The Voice of the Past: Oral History,” in Robert Perks and Alistair Thomson, (eds.), The Oral History Reader (London: Routledge, 2003): 21-28. Alistair Thomson, “Memory and Remembering in Oral History” in Donald A. Ritchie (ed.), The Oxford Handbook of Oral History (Oxford University Press, 2010): 77-96
3Türkiye’de Sözlü Tarih ve Hafıza ÇalışmalarıLeyla Neyzi, “Oral History and Memory Studies in Turkey,” in Celia Kerslake, Kerem Öktem, Philip Robins (eds.), Turkey’s Engagement with Modernity: Conflict and Change in the Twentieth Century (New York: Palgrave Macmillan, 2010): 443-459. Arzu Öztürkmen, “Remembering through Material Culture: Local Knowledge of Past Communities in a Turkish Black Sea Town.” Middle Eastern Studies, 39, no: 2 (2003): 179-193. Esra Danacıoğlu, “Türkiye’nin Tarih Ülkesinde Yanıbaşımızdaki Tarih” in Geçmişin İzleri
4Alan Araştırması, Etnografi ve Sözlü KültürMicaela di Leonardo, “Oral History as Ethnographic Encounter,” The Oral History Review 15.1 (1987): 1–20. Elizabeth M. Melton, “Hometown Ethnography: Race, Place, and Reflexivity,” The Oral History Review Vol. 46, No.2 (2019): 300-323. Lindsay French, “Refugee Narratives; Oral History and Ethnography; Stories and Silence,” The Oral History Review Vol. 46, No.2 (2019): 267-276. Julie Cruikshank and Tatiana Argounova-Low, “‘On’ and ‘Off’ the Record in Shifting Times and Circumstances,” in Sheftel
5Sözlü Tarih GörüşmeleriPaul Thompson (with Joanna Bornat), “The Interview” and “After the Interview,” in The Voice of the Past (New York: Oxford University Press, 2017):308-331; 332-350. Kathryn Anderson and Dana C. Jack, “Learning to listen: interview techniques and analyses” in Robert Perks and Alistair Thomson (eds.), The Oral History Reader (London: Routledge, 2003): 157-171. Alessandro Portelli, “Living Voices: The Oral History Interview as Dialogue and Experience,” The Oral History Review Vol. 45, No.2 (2018): 2
6Hafıza Lynn Abrams, “Memory,” in Oral History Theory (USA and Canada: Routledge, 2010): 78-106. Daniel L. Schacter, “On Remembering ‘A Telescope Poimed at Time’, “Searching for Memory. The Brain, the Mind, and the Past (NY: Basic Bookss, 1996): 15-38. Jeff Friedman, “'Muscle Memory': Performing Oral History” Oral History Vol. 33, No. 2, Memory Work (Autumn, 2005), pp. 35-47.
7Hafıza MekanlarıPierre Nora, “Between Memory and History: Les Lieux de Memoire,” Representations, No:26, (Spring 1989): 7-24. Oscar de la Torres, “Sites of Memory and Time Slips: Narratives of the “Good Master” and the History of Brazilian Slavery,” The Oral History Review Vol.44, No.2 (2017): 237-259. Jihwan Yoon and Derek H. Alderman, “When memoryscapes move: ‘Comfort Women’ memorials as transnational,” in Sarah De Nardi, Hilary Orange, Steven High, and Eerika Koskinen-Koivisto (eds.), The Routledge Handbook
8Ara Sınav 1
9Kişisel Hatırlama ve Kollektif HafızaAlessandro Portelli, “The Death of Luigi Trastulli: Memory and the Event,” in The Death of Luigi Trastulli and Other Stories: Form and Meaning in Oral History (Albany: SUNY Press, 1991): 1-26. Anna Green, “Individual Remembering and 'Collective Memory': Theoretical Presuppositions and Contemporary Debates,” Oral History Vol. 32, No. 2 (Autumn, 2004): 35-44 Aslı Iğsız, “Polyphony and Geographic Kinship in Anatolia: Framing the Turkish-Greek Compulsory Population Exchange,” in Esra Özyürek (ed.),
10Tarihyazımında Sözellik ve Anlatı Meseleleri: Geçerlik ve GüvenirlikTrevor Lummis, “Structure and validity in oral evidence,” in Robert Perks and Alistair Thomson (eds.), The Oral History Reader (London: Routledge, 2003): 273-283. Alice Hoffman, “Reliability and Validity in Oral History,” in David K. Dunaway and Willa K. Baum (eds.), Oral History: An Interdisciplinary Anthology (London: Alta Mira Press, 1996): 87-93. Gabriele Rosenthal, “The Narrated Life Story: On the Interrelation Between Experience, Memory and Narration,” in Narrative, Memory & Knowledge: Rep
11Görüşmelerin Yorumlanmasında Analitik AraçlarCatherine Kohler Riessman, Ch.3 (Thematic Analysis) and Ch. 4 (Structural Analysis) in Narrative Methods for the Human Sciences (Sage Publications, Inc., 2008): 80-150
12Yaşam Öyküsü ve Aile TarihiJulie Rak, “Are Memoirs Autobiography? A Consideration of Genre and Public Identity,” Genre-University of Oklahoma, 34 (2004): 305-326. Brian Roberts, Biographical Research (Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2001) : 52-72. Paul Thompson & Daniel Bertaux (eds.) “Introduction”, Between Generations: Family Models, Myths, and Memories (Transaction Publishers, 2005): 1-12. Akemi Kikumura “Family Life Histories: A Collaborative Venture,” in Perks and Alistair Thomson (eds.), The Oral
13Çeşitlilik ve Sözlü Tarih -1Mercedes Vilanova “Introduction”, The Fourth World: Baltimore Narratives, 1990 (İstanbul: Boğaziçi University Press, 2005): 20-77. Ferhunde Özbay, “Evlerde Elkızları. Cariyeler, Evlatlıklar, Gelinler” in Leonore Davidoff, Feminist Tarihyazımında Sınıf ve Cinsiyet (İstanbul: İletişim Yayınları, 2002): 13-47. Amani Hamdan, “Narrative Inquiry as a Decolonising Methodology”, InterActions: UCLA Journal of Education and Information Studies, 5/2 (2009); http://escholarship.org/uc/item/6mt5893k, access
14Çeşitlilik ve Sözlü Tarih -2Sherna Gluck, “What’s So Special About Women? Women’s Oral History,” in David K. Dunaway & Willa K. Baum (eds.), Oral History: An Interdisciplinary Anthology (London: Alta Mira Press, 1996): 215-230. Hilary Young, “Hard Man, New Man: Re/composing Masculinities in Glasgow, C.1950-2000,” Oral History Vol. 35, No. 1 (Spring, 2007): 71-81. Kevin P. Murphy, Jennifer L. Pierce, and Jason Ruiz, “What Makes Queer Oral History Different,” The Oral History Review Vol. 43, No. 1 (2016): 1–24. Arzu Öztürkme
15Sunumlar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması148
Derse Özgü Staj
Ödev120
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)135
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok